تانک تی-۱۴ آرماتا روسیه مجهز به سامانه استتار ناکیدکا (+عکس)

تانک تی-۱۴ آرماتا روسیه مجهز به سامانه استتار ناکیدکا در نمایشگاه ارتش ۲۰۲۴ در معرض دید عموم قرار گرفت.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - روسیه به تازگی و در نمایشگاه ارتش 2024 (Army-2024) یک تانک تی-14 آرماتا را مجهز به سامانه استتار حرارتی ناکیدکا (Nakidka) در معرض دید قرار داد. سامانه ناکیدکا، یک استتار مبتنی بر ماده جاذب رادار، برای کاهش نمایانی دارایی های نظامی روسیه در برابر سامانه های شناسایی و هدف گیری مختلف تولید شده است. این سامانه که توسط موسسه پژوهش های علمی استیل توسعه یافته است، برای کاهش اثر فروسرخ، حرارتی و راداری اجسام طراحی شده است.

تانک تی-14 آرماتا مجهز به سامانه استتار ناکیدکا

ناکیدکا؛ سامانه ای برای استتار

کاربرد سامانه استتار ناکیدکا می تواند فراتر از وسایل نقلیه جنگی زرهی باشد و استحکامات میدانی، پست های فرماندهی، سوله های خودرو و انبارهای مهمات و سوخت را نیز در بر بگیرد. این سامانه برای استقرار به تجهیزات تخصصی نیاز ندارد.

گزارش شده است که سامانه ناکیدکا احتمال تشخیص را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. موسسه پژوهش های علمی استیل مدعی است که این پوشش استتار میزان تشخیص توسط بینندگان در روز و شب، سامانه های تلویزیونی و جستجوگر را تا 30 درصد کاهش می دهد. تشخیص توسط جستجوگرهای فروسرخ دو تا سه برابر کاهش می یابد و تشخیص راداری تا شش برابر کاهش می یابد. این در شرایطی است که اثر حرارتی-راداری به سطوح نزدیک به پس زمینه کاهش می یابد.

تانک تی-14 آرماتا مجهز به سامانه استتار ناکیدکا

سامانه ناکیدکا در باندهای طول موج اپتیکال، فروسرخ و راداری کارآمد عمل می کند و سطح مقطع راداری را تا 10 دسی بل کاهش می دهد. این سامانه به نسبت سبک وزن است و خود ماده در هر متر مربع 2 کیلوگرم وزن دارد. سامانه استتار کامل تقریبا 125 کیلوگرم وزن دارد. این سامانه برای تحمل شرایط جنگی از جمله شلیک سلاح های سبک و حملات ناپالم طراحی شده است. ناکیدکا با استفاده از براکت ها، کمربندها و سگک ها روی وسایل نقلیه محکم می شود که با ابزارهای استاندارد در یک جعبه ابزار تانک قابل تنظیم هستند.

بحث برانگیر شدن استفاده از ناکیدکا روی تانک آرماتا

با این وجود، ارائه سامانه ناکیدکا روی تانک تی-14 آرماتا در رویداد ارتش 2024 بحث هایی را در مورد کاربردی بودن آن ایجاد کرده است. به نظر می رسد سامانه ناکیدکا حسگرهای برجک، رادارها و دوربین های مورد استفاده توپچی و فرمانده را پوشش می دهد و به طور بالقوه سامانه حفاظت فعال تانک و گیرنده های هشدار لیزری را مختل می کند.

تی-14 آرماتا به عنوان جدیدترین تانک جنگی روسیه دارای ویژگی هایی مانند توپ 125 میلیمتری کنترل از راه دور، حسگرهای پیشرفته، و سامانه حفاظت فعال است. این تانک از یک پیشرانه 1500 اسب بخاری نیرو می گیرد که امکان رسیدن به بیشینه سرعت 90 کیلومتر بر ساعت در جاده و عبور از زمین های ناهموار را فراهم می کند. طراحی تی-14 آرماتا شامل یک کپسول زرهی برای خدمه سه نفره آن است. توسعه این تانک با تاخیرها، چالش های فنی و هزینه های بیش از حد مواجه شده است. هزینه تخمینی هر تانک تی-14 بین 5 تا 9 میلیون دلار است که به طور قابل توجهی بیشتر از تانک های تی-80، تی-72 و تی-90 روسیه است.

تانک تی-14 آرماتا مجهز به سامانه استتار ناکیدکا

هزینه های بالا موجب محدود شدن استقرار تانک تی-14 آرماتا شده است و پرسش هایی را درباره کاربرد آن، به ویژه طی درگیری های جاری در اوکراین، ایجاد کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که تی-14 روند آزمایش های خود را دنبال می کند و در مراحل پایانی آزمایش های نظامی قرار دارد. رسانه های دولتی روسیه گزارش داده اند که از این تانک برای شلیک به مواضع اوکراینی ها استفاده شده است، اما در درگیری های مستقیم حضور نداشته است. در همین راستا، تحلیلگران به نگرانی های بالقوه درباره قابل اعتماد بودن تانک تی-14 و چالش های لجستیکی حضور آن در یک منطقه درگیری اشاره داشته اند.

این تانک در شرایطی که از نمادهای جاه طلبی نظامی روسیه است، اما برای گذار از مرحله نمونه اولیه به یک خودرو جنگی تولید انبوه برای حضور گسترده در میدان های نبرد همچنان با دشواری مواجه است.

تانک تی-14 آرماتا مجهز به سامانه استتار ناکیدکا

از سوی دیگر، سامانه ناکیدکا که در ژوئن 2023 وارد تولید انبوه شد، پیش از این شاهد استفاده رزمی بوده است. یک تانک تی-90ام مجهز به سامانه استتار ناکیدکا در 18 سپتامبر 2022 توسط نیروهای اوکراینی در استان خارکف به غنیمت گرفته شد.

کارایی ناکیدکا در شرایط جنگ واقعی نیز زیر سوال رفته است. در اوایل سال 2023، یک تانک تی-90ام روسیه مجهز به سامانه ناکیدکا توسط یک موشک جاولین هدف قرار گرفت و منهدم شد که به نظر می رسد نشان دهنده محدودیت های این سامانه در سناریوهای جنگی واقعی است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان