1- KAI T-50 Golden Eagle
گلدن ایگل از فوریه 2005 در سرویس بوده است
اولین پرواز |
آگوست 2002 |
نقش |
هواپیمای آموزشی پیشرفته، جنگنده سبک، جنگنده چندمنظوره سبک |
سازنده |
صنایع هوافضای کره (KAI) در کره جنوبی |
کره جنوبی به زودی با KF-21 Boramae خود وارد بازار جت های جنگنده خواهد شد. اما این جنگنده پیشرفته بر اساس KAI T-50 Golden Eagle ساخته شده است – یک جت آموزشی پیشرفته مافوق صوت و هواپیمای جنگی سبک. عقاب طلایی اولین هواپیمای مافوق صوت بومی کره جنوبی بوده و نقش های مختلفی پیدا کرده است.
عقاب طلایی در بازار صادرات محبوبیت خود را نشان داده و توسط اندونزی، عراق، تایلند، فیلیپین، مالزی و لهستان سفارش داده شده است. لهستان بزرگترین سفارش را داشته و 12 فروند FA-50 Block 10 و 36 فروند FA-50PL Block 20 را سفارش داده است. لهستانیها عقاب طلایی را پس از تهاجم روسیه به اوکراین انتخاب کردند تا نیاز فوری خود را برای دریافت سریع جنگندههای جدید و جایگزین کردن جنگندههای قدیمی خود از جمله MiG-29 و Su-22 ساخت شوروی برطرف کنند.
2- Embraer EMB 314 Super Tucano
سوپر توکانو از 2003 در سرویس بوده است
اولین پرواز |
ژوئن 1999 |
نقش |
هواپیمای تهاجمی سبک و ضد شبه نظامیان |
سازنده |
امبرائر در برزیل و ایالات متحده |
Embraer EMB 314 Super Tucano یکی از معدود هواپیماهای رزمی سبکی است که در آمریکای لاتین تولید شده است. A-29 Super Tucano که توسط شرکت بزرگ هوانوردی برزیلی Embraer ساخته شده است، قادر به حمل انواع مختلفی از تسلیحات است و در 16 نیروی هوایی در سراسر جهان مشغول خدمت است. Embraer یک خط تولید در برزیل و یک خط تولید دیگر در ایالات متحده (در همکاری با Sierra Nevada Co) برای مشتریان صادراتی دارد.
Super Tucano به عنوان یک پلتفرم کم هزینه برای محیط های کم خطر در نظر گرفته شده است. این هواپیما می تواند در شرایط بسیار ناهموار با کمترین زیرساخت و پشتیبانی گروهی کار کند. تاکنون بیش از 260 فروند سوپر توکانو تولید شده است و 30 فروند از آن ها نیز در برزیل در حال خدمت هستند.
3- Hongdu JL-8 / Karakorum K-8
هونگدو از سپتامبر 1994 در سرویس بوده است
اولین پرواز |
نوامبر 1990 |
نقش |
جت آموزشی/ هواپیمای تهاجمی سبک |
سازنده |
Hongdu (چین) و PAC (پاکستان) |
جنگنده سبک Hongdu JL-8 یک پروژه مشترک بین چین و پاکستان است که توسط شرکت هواپیماسازی نانچانگ چین و مجتمع هوانوردی پاکستان (PAC) طراحی شده است. هونگدو توسط پاکستانی ها Karakorum-8 یا K-8 نامیده می شود. این هواپیما علیرغم اینکه یک پروژه مشترک است، بیشتر یک هواپیمای چینی است و ثابت کرده که یکی از محبوب ترین هواپیماهای نظامی چین برای صادرات است.
هونگدو JL-8 توسط نیروهای هوایی متعددی در آفریقا و نیروهای هوایی کشورهای با مشکل مالی در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. این جنگنده سبک به نیروهای هوایی امکان می دهد تا سطحی از قابلیت های هواپیمای جنگی را با هزینه ای بسیار کمتر داشته باشند. بیش از 500 فروند از این جنگنده ساخته شده است، و با خدمت در برخی نیروهای هوایی در اقصی نقاط جهان، توانسته اند حضور در میدان نبرد را تجربه کنند، از جمله جنگ های داخلی سودان و میانمار.
4- Aermacchi M-346 Master
Aermacchi M-346 از سپتامبر 2015 در سرویس بوده است
اولین پرواز |
جولای 2004 |
نقش |
جت آموزشی/ هواپیمای رزمی سبک |
سازنده |
Alenia Aermacchi و Leonardo در ایتالیا |
هواپیمای ایتالیایی Aermacchi M-346 Master خانواده ای از جت های آموزشی پیشرفته دو موتوره و هواپیماهای رزمی سبک است. این هواپیما در ابتدا به طور مشترک با Yakovlev روسیه (با نام Yak/AEM-130) توسعه یافت، اما Alenia Aermacchi در سال 2000 تصمیم گرفت راه خود را دنبال کند. امروزه، نوع M-346 برای آموزش پیشرفته خلبانان نظامی بهینه شده است و در نیروهای هوایی ایتالیا، سنگاپور، اسرائیل، لهستان، قطر و یونان مورد استفاده قرار می گیرد.
نوع Aermacchi M-346FA نسخه جدیدی از این هواپیما است که توسط لئوناردو طراحی و ساخته شده است. این هواپیما نقش دوگانه رزمی و آموزشی را دارد. لئوناردو ادعا می کند که این هواپیما یک «راه حل تاکتیکی بسیار موثر و کم هزینه برای میدان نبرد مدرن است…». همچنین این شرکت ادعا می کند: «هزینه M-346FA در هر ساعت پرواز 80 درصد کمتر از جنگنده های سنگین تر و گران تر است که برای ماموریت های پشتیبانی هوایی نزدیک استفاده می شوند».
5- Yakovlev Yak-130
Yak-130 از فوریه 2010 در سرویس بوده است
اولین پرواز |
آوریل 1996 |
نقش |
هواپیمای آموزشی پیشرفته، هواپیمای رزمی سبک |
سازنده |
Yakovlev / Irkut Corporation در روسیه |
هواپیمای Yakovlev Yak-130 ‘Mitten’ ساخت روسیه ظاهری مشابه با Aermacchi M-346 دارد. این هواپیما یک جت آموزشی پیشرفته و هواپیمای جنگی سبک دو سرنشینه است که برای انجام وظایف تهاجمی سبک و شناسایی و حمل بار رزمی 2994 کیلوگرمی در نظر گرفته شده است. این هواپیما دارای 9 نقطه سخت اتصال برای غلاف های موشک، موشک های هوا به سطح، مسلسل ها و بمب های هدایت شونده یا غیر هدایت شونده است.
برخی رسانه ها گزارش داده اند که ایران در سال 2023 تعداد نامشخصی یاک-130 را از روسیه دریافت کرده است. یاک-130 در نیروی هوایی روسیه نیز در حال خدمت است و به تعدادی دیگر از کشورها از جمله الجزایر، بنگلادش، بلاروس، لائوس، میانمار و ویتنام صادر شده است.