جنگنده بازنشسته به میدان برگشت (+عکس)

F-۱۱۷ هنوز برای آموزش ارزش دارد. به‌عنوان یک هواپیمای تهاجمی، F-۱۱۷ می‌تواند به خلبانان یاد دهد که چگونه با هواپیماهای با قابلیت رصد پایین درگیر شوند. علیرغم سن بالای آن، جنگنده اف-۱۱۷ هنوز مزایای مهمی را ارائه می‌دهد.

جنگنده F-117 Nighthawk یکی از اولین هواپیماهایی در جهان بود که ویژگی‌های رادار گریز را در خود جای داد. اما با شروع به کار F-22 رپتور، F-117 از کار افتاد و بازنشسته شد.
 
به گزارش خبرآنلاین، علیرغم بازنشستگی رسمی F-117 نایت هاوک از خدمت در سال 2007، نیروی هوایی ایالات‌متحده همچنان به‌طور منظم ناوگانی متشکل از 45 فروند F-117 را به پرواز درمی‌آورد. نیروی هوایی آمریکا قصد خود را برای تمدید عملیات F-117 تا سال 2034 تأیید کرد که به این معنی است که این جت، پس از بازنشستگی رسمی به مدت 26 سال خدمت خواهد کرد.
 
جنگنده بازنشسته به میدان برگشت
 
F-117 نایت هاوک یک هواپیمای پنهان‌کار تک‌سرنشین و دو موتوره است که توسط شرکت لاکهید برای نیروی هوایی ایالات‌متحده ساخته شد و اولین هواپیمای ساخته شده بر اساس فناوری پنهان‌کاری است. در سال 1974 ایده این هواپیما توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا به بخش پروژه‌های سری لاکهید معروف به اسکانک وورکز داده شد. به این صورت که هواپیمایی طراحی شود که با انعکاس کمترین میزان نور، امواج رادار و امواج فروسرخ در برابر سیستم‌های هشدار الکترونیکی دشمن پنهان بماند. پروژه این هواپیما پس از دوره‌ای از آزمایش‌های پرواز به موفقیت رسید و اولین نمونه قابل پرواز در سال 1982 تحویل داده شد. وجود این هواپیما در سال 1988 به‌طور رسمی تأیید شد و تولید آن در سال 1990 متوقف شد.
 
جنگنده بازنشسته به میدان برگشت
 
نمای این هواپیما مثلثی شکل بوده و دم‌های به عقب برگشته با زاویه‌ای بازدارد. سطح این هواپیما با صفحات صافی پوشیده شده که امواج راداری را از فرستنده دور کرده و همچنین از موادی پوشیده شده که امواج راداری را جذب کند. اف-117 توسط دو موتور توربوفن جنرال الکتریک نیرو می‌گیرد که جهت کاهش امواج مادون قرمز فاقد پس‌سوز بوده و لذا پرواز با سرعت ماورای صوت را برای هواپیما میسر نمی‌سازد. مهمات هواپیما شامل بمب‌های لیزری و موشک‌های ضدرادار و مادون‌قرمز داخل هواپیما حمل می‌شوند. با استفاده از تجهیزات دیجیتال و ماهواره این هواپیما برای ناوبری احتیاجی به رادار خود ندارد.
 
جنگنده بازنشسته به میدان برگشت
 
بیشترین نقش این هواپیما در جنگ اول خلیج‌فارس بود که در طی آن عملیات‌های مهم زیادی را با موفقیت انجام داد.
 
F-117 هنوز برای آموزش ارزش دارد. به‌عنوان یک هواپیمای تهاجمی، F-117 می‌تواند به خلبانان یاد دهد که چگونه با هواپیماهای با قابلیت رصد پایین درگیر شوند. علیرغم سن بالای آن، اف-117 هنوز مزایای مهمی را ارائه می‌دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان