مخابرات ایران : میزان اتصال به شبکه فیبرنوری در دولت سیزدهم قابل توجه نیست

ریاضی، بیان کرد: عدد اتصال به فیبرنوری توسط رگولاتوری به درستی عنوان شده است، چراکه در CRM هویت و شماره ملی متقاضیان قید شده است؛ رقم پوشش نیز بر اساس تقاضا مشخص می شود و بیشترین نیاز مردم به سرویس فیبرنوری در کلان شهرها است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی در زمینه اتصال متقاضیان به شبکه فیبرنوری حاصل نشد؛ چراکه توسعه شبکه فیبرنوری و 5G با اجبار و مشوق‌های مختلف به نتیجه قابل قبولی نخواهد رسید، بلکه‌ نخست باید اکوسیستم اقتصادی درآمد و هزینه اصلاح شود.
 
مهندس حسین ریاضی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی آخرین میزان پوشش و اتصال سرویس فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، گفت: در آغاز وزارت دکتر زارع پور در دولت سیزدهم، هم تکلیف برنامه و هم نیاز کشور به توسعه فیبرنوری وجود داشت، اما دو چالش بر سر راه ایشان بود، یکی از آنها این بود که اپراتورها منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری بر روی توسعه فیبرنوری در کشور نداشتند و دیگری کسب اجازه از شهرداری ها برای حفاری فیبرنوری در شهرها بود؛ البته چالش شهرداری ها در شهرهای بزرگ همچنان پا برجا است. 
 
وی، ادامه داد: دکتر زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم زحمات زیادی کشید تا توانست چالش اول که همان سرمایه گذاری اپراتورها بود، را برطرف کند، در همین جهت مقرر شد که هشت درصد از تسهیم درآمد از عوارضی که اپراتورهای تلفن همراه باید به دولت پرداخت کنند به صندوقی واریز شود؛ همچنین برای توسعه فیبرنوری مشوق هایی را تعریف کرد تا اپراتورها انگیزه ای برای توسعه پوشش و اتصال به فیبرنوری داشته باشند.
 
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: چالش شهرداری ها نیز مانع بسیار بزرگی است و دکتر زارع پور تلاش بسیاری کرد تا با شهرداری ها و استانداری ها مذاکره کند تا بتواند این مانع را در برخی از نقاط کشور از میان بردارد، اما این نقاط، شهرهای پرجمعیت که متقاضیان بیشتری داشت، را شامل نمی شد، اما ایشان به تلاش خود ادامه داد و برای سایر نقاط که به توافق رسیده بود، اپراتورها را برای توسعه فیبرنوری حمایت کرد.
 
ریاضی، تاکید کرد: عمده توسعه فیبرنوری بر روی پوشش انجام شد، اما اینکه آیا این پوشش کفایت می کند یا خیر و عدد پوششی که هشت میلیون خانوار اعلام شده، تا چه میزان صحیح است، بستگی به بازار متقاضیانی دارد که در این شهرها درخواست می دهند و حاضر هستند هزینه های اتصال به فیبرنوری را پرداخت کنند، که این هزینه ها برای بیرون ساختمان، داخل ساختمان و مودم است، البته وزارت ارتباطات تمهیداتی برای مشوق اتصال به فیبرنوری نیز قائل شد، ولیکن باز هم می توان گفت که چالش سرمایه گذاری تا حدی وجود دارد و چالش شهرداری ها نیز برای شهرهای بزرگ بر سر جای خود باقی مانده است.
 
وی افزود: این دو چالش مذکور باعث شده که پوشش فیبرنوری بیش از این پیش نرود و همچنین اتصال به اندازه پیش بینی شده، محقق نشود؛ تاکنون در دولت سیزدهم، رشد قابل توجهی در زمینه اتصال به فیبرنوری حاصل نشده است که احتمالا تا آخر سال نیز خیلی نمی توانیم شاهد رشد گسترده ای در زمینه اتصال باشیم.
 
ریاضی، بیان کرد: عدد اتصال به فیبرنوری توسط رگولاتوری به درستی عنوان شده است، چراکه در CRM هویت و شماره ملی متقاضیان قید شده است؛ رقم پوشش نیز بر اساس تقاضا مشخص می شود و بیشترین نیاز مردم به سرویس فیبرنوری در کلان شهرها است.
 
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در پایان اشاره کرد: توسعه شبکه فیبرنوری و 5G با اجبار و مشوق‌های مختلف نتیجه قابل قبولی در پی نخواهد داشت، بلکه‌ اکوسیستم اقتصادی هزینه و درآمد باید اصلاح شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان