وضعیت شاخص دارایی‌ها در شروع به کار دولت چهاردهم بررسی شد

پرچم‌داری بانک‌ در بازارها

شماره روزنامه: ۶۰۸۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱ ...

Untitled-3 copy

بررسی بازدهی بازارهای دارایی حاکی از آن است که دولت چهاردهم در شرایط مطلوبی شروع به کار خواهد کرد. بازدهی اسکناس دلار به عنوان شاخص بازار غیررسمی ارز از ابتدای سال جاری تاکنون حدود منفی 2.5درصد ثبت شده است. این در‌حالی است که بازار پول در بازه زمانی مشابه حدود 12.5 درصد سود به سپرده‌گذاران خود اعطا کرده است.

وضعیت بازدهی بازارهای دارایی در پنج ماه نخست 1403 و همچنین به‌طور اختصاصی در مرداد ماه بررسی شد. محاسبات نشان‌ می‌دهد که در ماه‌های سپری شده از سال جاری بازار دارایی‌های امن داغ‌تر از دیگر بازارها بوده است. در نمودار پنج‌ماهه مشاهده می‌شود که رتبه نخست در اختیار نرخ سود سپرده بانکی با حدود 12.5 درصد و رتبه دوم در اختیار گرم طلای 18 عیار با حدود 10.29 درصد رشد است و در مقابل بازار سهام با رشد منفی 7.19 درصدی در جایگاه آخر قرار گرفت. دلیل این اتفاق چیست؟

سوخت جنگی طلا

همان‌طور که اشاره شد در 5 ماه اخیر بازار پول و بازار طلا بیشترین میزان متقاضی را داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت وجود ریسک‌‌های سیستماتیک در منطقه است. با تشدید مناقشات میان طرفین درگیر در نوار غزه و جنوب لبنان و همچنین وجود احتمال حضور ایران در این مناقشات بهای جهانی طلا افزایش یافت. به‌طور کلی در زمان‌هایی که ریسک‌های نظامی در بخشی از جهان وجود دارد، معامله‌گران جهانی به سمت بازار امن طلا حرکت می‌کنند.

فعالان بازار داخل کشور نیز به پیروی از دستوری نانوشته با حرکت دادن دارایی‌های نقد خود به سمت بازار طلا سبب رشد 10.29 درصدی قیمت هر گرم از این فلز زرد شدند. در بررسی پنج‌ماهه مشاهده می‌شود که دیگر مشتقات طلا یعنی قطعات مختلف سکه نیز رشد‌های قابل توجهی را رقم زده‌اند. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار 5 ماه نخست سال جاری حدود 9 درصد رشد قیمت را تجربه کرده و از رقم 38 میلیون و 800 هزار تومان در روز‌های پایانی سال گذشته به رقم 42 میلیون و 300 هزار تومان در بازار روز گذشته رسیده است. البته این درحالی است که بازار دلار در بازه پنج ماهه در وضعیت منفی قرار دارد. برخی از تحلیلگران علت این امر را خروج سریع ریسک‌ها از معاملات ارزی می‌دانند. شوک‌های سیاسی به سرعت وارد بازار ارز شده و در مواردی مانند ماه‌های گذشته به سرعت نیز از آن خارج می‌شوند. به‌طوری که در روز‌هایی از 5 ماه گذشته بازدهی دلار آزاد حدود 11 درصد ثبت شد. اما هم‌اکنون نرخ رشد شاخص مورد ذکر در وضعیت قرمز و برابر با منفی 2.49 درصد است.

رشد دسته‌جمعی شاخص‌ها در مرداد

نمودار بازدهی بازار‌های دارایی در مرداد ماه نشان می‌دهد که همگی بازار‌ها به غیر از بازار سهام، در این ماه دچار افزایش دما شده‌اند. رکورد‌دار رشد قیمت در مرداد گرم طلای 18 عیار با مثبت 6.75 درصد است که عامل آن رشد بهای جهانی طلا است. سکه طلا طرح جدید در این مقایسه با مثبت 4.44 درصد در رتبه دوم قرار دارد. و پس از آن شاخص‌های نیم و ربع سکه، دلار بازار آزاد و نرخ سود سپرده‌های بانکی در بازه 2 تا 3 درصد دچار افزایش نرخ شده‌اند. بازار سهام در این مقایسه نیز همچنان در رتبه آخر قرار دارد. شاخص کل بورس طی معاملات مرداد ماه حدود 6.21 درصد افت کرد.

سکانس پایانی مرداد ماه

دیروز چهارشنبه 31 مرداد روند کلی بازارهای ارز و طلا افزایشی بود. قیمت دلار آزاد که در بازار روز سه‌شنبه با افت قیمتی 300 تومانی به رقم 58 هزار و 400 تومان رسیده بود در معاملات روز گذشته همین میزان رشد قیمت را تجربه کرد و مجددا به رقم 58 هزار و 700 تومان رسید. یورو و پوند رشد قیمت‌های شدیدتری را تجربه کردند. یورو 900 تومان و پوند 850 تومان رشد کرده و به ترتیب در ارقام 65 هزار و 800 تومان و 77 هزار و 100 تومان معامله شدند. بازار سکه نیز در روز گذشته دچار افزایش قیمت شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته حدود 30 هزار تومان گران‌تر از روز پیشین در رقم 42 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز روز گذشته هر یک حدود 50 هزار تومان رشد کردند.

سرمای بورس در گرمای مرداد

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان