کاهش تورم ماهانه

تورم پیشران بخش صنعت کاهش یافت

شماره روزنامه: ۶۰۸۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱ ...

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد، در تیرماه 1403، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت 1235 محاسبه شده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) 1.4‌درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 19.5‌درصد و در 12ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 27.3‌درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

براساس این گزارش، در تیرماه 1403،‌ میزان تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) 1.4‌درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (2.6درصد)، 1.2واحد‌درصد کاهش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در تیرماه 1403 نسبت به ماه قبل، 1.4‌درصد افزایش دارد.

در این ماه بیشترین تورم ماهانه با 2.8‌درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت مبلمان» و گروه «ساخت ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات طبقه‌‌‌بندی‌نشده درجای دیگر» و کمترین تورم ماهانه با 0.2‌درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت وسایل نقلیه‌‌ موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» است. همچنین در این ماه تورم ماهانه گروه «ساخت فرآورده‌‌‌های توتون و تنباکو» صفر، گروه «ساخت کک و فرآورده‌‌‌های حاصل از پالایش نفت» منفی0.4‌درصد و گروه «ساخت چرم و محصولات وابسته» منفی0.1‌درصد بوده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در تیرماه 1403،‌ میزان تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 19.5‌درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (26.1درصد)، 6.6واحد‌درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در تیرماه 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل، 19.5‌درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با 33.3‌درصد مربوط به گروه «ساخت تجهیزات برقی» و کمترین تورم نقطه به نقطه با 6.2‌درصد مربوط به گروه «ساخت کک و فرآورده‌‌‌های حاصل از پالایش نفت» است.

کاهش تورم سالانه

طبق این گزارش، در تیرماه 1403، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در 12ماه‌‌ منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، 27.3‌درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (28.9درصد)، 1.6‌درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در 12ماه منتهی به تیرماه 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 27.3‌درصد افزایش دارد.

در این ماه بیشترین تورم سالانه با 52.3‌درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات طبقه‌‌‌بندی‌نشده درجای دیگر» و کمترین تورم سالانه با 14.5‌درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان