۵ راهکار ساده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

خطر ابتلا به سرطان را نمی‌توان با تغییر سبک زندگی کاهش داد؛ ابتلا در این موارد کم و بیش یک رویداد تصادفی است.

یک پزشک انکولوژیست برای کاهش خطر ابتلا به سرطان چه کار‌هایی انجام می‌دهد؟ دکتر هر روز 30 دقیقه ورزش می‌کند. او همیشه با ناهار و شام خود میوه یا سبزیجات می‌خورد و مصرف گوشت قرمز را به یک یا دو بار در هفته محدود کرده است
 
به گزارش فرارو به نقل از واشینگتن پست، خانواده دکتر میکائیل سکرز سابقه قابل توجهی در ابتلا به سرطان دارند. مادر او اکنون سرطان ریه دارد، در حالیکه دایی و مادربزرگ مادری او هر دو مبتلا به سرطان خون بودند. پدربزرگ پدی دکتر سکرز سرطان پروستات و مادربزرگ پدری‌اش سرطان تخمدان داشت. این سابقه سرطان خانوادگی باعث شد دکتر سرکز تخصص خود را در زمینه سرطان به اتمام برساند. دکتر سرکز می‌گوید: «زمانی که در دانشکده پزشکی بودم، تصمیم گرفتم تا حد امکان از رفتار‌هایی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد اجتناب کنم.»
 
پژوهشی جدید در آمریکا تخمین زده است که علت 40 درصد از سرطان‌ها در بزرگسالان به دلیل عوامل قابل تغییر مانند رژیم غذایی و سبک زندگی است.
 
البته اجتناب از تمام انواع سرطان با تصحیح سبک زندگی ممکن نیست. در بسیاری از موارد، خطر ابتلا به سرطان را نمی‌توان با تغییر سبک زندگی کاهش داد؛ ابتلا در این موارد کم و بیش یک رویداد تصادفی است. با این حال، در اینجا پنج راهکردی که دکتر سکرز برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان انجام می‌دهد، ذکر شده است.
 

محافظت از پوست در برابر آفتاب

دکتر سکرز بعد از آن شنیدن یک سخنرانی در مورد سرطان پوست مرتباً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌کند. او صورت و هر بخش دیگری از بدنش را که می‌تواند در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرد را به خوبی با ضد آفتاب می‌پوشاند. به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، دکتر سکرز اگر بخواهد زمان زیادی را خارج از منزل سپری کند حتما از کلاه، عینک آفتابی و پیراهن آستین بلند استفاده می‌کند و ضد آفتابی با اس پی اف 15 یا بالاتر مصرف می‌کند.
 
بر طبق پژوهشی در سال 2019، پرتو فرابنفش دومین عامل بوجود آمدن سرطان در مردان و پنجمین عامل سرطان در زنان است. پس جای تعجب نیست که بیشتر تشخیص‌های سرطان پوست به اشعه ماوراء بنفش نسبت داده می‌شود. خطر ابتلا به سرطان پوست با افزایش سن و در افرادی که پوست روشنی دارند افزایش می‌یابد. در حالی که خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی که رنگ پوست تیره‌تر دارند کمتر است، اما همچنان توصیه می‌شود از ضد آفتاب استفاده کنند. دکتر سکرز هرگز از سولاریوم استفاده نمی‌کند. خطر سرطان پوست در افرادی که قبل از سن 35 سالگی بار‌ها با کمک سولاریوم برنزه کرده اند، 75 درصد افزایش می‌یابد.
 

عدم مصرف مشروبات الکلی

مصرف الکل چهارمین عامل اصلی سرطان در مردان و سومین عامل برای زنان است. در حالی که بیشتر مردم مصرف مشروبات الکلی را با سرطان‌های حفره دهان یا مری مرتبط می‌دانند، در واقع بیشترین تعداد تشخیص‌های سرطانی که به مصرف الکل نسبت داده می‌شود مربوط به سرطان سینه است.
 

عدم استعمال سیگار

استعمال سیگار بزرگترین عامل تشخیص سرطان در بزرگسالان 30 سال و بالاتر در ایالات متحده است. به طور خاص، سیگار کشیدن دلیل حدود 86 درصد از تشخیص‌های سرطان ریه، حدود 54 درصد از سرطان‌های مری و حدود 51 درصد از سرطان‌های مثانه، در میان بسیاری از انواع دیگر سرطان است..
 
خبر خوب این است که ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد: خطر ابتلا به سرطان ریه پس از 10 تا 15 سال ترک سیگار به نصف کاهش می‌یابد و افرادی که تا سن 40 سالگی سیگار را ترک می‌کنند به سطح سلامتی تقریبی افراد غیرسیگاری می‌رسد. به طور مشابه، خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان مری 30 درصد کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به سرطان مثانه پس از 10 سال ترک سیگار 50 درصد کاهش می‌یابد.
 

ورزش روزانه

دکتر سکرز هر روز 30 دقیقه ورزش می‌کند. او برای گنجاندن ورزش در روز‌های پرمشغله خود صبح زود و پیش از رفتن به محل کار در خانه به مدت نیم ساعت ورزش می‌کند. در پژوهشی که اخیرا بر روی بیش از 60000 بزرگسال انجام شد، افرادی که در هفته دو ساعت یا بیشتر ورزش می‌کردند، 26 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سر و گردن، 20 درصد کمتر در معرض سرطان ریه و 11 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند. با این حال خطر ابتلا به سرطان پوست و پروستات کمی بالاتر از 26 درصد است. انجمن سرطان آمریکا 150 تا 300 دقیقه ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری یا 75 تا 150 دقیقه با ورزش با شدت شدید مانند دویدن، یا دوچرخه سواری با سرهت بالا در هفته را توصیه می‌کند.
 

پرهیز از نوشیدنی‌های شیرین گازدار، فست فود و گوشت‌های فرآوری شده

تحقیقات ارتباطی بین سرطان روده بزرگ و مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده و همچنین کمبود فیبر و کلسیم در رژیم غذایی پیدا کرده‌اند. مصرف کم میوه و سبزیجات با سرطان‌های حفره دهان، حلق، مری و حنجره مرتبط است؛ بنابراین دکتر سکرز تمام تلاش خود را برای مصرف غذا‌های سالم می‌کند. دکتر سکرز هیچ رژیم سفت و سختی را دنبال نمی‌کند، اما نوشیدنی‌هایی که با افزودنی‌های مصنوعی شیرین شده‌اند را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده است.
 
او همیشه با ناهار و شام خود میوه یا سبزیجات می‌خورد و مصرف گوشت قرمز را به یک یا دو بار در هفته محدود کرده است. مهمتر از همه، او به ندرت فست فود می‌خورد و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده اجتناب می‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان