به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی جعفر سبحانی ظهر امروز 11 تیرماه در درس تفسیر سوره زمر در مدرسه علمیه حجتیه قم گفت: خداوند در آیات اولیه سوره زمر به مسئله شرک مشرکان و توجیهات آنان نزد خداوند متعال اشاره کرده و نشان داده است که دعاوی مشرکان برای کفرورزی خود چیست.
وی افزود: مشرکان برای اثبات این ادعا بیان میکردند که برای رسیدن به خدا دو راه وجود دارد که یکی پرستش خود خدا و دیگری از راه وسایل است و ما بتها را برای همین امر پرستش میکنیم تا به خدا نزدیک شویم و اصلا این نگاه را به بتها نداریم که آنها «رب» ما هستند و نفع و ضرری دارند.
آیتاللهالعظمی سبحانی یادآوری کرد: این نکته بسیار جالب است زیرا همین مسئله دستاویزی برای محمدبن عبدالوهاب شد که در کتاب کشف الشبهات خود به کاوش در این مسئله پرداخته و با همین آیات همه مسلمانان را مشرک بخواند.
وی افزود: او عنوان میکرد که مسلمانان و شیعیان هم که اولیاء و پیامبر را شفیع میخوانند، همانند مشرکان هستند، زیرا آنها هم همین بهانهها را میآوردند.
این مرجع تقلید بیان کرد: همین سخنان بی پایه و بی محتوا و بدون فکر است که این چنین دنیای اسلام و جوانان مسلمان را به جان هم انداخته است و این همه خونریزی را در سوریه و عراق و.... شاهد هستیم زیرا آنها نیز همین سطحینگری محمد بن عبدالوهاب را مد نظر قراردادهاند و احکام تکفیری صادر میکنند.
استاد برجسته حوزه تصریح کرد: این همه آتشسوزیها در ممالک اسلامی به دلیل رواج همین اندیشههای باطل است و بنده خودم شاهد بودم که آنها همین تفکرات مسموم را در مدارس نیز به بچهها القا میکردند و آنها را با کینه تشیع بزرگ میکنند.
آیتاللهالعظمی سبحانی یادآور شد: پاسخ ما به آنها این است که موضع مشرکان نسبت به بتها ربوبی بود و آنها را مایه رزق و روزی خود میدانستند در حالی که کدام انسان مسلمانی پیامبر و امامان را میپرستد بلکه همه آنها را عبد صالح خدا میدانند.
وی تاکید کرد: نکته اینجاست که هیچ دلیلی ندارد که خداوند همه این فیوضات کریمانه را از طریق زیرمجموعههای خود به بشر ندهد؛ به همین دلیل است که مردم از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) طلب دعا میکنند.
شفاعت اصل قرآنی است
استاد برجسته حوزه گفت: در اصل شفاعت نیز باید گفت که این اصل یعنی شفاعت پیامبر برای مسلمانان یک اصل قرآنی است و مشخص نیست آنها به چه چیزی اعتراض دارند.
وی ادامه داد: نکته دیگر آنکه در بحث توسل نیز آنها میگویند همین توسل به پیامبر نیز شرک است که این از آن دعاوی جالب است، زیرا خداوند فرمودهاست که مردم به پیامبر متوسل شوند و از ایشان یاری بخواهند، در حالی که وهابیت بیان میکند که این توسل فقط در زمان حیات پیامبر درست بود نه پس از ارتحال ایشان.
آیتالله سبحانی بیان کرد: حرف آنها واقعا خندهدار است، زیرا چگونه امکان دارد چیزی دارای دو مرتبه توحیدی و شرکی باشد؛ یعنی در زمان حیات نماد توحید و در زمان مرگ نماد شرک باشد؟ آنها اگر میگفتند پس از رحلت پیامبر اثر این توسل از بین میرود، شاید میشد با آنها سر همین مسئله بحث کرد، ولی این ادعای اولی بیسوادی آنها را کاملا عیان میکند.
وی گفت: همه ما بر اساس آیات قرآن و روایات نبوی قائل به شفاعت پیامبران هستیم، ولی وهابیها میگویند شیعیان دروغ میگویند و شفاعت را بهانه قرار دادهاند.