وقتی فشار خون درمان نشده شما را درگیر آلزایمر می کند

این یافته ‌ها اهمیت فشار خون بالا را به عنوان یک عامل خطر قابل اصلاح در بسیاری از بیماری‌ های مختلف نشان می‌ دهند...

عصر ایران - تحقیقات نشان می‌ دهند که بخشی از مخاطرات سلامتی می توانند خطر ابتلا به نوعی از زوال عقل تحت عنوان بیماری آلزایمر را افزایش دهند، از جمله دیابت نوع 2، چاقی، کلسترول بالا و سکته مغزی. گفتنی است که این دسته از مطالعات از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

فشار خون بالا و درمان نشده خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد!

علاوه بر این، فشار خون بالا نیز یک عامل خطر شناخته شده و جدی برای بیماری آلزایمر به شمار می‌ رود. لازم به ذکر است که آلزایمر یک اختلال سلامتی مهم محسوب می‌ شود و در حال حاضر هیچ درمان قطعی و‌ کاملی برای آن وجود ندارد.

یک پژوهش جدید نشان داده است که افرادی که فشار خون بالا و درمان نشده دارند، ممکن است در مقایسه با افرادی که برای فشار خون بالا تحت درمان بوده یا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشند.

دکتر متیو جی. لنون، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق پسا دکتری در مرکز پیری سالم مغز، دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا گفت: «عوامل خطر زیادی برای ابتلا به زوال عقل وجود دارند که خوشبختانه قابل پیشگیری هستند، اما فشار خون همچنان در صدر شایع‌ ترین ها جای دارد و 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.»

وی ادامه می دهد: «با توجه به پیشرفتی که در رابطه با بحث فشار خون بالا تا به امروز داشته ایم، اینگونه تصور می کنیم که درک رابطه دقیق آن با زوال عقل یک موضوع مهم بهداشت عمومی است و باید به آن پاسخ صحیح داده شود.»

این مطالعه در نورولوژی؛ مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است.

فشار خون درمان نشده با افزایش 42 درصدی خطر ابتلا به آلزایمر در ارتباط است

برای این مطالعه، لنون و تیمش داده‌ های بیش از 31000 نفر با میانگین سنی 72 سال را تجزیه و تحلیل کردند که در 14 مطالعه اندازه ‌گیری تغییرات شناختی و تشخیص زوال عقل از 14 کشور از جمله استرالیا، آمریکا، اسپانیا و ژاپن شرکت کرده بودند.

هنگام بررسی داده های فشار خون برای همه شرکت کنندگان، محققان دریافتند که 9 درصد از این افراد فشار خون بالا و درمان نشده داشتند، 51 درصد در حال مصرف داروهای مختص به فشار خون بالا بودند، 36 درصد فشار خون بالا نداشتند و وضعیت 4 درصد نیز نامشخص عنوان شد.

فشار خون بالا ممکن است یک فاکتور خطر کمتر تشخیص داده شده برای زوال عقل باشد که از مدیریت نه چندان قوی نیز رنج می برد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می‌ شود که 46 درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا در سراسر جهان در حقیقت نمی‌ دانند که به این مشکل سلامتی دچار هستند و از میان افرادی که فشار خون بالا دارند نیز تنها یک نفر از هر پنج نفر (21 درصد) توانسته اند بیماری خود را به درستی کنترل کنند.

پس از تنظیم فاکتورهایی مانند جنسیت، سن و سطح تحصیلات، لنون و تیم وی دریافتند که شرکت کنندگان مطالعه با فشار خون بالا و درمان نشده در مقایسه با افراد دارای فشار خون طبیعی، 36 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داشتند. همچنین در مقایسه با افراد مبتلا به فشار خون که از داروهای کاهنده فشار خون استفاده می کردند، افرادی که فشار خون بالا و درمان نشده داشتند، با خطر 42 درصدی برای ابتلا به بیماری آلزایمر رو به رو بودند.

لنون توضیح داد که آنها به راستی از یافته های این مطالعه شگفت زده شده اند: «زمانی که مقالات مشابه مختلف را به طور کامل پوشش دادیم، به تعداد کمی از مطالعات دست یافتیم که تفاوت معناداری را در خطر زوال عقل آلزایمر بین افراد مبتلا به فشار خون تحت درمان و درمان نشده نشان داده بودند. این واقعیت بر اهمیت مدیریت فشار خون حتی در سال های آخر زندگی تاکید می کند.»

فشار خون بالا و درمان نشده خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد!

درمان فشار خون بالا ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کند

دکتر Cheng-Han Chen، متخصص قلب و مدیر پزشکی برنامه قلب ساختاری در مرکز پزشکی مموریال کر در کالیفرنیا، در مورد این مطالعه صحبت کرده است: فشار خون بالا یک عامل خطر مهم و شناخته شده برای بیماری های قلبی عروقی و عروق مغز است. با این حال کاملا مشخص نیست که چگونه فشار خون بالا و درمان نشده با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در ارتباط است.

وی ادامه داد: ممکن است بین تشخیص آلزایمر و زوال عقل عروقی همپوشانی وجود داشته باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که جهت رابطه معکوس باشد، یعنی ممکن است بیماران مبتلا به آلزایمر کمتر به طور منظم به پزشک مراجعه کنند و در نتیجه دچار فشار خون بالا شوند که در وضعیت درمان نشده باقی خواهد ماند.

چن افزود: «این یافته ‌ها اهمیت فشار خون بالا را به عنوان یک عامل خطر قابل اصلاح در بسیاری از بیماری‌ های مختلف نشان می‌ دهند. تحقیقات آینده نیز باید رابطه طولانی مدت بین فشار خون بالا و آلزایمر را که تا میانسالی گسترش می یابد، بررسی کنند.»

در این میان لنون به نکته بسیار مهمی اشاره می کند: «با افزایش سن، مردم معمولا نسبت به دیدگاه پزشکانشان به ویژه در مورد مدیریت بیماری‌ های مزمن خود سهل گیرانه تر عمل می کنند و یا به بیان دیگر وضعیت مورد نظر را آنطور که باید جدی نمی گیرند. این مسئله به ویژه در مورد فشار خون بالا صادق است، زیرا تقریبا یک بیماری بدون علامت محسوب می شود و به همین علت هم به آن قاتل خاموش می گویند. از این رو پزشکان باید به بیماران خود اطلاعات دقیق و قابل اعتماد در مورد خطرات عدم مصرف داروهای ضد فشار خون و همچنین خطرات و عوارض جانبی مصرف دارو بدهند. یافته‌ های ما به افراد مسن کمک می‌ کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه آیا مصرف داروهای ضد فشار خون تصمیم درستی برای آنها خواهد بود یا خیر، به دست آورند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان