یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا (+عکس)

Ellinikon واقع در هفت کیلومتری جنوب آتن به‌مدت ۶۳ سال، به‌عنوان فرودگاه اصلی پایتخت یونان خدمت می‌کرد و به‌طور متوسط سالانه ۱۱ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کرد. الینیکو یکی از پرخطرترین فرودگاه‌های جهان برای برخاستن و فرود بود که باند فرود کوتاه و باریک آن بین دریای اژه و کوه‌های اطراف حوضه آتیکا محدود می‌شد.

طی دهه آینده، فرودگاه بین‌المللی سابق الینیکو به اولین شهر هوشمند یونان تبدیل خواهد شد که اصول شهرسازی پایدار و فراگیر را همراه با مدیریت هوشمند منابع و جمعیت در بر می‌گیرد و قرار است به‌عنوان مدل آینده شهرهای 15 دقیقه‌ای مدیترانه‌ای شناخته شود.

به گزارش ایمنا، Ellinikon واقع در هفت کیلومتری جنوب آتن به‌مدت 63 سال، به‌عنوان فرودگاه اصلی پایتخت یونان خدمت می‌کرد و به‌طور متوسط سالانه 11 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کرد. الینیکو یکی از پرخطرترین فرودگاه‌های جهان برای برخاستن و فرود بود که باند فرود کوتاه و باریک آن بین دریای اژه و کوه‌های اطراف حوضه آتیکا محدود می‌شد.

در سال 2001، فرودگاه الفتریوس ونیزلوس جایگزین آن شد و الینیکو تغییر کاربری داد، برای مثال در طول المپیک 2004 آتن میزبان مسابقات کایاک، هاکی، بیسبال و سافت‌بال بود. یک سال بعد، پایه و اساس توسعه کنونی گذاشته شد و پیشنهاد پروژه پارک متروپولیتن به‌عنوان مجموعه‌ای متشکل از خانه‌های لوکس، هتل‌ها، اسکله تفریحی، فروشگاه‌ها و دفاتر ارائه شد.

یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

الینیکو، پروژه بازآفرینی شهری با تمرکز بر فناوری هوشمند

یونان در حال اجرای پروژه هشت میلیارد دلاری ساخت بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا است که بیش از یک دهه از طرح پیشنهادی آن می‌گذرد. ساخت پروژه قرار بود از سال 2008 آغاز شود اما به‌دلیل بحران‌های مالی یونان سال‌ها به تعویق افتاد و سرانجام در ژوئیه 2020 آغاز شد.

شهر هوشمند الینیکو که در محل فرودگاه سابق آتن واقع شده و نام خود را از همین فرودگاه گرفته است، اولین آسمان‌خراش یونان خواهد بود که یک مرکز خرید لوکس و یک پارک ورزشی را در خود جای می‌دهد. از پروژه پارک گرفته تا بازسازی کلی منطقه به مساحت 6.2 میلیون متر مربع، استاندارهای جدیدی برای آینده توسعه ساحلی در مدیترانه اجرا خواهد شد که تأکید همه آنها بر پایداری و نوآوری است.

یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

توسعه‌دهندگان در تلاش هستند تا منظره‌ای از خط ساحلی در امتداد دریای اژه را با زیرساخت‌های مبتنی‌بر فناوری و سازگار با محیط‌زیست ادغام کنند. تخمین زده می‌شود که فاز اول این پروژه تا سال 2026 تکمیل شود و پس از راه‌اندازی، یک میلیون گردشگر جدید را جذب و اقتصاد یونان را به میزان 3.6 میلیارد دلار تقویت کند.

تأثیر این پروژه بر اقتصاد شهر و کل کشور به‌وضوح تعریف شده است و انتظار می‌رود سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از آن بازدید کنند که به افزایش تقریبی 2.4 درصدی تولید ناخالص داخلی یونان کمک می‌کند.

طبق پیش‌بینی گروه توسعه لامدا که بر این پروژه نظارت می‌کند، ساخت الینیکو 15 سال طول خواهد کشید و در مرحله پنج‌ساله نخست، 45 درصد از شهر تکمیل خواهد شد که شامل توسعه در امتداد خط ساحلی، اسکله و زیرساخت‌های حمل‌ونقل است. بازسازی جبهه ساحلی دو مایلی در امتداد دریای اژه در اولویت برنامه‌های گروه توسعه قرار دارد.

یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

پایداری و فناوری در قلب الینیکو

شهر هوشمند آینده الینیکو قصد دارد از راه‌حل‌های فناوری پیشرفته همچون اینترنت نسل پنجم (G5)، مدیریت هوشمند انرژی، دوقلوهای دیجیتال، حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی استفاده کند. هدف از به‌کار گیری این نوآوری‌ها مدیریت مؤثر جنبه‌های مختلف شهر و افزایش قابلیت سکونت برای شهروندان و بازدیدکنندگان آینده آن است. الینیکو یکی از چندین شهر آینده با فناوری پیشرفته است که در سراسر جهان ساخته می‌شود، هرچند بیشتر شهرهای آینده در چین یا خاورمیانه هستند.

پارک تجربه

جنبه زیست‌محیطی این شهر هوشمند با ساخت یک پارک تجربه با وسعت دو میلیون مترمربع انجام می‌شود که بزرگ‌ترین فضای سبز ساحلی در اروپا است و باغ‌های بارانی طراحی‌شده برای مدیریت مؤثر آب باران را در بر دارد. این پارک در 2022 آغاز به فعالیت کرد و 86 گونه مختلف درخت در این پارک کاشته می‌شود که در مجموع 31 هزار درخت به‌همراه بیش از یک میلیون گیاه مدیترانه‌ای فضای سبز پارک را شکل خواهند داد. گروه توسعه در نظر دارد تاریخچه پروژه را در مرکز تجربه به نمایش بگذارد.

یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

برج ریویرا

برج Riviera که برای تکمیل در سال 2026 برنامه‌ریزی شده است، اولین آسمان‌خراش یونان خواهد بود که گواهینامه طلایی پیشرو در طراحی محیطی و انرژی LEED را دریافت کرده و نمای آن دارای عناصر طراحی بیوفیلیک نوآورانه است و قرار است به نقطه عطفی در معماری این کشور تبدیل شود. این بنا دارای 180 واحد آپارتمان در 50 طبقه است و با ارتفاع 650 فوت بلندترین ساختمان یونان خواهد شد.

یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

گالری ریویرا

گالری Riviera یک مرکز تجاری فوق‌العاده لوکس متشکل از شرکت‌های بین‌المللی مد لباس، فروشگاه‌های طراحان مشهور و برندهای نوظهور خواهد بود. این مرکز خرید گران‌قیمت که در کنار برج ریویرا قرار دارد، خانه 70 برند مد برتر و پیشرو خواهد بود.

ویلاهای لوکس

ساخت‌وساز در محله مسکونی این شهر، Cove Residences، شامل مجموعه‌ای از ویلاهای لوکس است که سال گذشته آغاز شده و تا امروز 350 ویلای ساحلی آن به فروش رفته است.

یونان میزبان بزرگ‌ترین و سبزترین شهر هوشمند اروپا

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان