عادتی که خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهد

دکتر شوارتزبام: «مدت زمان دفع مدفوع را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید تا خطر ابتلا به هموروئید کاهش یابد. همچنین از مرور گوشی به مدت طولانی در توالت خودداری کنید.»

با وجود آنکه هموروئید درمان‌پذیر است و در صورت مبتلا شدن به آن باید به پزشک مراجعه کرد، یک عادت رایج در توالت‌ رفتن وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بواسیر را افزایش دهد. هافینگتون‌‌پست توصیه‌ها و توضیحات تعدادی از متخصصان گوارش درباره این موضوع را گردآوری کرده است. 

عادتی که در ابتلا به بواسیر موثر است

به گزارش ایندیپندنت، دکتر دیوید ال شوارتزبام، متخصص گوارش، می‌گوید: «هموروئیدها در واقع رگ‌های خونی در قسمت تحتانی رکتوم و مقعدند که همه افراد این رگ‌های خونی را دارند، اما مشکل زمانی آشکار می‌شود که این رگ‌‌ها بزرگ‌تر یا ملتهب شوند که به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل نشستن طولانی‌مدت روی توالت است. دلیلش این است که وقتی باسن فرد روی نشیمن‌گاه توالت قرار می‌گیرد، خون در پایین‌ترین نقطه جمع می‌شود و فشار بر رگ‌های خونی ناحیه مقعد افزایش می‌یابد که منجر به هموروئید می‌شود.»

دکتر پراسون شاه، متخصص گوارش، هم می‌گوید که وقتی بیش از حد لازم روی توالت می‌نشینید، نیروی جاذبه علیه شما وارد عمل می‌شود و گردش خون را ضعیف می‌کند. نشستن طولانی‌مدت می‌تواند جریان خون به داخل و خارج ناحیه انتهایی روده بزرگ را مختل کند که تجمع خون در رگ‌ها و متورم شدن آن‌ها را به دنبال دارد.»

توجه داشته باشید همان‌طور که نشستن طولانی‌مدت روی توالت می‌تواند منجر به بواسیر شود، زور زدن بیش از حد حین اجابت مزاج هم می‌تواند عارضه هموروئید به دنبال داشته باشد؛ بنابراین این کار روشی ایده‌آل برای کاهش زمان نشستن روی توالت نیست. 

شوارتزبام می‌گوید که زور زدن برای اجابت مزاج نیز فشار را بر رگ‌های خونی آنورکتال افزایش می‌دهد و یکی دیگر از علل رایج هموروئیدها است. او به بیمارانش توصیه می‌کند وقتی احساس نیاز به دفع مدفوع دارند، به توالت بروند و از زور زدن خودداری کنند و اگر نتوانستند خود را تخلیه کنند، از توالت برخیزند و بعدا وقتی دوباره نیاز پیدا کردند، به توالت بروند.

پس زمان ایده‌آل برای نشستن روی توالت چقدر است؟

شوارتزبام در این زمینه می‌گوید: «من عموما توصیه می‌کنم که مدت زمان دفع مدفوع را به 10 تا 15 دقیقه محدود کنید تا خطر ابتلا به هموروئید کاهش یابد. همچنین از مرور گوشی‌ یا خواندن به مدت طولانی در توالت خودداری کنند.»

توصیه‌های دیگر برای پیشگیری از هموروئید

عادت نشستن طولانی‌مدت برای اجابت مزاج در توالت تنها دلیل ابتلا به هموروئید نیست و این عارضه می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از هموروئید، نوشیدن مایعات زیاد، رژیم غذایی سرشار از فیبر، تحرک بدنی یا ورزش و پرهیز از زور زدن بیش از حد حین اجابت مزاج است. از طرفی بارداری هم  یکی از عوامل ابتلا به هموروئید است.

پیشگیری از یبوست هم یکی از راه‌های کلیدی جلوگیری از ابتلا به هموروئید محسوب می‌شود. شوارتزبام توصیه می‌کند که با رعایت رژیم غذایی سالم و مهم‌تر از همه مصرف 25 تا 30 گرم فیبر در طول روز و همچنین آبرسانی کافی به بدن می‌توان از یبوست جلوگیری کنید. اگر این‌ها کافی نیستند، از ملین‌ها استفاده کنید.

به گفته متخصصان، نگه‌ داشتن مدفوع می‌تواند باعث شود مدفوع خشک‌تر و دفع آن سخت‌تر شود. همچنین باید ناحیه مقعد را تمیز نگه داشت تا از تحریک آن جلوگیری شود. استفاده از یک زیرپایی کوچک هنگام نشستن روی توالت برای بالا بردن پاها هم می‌تواند به دستیابی به موقعیت طبیعی‌تر نشسته کمک کند و دفع مدفوع را بدون نیاز به فشار آوردن آسان‌تر کند. 

هموروئید عارضه‌ای ناخوشایند اما در مواردی اجتناب‌ناپذیر است. با این حال با اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب، ورزش و کاهش زمان نشستن در توالت، می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان