راهکارهای کنترل خشم / تاثیر عامل محرک و شخصیت فرد بر میزان بروز عصبانیت

از بین بردن یا فاصله گرفتن از عامل محرک خشم، راه رفتن، مکث کردن، تنفس عمیق، پرت کردن حواس و نوشیدن آب می‌تواند در کنترل سریع احساس خشم مؤثر واقع شود، همچنین تغییر حالت جسمی به عنوان مثال تغییر حالت از نشسته به ایستاده یا بالعکس و تمرکز کردن روی انجام یک فعالیت مانند شمارش اعداد، می‌تواند به کنترل سریع احساس خشم کمک کند.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه از بین بردن یا فاصله گرفتن از عامل محرک خشم، راه رفتن ،مکث کردن ،تنفس عمیق، پرت کردن حواس و نوشیدن آب می‌تواند در کنترل سریع احساس خشم موثر واقع شود، گفت: میزان خشم و عصبانیت افراد بسته به شرایط، عامل محرک و شخصیت فرد متفاوت خواهد بود.

به گزارش ایمنا، سمیه طاهری با اشاره به راهکارهای کنترل خشم اظهار کرد: تمام افراد در موقعیت‌ها و شرایط‌های متفاوت، احساس عصبانیت و خشم را تجربه می‌کنند که میزان خشم و عصبانیت افراد بسته به شرایط، عامل محرک و شخصیت فرد متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کنترل نکردن خشم می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد، افزود: خشم یکی از احساساتی است که افراد در موقعیت‌های مختلف آن را تجربه می‌کنند و به طور کلی احساس منفی تلقی نمی‌شود، چراکه در بسیاری از شرایط همین احساس می‌تواند از بروز مشکل یا آسیب دیدن جلوگیری کند.

روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه تمام افراد باید از مهارت کنترل هیجانی برخوردار باشند، تصریح کرد: افراد به منظور کنترل کردن خشم خود در ابتدا باید دلیل ایجاد این احساس را پیدا کنند و نسبت به دیگر هیجاناتی که در کنار خشم آنها را تجربه می‌کنند نیز آگاهی یابند.

طاهری با بیان اینکه خشم در بسیاری از اوقات واکنشی غیرارادی و ناگهانی است، ادامه داد: گاهی اوقات فکر کردن درباره گذشته، نشخوار ذهنی، بدبینی، پیش‌بینی زودهنگام و قضاوت دیگران منجر به بروز احساس خشم می‌شود که افراد باید الگوی خشم خود را از میان موارد بیان شده شناسایی کنند.

وی گفت: از بین بردن یا فاصله گرفتن از عامل محرک خشم، راه رفتن، مکث کردن، تنفس عمیق، پرت کردن حواس و نوشیدن آب می‌تواند در کنترل سریع احساس خشم مؤثر واقع شود، همچنین تغییر حالت جسمی به عنوان مثال تغییر حالت از نشسته به ایستاده یا بالعکس و تمرکز کردن روی انجام یک فعالیت مانند شمارش اعداد، می‌تواند به کنترل سریع احساس خشم کمک کند.

روانشناس و مشاور خانواده اضافه کرد: در صورتی که افراد در طول زندگی خود احساس خشم و عصبانیت را به صورت مداوم تجربه می‌کنند، می‌توانند برای کاهش دادن یا تخلیه کردن انرژی‌های منفی خود، فعالیت‌های جسمانی مانند ورزش، پیاده‌روی، یوگا یا دویدن را امتحان کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان