ارتش اسرائیل و شکستن دیوارصوتی در لبنان : ترس و وحشت کودکان/ یادآور جنگ داخلی / افزایش مراجعه به روان درمانی / ترس گردشگران

"یک بار در تاکسی بودم و شکستن دیوار صوتی رخ داد. من احساس وحشت و ترس کردم، تا جایی که راننده، خودرو را متوقف کرد و یک بطری آب به من داد تا نفسی تازه کنم."

جنگنده های اسرائیل به شکستن دیوار صوتی در آسمان لبنان به ویژه پایتخت بیروت، ادامه می دهند. این اتفاق ترس و وحشت بسیاری را در میان لبنانی ها ایجاد کرده است.

به گزارش عصرایران، از 10 ماه قبل جنگ اسرائیل علیه غزه شروع شد و این جنگ همچنان ادامه دارد. تاکنون بیش از 40 هزار نفر در غزه در اثر حملات اسرائیل کشته شدند که بخش زیادی از آنان زنان و کودکان هستند.
همزمان با غزه، درگیری پراکنده میان حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل هم ادامه دارد اما به یک جنگ همه جانبه تبدیل نشده است. حزب الله لبنان می گوید در حمایت از فلسطینی ها، به حملات علیه مواضع ارتش اسرائیل ادامه می دهد.

وقتی جنگنده ها از سرعت صوت عبور می کنند این مرحله با صدای بزرگ و وحشتناکی همراه می شود که به صدای انفجار می ماند.

شکستن دیوار صوتی، جنگ روانی اسرائیل علیه لبنانی ها

خبرگزاری آناتولی به تاثیرات شکستن دیوار صوتی توسط اسرائیل بر لبنانی پرداخته است. در این گزارش با تیتر " شکستن دیوارصوتی در بیروت، جنگ روانی اسرائیل علیه لبنانی ها" آمده است: هواپیماهای جنگی اسرائیل تقریباً هر روز دیوار صوتی را بر فراز لبنان می شکنند. صدایی قوی شبیه به صدای انفجار حملات هوایی ایجاد می کند که باعث ایجاد وحشت در بین شهروندان می شود.

جنگنده اسرائیل در مرز لبنان 

جنگنده اسرائیل در مرز لبنان

 

شماری از کارشناسان روانشناسی، تعدادی از لبنانی ها و گردشگران در گفتگو با خبرگزاری آناتولی می گویند حملات ساختگی با شکستن دیوار صوتی بخشی از جنگ روانی علیه ساکنان پایتخت، بیروت و دیگر شهرهای لبنان است.

 یادآور جنگ داخلی

خانم "رهام منذر" روان درمانگر گفت اعضای بدن انسان، حساس هستند به ویژه هنگامی که صداهای قوی را به طور ناگهانی می شنویم . این باعث شوک می شود.

به گفته او،  تأثیر این اتفاق بر کودکان بستگی به واکنش والدین به شنیدن شکستن دیوار صوتی دارد. 

وی توضیح داد شکستن دیوار صوتی، لبنانی‌ها را به یاد کمبود امنیت می‌اندازد که برای مدت طولانی در زندگی خود تجربه کردیم. گویی مردم را آزار می‌دهد و آنها را به وحشت می‌اندازد تا مردم دوباره فکر کنند آیا می‌توانند در لبنان بمانند یا باید آن را ترک کنند؟

بیروت

بیروت
این درمانگر گفت: شکستن دیوار صوتی باعث ایجاد ترس می شود. همچنین یادآور حوادثی است که در این کشور در طول جنگ داخلی رخ داد ( 1975-1990 ). یادآور جنگ 2006 و انفجار بندر بیروت در سال 2020 است.

جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب الله در 12 ژوئیه آغاز شد، 34 روز به طول انجامید، منجر به کشته شدن حدود 1200 لبنانی و بیش از 120 اسرائیلی شد و ویرانی های گسترده ای در لبنان به جا گذاشت.

وی تاکید کرد مردم "خاطرات بدی مانند مرگ، ویرانی، ترس و غیره دارند. این همان چیزی است که مردم لبنان با شنیدن شکستن دیوار صوتی به یاد می آورند."

لبنان در طول چند دهه گذشته، شاهد یک جنگ داخلی ویرانگر بود که تعداد قربانیان آن 150 هزار کشته و 300 هزار زخمی و معلول و 17 هزار مفقود بود.  علاوه بر اینکه بیش از یک میلیون نفر هم از لبنان مهاجرت کردند و خسارت مادی بیش از 100 میلیارد دلار بر جای گذاشت.

پس از آن که نمایندگان گروه های لبنانی در شهر طائف عربستان سعودی بر سر توافقنامه ای موسوم به «توافق طائف» موافقت کردند جنگ داخلی لبنان در سال 1990 میلادی به پایان رسید. براساس توافق گروه های لبنانی، حکومت در این کشور میان سه بخش مسیحیان، سنی ها و شیعیان تقسیم شد.
ریاست جمهوری برای مسیحیان ، نخست وزیری برای سنی ها و ریاست پارلمان برای شیعیان.

بیروت

بیروت

این روان درمانگر درباره تاثیر شکستن دیوار صوتی بر کودکان و نحوه برخورد با آن گفت: کودکان نیز بر اساس واکنش والدین به دیوار صوتی عمل می کنند. ترسی که بزرگسالان تجربه می کنند به طور مستقیم در کودکان منعکس می شود. کودکان معمولاً به دلیل صدای "قوی" احساس اضطراب زیادی می کنند.

منذر ادامه داد مدت‌هاست در میان شهروندان نگرانی‌هایی وجود دارد که آیا یک جنگ همه جانبه آغاز می‌شود یا خیر؟ آنها در حال تماس با من درباره واکنش به بروز جنگ در صورت آغاز آن هستند. به ویژه که بیماری های روانی باعث شد بسیاری از افراد دچار بیماری های قلبی و سکته های مغزی شوند.

او گفت که پس از افزایش شکستن دیوار صوتی در روزهای اخیر در آسمان بیروت، مراجعه کنندگانش از سالمندان و کودکان افزایش یافتند. انها می خواستند بدانند ترس ناشی از شنیدن این صداها، آیا بیماری روانی است یا نه و آیا آنها نیاز به درمان و پیگیری دارند یا خیر.


بچه های ترسیده

 
شهروند لبنانی "دنیا محمد" (45 ساله) درباره تاثیر مستقیم شکستن دیوار صوتی بر لبنانی ها گفت: "وقتی صدای شکستن دیوار صوتی را می شنوم احساس ترس و تنش می کنم. یک بار در تاکسی بودم و شکستن دیوار صوتی رخ داد. من احساس وحشت و ترس کردم، تا جایی که راننده، خودرو را متوقف کرد و یک بطری آب به من داد تا نفسی تازه کنم."

"تالا" (14 ساله) نیز  گفت قبلا صدای شکسته شدن دیوار صوتی را نشنیده بود اما به تازگی به صورت مستمر ادامه دارد و باعث ترس ما شده است.

وی افزود: وقتی برای اولین بار آن را شنیدیم، احساس کردیم که این یک حمله هوایی و بمباران واقعی است، به خصوص که نمی‌توان حمله واقعی و فرضی را تشخیص داد زیرا صدا یکسان است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود: اقدامات اسرائیل به هدف قرار دادن غیرنظامیان و کودکان محدود نمی شود بلکه با استفاده از سلاح "ایجاد وحشت" از طریق "شکستن دیوار صوتی" به ترس سیستماتیک مردم نیز می پردازد.

بیروت

ارتش اسرائیل و شکستن دیوارصوتی در لبنان : ترس و وحشت کودکان/ افزایش مراجعه به درمان روانی/ ترس گردشگران

"ابواحمد" (68 ساله)، یکی از اهالی پایتخت، بیروت، گفت مدتهاست به شکستن دیوار صوتی عادت کرده است زیرا جنگ داخلی و جنگ سال 2006 را سپری کرده است اما بسیار می ترسد چون نسل جدید و بچه ها به این وضعیت عادت ندارند.

ابواحمد گفت "چشم‌ کودکان در حالی که دیوار صوتی را می‌شکنند، به سمت بزرگسالان می‌چرخد، اگر بزرگسالان احساس ترس و وحشت کنند، کودکان نیز همین ترس را احساس می‌کنند".

"عبدالله مسیط" گردشگر مصری که برای گذراندن تعطیلات خود به بیروت آمده در رابطه با تأثیر این اتفاق بر گردشگری هم گفت با شنیدن صدای انفجار، مانند هر فرد دیگری بسیار عصبی می شود و مردم را می بیند که می ترسند و گریه می کنند.

عبدالله افزود: من از مصر به لبنان آمدم و انتظار نداشتم وضعیت به این سطح برسد... بسیار ناراحت کننده است که لبنان به این وضع رسیده است.

"مایا کریم" اهل اتیوپی از سال 2021، به عنوان خدمتکار در یک خانه در لبنان کار می کند. او درباره شنیدن صدای شکسته شدن دیوار صوتی گفت که بسیار ترسیده بود و می لرزید زیرا قبلاً صدای انفجار را نشنیده بود.

شکستن دیوار صوتی بر فراز شهرهای لبنان از سوی جنگنده های اسرائیل در میانه نگرانی گسترده از بروز جنگ گسترده میان حزب الله لبنان و اسرائیل روی می دهد.

وزارت خارجه لبنان به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نمایندگی لبنان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بر اساس دستور عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه، شکایتی را درباره نقض حریم هوایی لبنان توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل از جمله شکستن دیوار صوتی بر فراز پایتخت، بیروت به شورای امنیت ارسال کرد.

بر اساس این بیانیه، لبنان در شکایت ارائه شده "این نقض ها را به عنوان نقض آشکار حاکمیت خود و قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت، صادر شده در سال 2006" محکوم کرد.

وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه خود این اقدامات را "نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه" دانست که مجازات دسته جمعی و به وحشت انداختن روانی را ممنوع می‌کند، به‌ویژه آن دسته از اقداماتی که هدف آن گسترش رعب و وحشت در میان غیرنظامیان است و باعث افزایش رنج آسیب‌پذیرترین بخش های جامعه مثل کودکان می‌شود.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان