تانک لاک پشتی عجیب و غریب روسیه برای جنگ با اوکراین(+فیلم و عکس)

تانک لاک پشتی با قفس فلزی که به طور معمول به آن قفس مقابله ای گفته می شود، متمایز می شود.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - به تازگی ویدیویی از یک تانک لاک پشتی جدید روسیه خبرساز شده است. چیزی که در چند رسانه روسیه نمایش داده شده است را می توان یک ابر تانک لاک پشتی توصیف کرد. اما یک ابر تانک لاک پشتی چیست و آیا مشکلات مدل های پیشین خود را حل کرده است؟

تانک لاک پشتی چیست؟

تانک لاک پشتی یک پیشرفت نسبتا جدید در میدان نبرد است که اولین بار در چارچوب جنگ اوکراین ظاهر شد. این وسیله نقلیه زرهی اصلاح شده روسی به مجموعه ای از اجزا جدید برای محافظت از تانک ها در برابر حملات هوایی پهپادها مجهز شده است.

تانک لاک پشتی با قفس فلزی که به طور معمول به آن قفس مقابله ای گفته می شود، متمایز می شود. یان قفس قسمت بالای وسیله نقلیه را پوشش می دهد. این ساختارها برای مقابله با حمله پهپادها طراحی شده اند و در توانایی آن ها برای وارد کردن آسیب مستقیم به قسمت بالای تانک اختلال ایجاد می کنند. قسمت بالای تانک از آسیب پذیرترین بخش های آن محسوب می شود. با این وجود، این اصلاحات دارای اشکالات قابل توجهی هستند: آنها دید و قدرت مانور تانک را کاهش می دهند. همچنین، تانک ها را در نقش رزمی اصلی خود کندتر و ناکارآمدتر می سازند.

ابر تانک لاک پشتی روسیه برای حضور در میدان نبرد اوکراین

چرا تانک لاک پشتی؟

استفاده از تانک های لاک پشتی در کنار دیگر وسایل نقلیه اصلاح شده مانند باگی ها و موتورسیکلت ها، نفوذ روز افزون پهپادها در میدان نبرد را نشان می دهد. پهپادها، به ویژه مدل های دید اول شخص (اف پی وی)، به سلاحی قدرتمند برای نیروهای اوکراینی تبدیل شده اند. اوکراینی ها از این پهپادها برای حمله به وسایل نقلیه روسیه با دقت بسیار زیاد استفاده می کنند. در مواجهه با این تهدید، تانک های لاک پشتی به عنوان اسفنج هایی عمل می کنند که برای جذب حملات طراحی شده تا به وسایل نقلیه دیگر اجازه عبور از خطوط دشمن را بدهند.

با این وجود، این رویکرد پرسش هایی را در مورد کارایی واقعی این قفس های مقابله ای ایجاد می کند. در شرایطی که  آن ها مقداری محافظت در برابر پهپادها را ارائه می کنند، اما توانایی جبران کاستی های تاکتیکی که ایجاد می کنند را ندارند. افزون بر این، تصاویر نشان می دهند که با وجود این محافظت ها، بسیاری از تانک های مجهز به چنین قفس هایی با حملات دقیق نابود می شوند و محدودیت های این راهبرد را برجسته می کند.

مفهوم تانک لاک پشتی، اگرچه بداهه و از کارایی یک تانک اصلی میدان نبرد فاصله دارد، اما می تواند برای چندین نقش خاص در میدان جنگ سازگار شود. از جمله این نقش ها می توان به توپخانه خودکششی، خودروهای مین روب، و خودروهای رخنه کن اشاره کرد.

ابر تانک لاک پشتی روسیه برای حضور در میدان نبرد اوکراین

توپخانه خودکششی

در این نقش، تانک لاک پشتی می تواند پشتیبانی غیرمستقیم توپخانه ای را ارائه کند. محافظت اضافه در برابر پهپادها به تانک اجازه می دهد پشت خط مقدم باقی بماند و از فواصل دور به مواضع دشمن شلیک کند. تبدیل این تانک ها به بسترهای توپخانه خودکششی با دور نگه داشتن آن ها از درگیری مستقیم با دشمن در شرایطی که همچنان به حمله کمک می کنند، کاهش تحرک آنها را جبران می کند.

وسیله نقلیه مین روب

تانک های مین روب گاهی اوقات به غلتک های مین یا ابزارهای مشابه مجهز می شوند که به آنها در خنثی سازی مین های دشمن کمک می کند. زره اضافه به محافظت از وسیله نقلیه در برابر حملات پهپادها کمک می کند و آن را برای ادامه عملیات مین روبی کارآمد می سازد. در این نقش، تانک به عنوان یک پیشگام عمل می کند که با ایمن سازی جاده ها و معابر از میان میدان مین، مسیر را برای نیروهای دنبال کننده باز می کند.

وسایل نقلیه رخنه کن

تانک های لاک پشتی را می توان به یک وسیله نقلیه رخنه کن برای باز کردن گذرگاه ها از میان خطوط دفاعی دشمن استفاده کرد. این تانک ها با زره های تقویت شده خود به گونه ای طراحی شده اند تا ضربات سلاح های ضد تانک و پهپادها را هنگام عبور از موانع و استحکامات جذب کنند. اگرچه کارایی آنها در این نقش به دلیل کاهش قدرت مانور محدود است، اما همچنان می توانند نقش مهمی در ایجاد شکاف برای عبور یگان های زرهی و پیاده نظام دنبال کننده خود ایفا کنند.

ابر تانک لاک پشتی

ابر تانک لاک پشتی روسیه برای حضور در میدان نبرد اوکراین

اما چرا تانک لاک پشتی جدید روسیه به عنوان یک ابر تانک لاک پشتی شناخته می شود؟ تنها به این دلیل که روسیه مرزهای ارتقا را جابجا کرده است. تانک لاک پشتی جدید به اندازه ای بزرگ است که حتی می توان کل یک قفس مقابله ای نسل بعدی را درون قفس مقابله ای اصلی آن جای داد.

این ابر تانک لاک پشتی انقلابی در دنیای تانک های لاک پشتی که هنوز کارایی خود را در میدان نبرد ثابت نکرده اند، ایجاد نمی کند. با این وجود، پیشرفت طی یک شب حاصل نمی شود و شاید روزی نقش یا طراحی ابتکاری مناسبی برای این ماشین های جنگی پیدا شود. چه کسی می داند، شاید یک روز این اتفاق رخ داد.    

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان