عروس های موسمی در پاکستان؛ تغییرات آب و هوایی به کودک همسری دختران دامن می‌زند (فیلم)

تغییرات آب و هوایی به کودک همسری دختران در پاکستان دامن زده و پدیده جدیدی به نام «عروس های موسمی» را در این کشور باب کرده است. پاکستان ششمین کشور جهان با نرخ ازدواج دختران زیر ۱۸ سال است.

 

بارش شدید باران‌های موسمی در مناطقی از پاکستان باعث افزایش ازدواج دخترکان نوجوان در ازای پول شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی از والدین در مناطق سیل زده پاکستان دختران خود را در ازای پول شوهر می دهند تا خانواده خود را از عوارض سیل و فقر نجات دهند.

شمیلای 14 ساله و امینه خواهر 13 ساله او از دخترانی هستند که در ازای پول و برای کمک به خانواده ازدواج کردند.

شمیلا پس از عروسی با مردی که دو برابر او سن داشت، گفت: "ابتدا از شنیدن اینکه ازدواج می‌کنم خوشحال شدم... فکر می‌کردم زندگی من آسان تر خواهد شد". "اما چیز زیادی ندارم. با هر باران می ترسم چیزی از دست بدهم و حتی کمتر از این مقدار هم داشته باشم. هر اتفاقی ممکن است رخ دهد".

در سال های اخیر نرخ بالای ازدواج زیرِ سنِ قانونی در پاکستان کاهش یافته بود اما کارکنان حقوق بشر می‌گویند پس از سیل بی سابقه سال 2022 در این کشور این گونه عروسی‌ها به خاطر ناامنی اقتصادیِ اقلیمی در حال افزایش است".

آب و هوای موسمی بین تیر تا شهریور (جولای تا سپتامبر) برای معیشت میلیون‌ها کشاورز در این منطقه و امنیت غذایی آنها حیاتی است اما دانشمندان می‌گویند تغییرات اقلیمی در این بازه زمانی باعث شدت و طولانی‌تر شدن باد و بارش‌های موسمی شده و خطر رانش زمین، سیل و آسیب های طولانی مدت به محصولات کشاورزی را افزایش می دهد.

هنوز بسیاری از روستاها در منطقه کمربندی رود سند از سیل سال 2022 آسیب دیده باقی مانده اند. سیل 2 سال گذشته یک سوم پاکستان را به زیر آب برد، میلیون ها نفر را آواره کرد و محصولات کشاورزی و دامی را از بین برد.

"مشوق برهمانی" بنیانگذار سازمان غیر دولتی "سوجاک سنسر" (سانسر) که با علمای دینی برای مبارزه با ازدواج کودکان همکاری می کند، می گوید: "تغییرات آب و هوایی و سیل های موسمی منجر به روند جدیدی به نام "عروس‌های موسمی" شده است.

وی افزود: "خانواده‌ها هر وسیله‌ای را برای بقا پیدا می کنند، اولین و واضح‌ترین راه این است که دخترانشان را در ازای پول به همسری بدهند".

برهمانی گفت که پس از سیل 2022 ازدواج کودکان در روستاهای منطقه "دادو" افزایش یافته است. منطقه‌ای که پس از سیل 2022 ماه‌ها شبیه یک دریاچه بود.

در روستای خان محمد جایی که شمیلا و امینه طی مراسمی مشترک در ماه ژوئن ازدواج کردند، 45 دختر کوچک دیگر زیر سن قانونی نیز ازدواج کرده‌اند.

15 نفر از آنها پس از آخرین بارش شدید موسمی و در سه ماهه گذشته، همسر شده اند.

"مای حاجانی" یکی از بزرگان روستا که 65 ساله است، می‌گوید: "قبل از سیلِ سال 2022 به ازدواج دختران جوان در این منطقه نیازی نبود".

او گفت: "آنها روی زمین کار می‌کردند و برای تخت‌های چوبی طناب می ساختند و مردان نیز به ماهیگیری و کشاورزی مشغول بودند. همیشه کار برای انجام دادن وجود داشت".

والدینی که دختران را شوهر می‌دهند، می‌گویند در ازدواج دخترانشان عجله دارند تا آنها را در ازای پول از فقر نجات دهند.

بی بی ساچال مادر شوهر شمیلا گفت که آنها 200 هزار روپیه پاکستان (720 دلار آمریکا) به والدین عروس جوان داده اند. مبلغی هنگفت در منطقه‌ای که اکثر خانواده ها با حدود یک دلار در روز زندگی می‌کنند.

فکر کردم رژ لب می‌خرم

"نجمه علی" که در 14 سالگی ازدواج کرده می‌گوید که رویای زندگی بهتری را در سر می‌پروراند اما به ناگهان دریافت که با همسر و نوزادش در خانه محقر و فقیرانه زندگی می‌کند/ خبرگزاری فرانسه

عروس های موسمی در پاکستان؛ تغییرات آب و هوایی به کودک همسری دختران دامن می‌زند (فیلم)

"نجمه علی" 2 سال پیش با شور و شوقِ عروس و همسر شدن و در 14 سالگی ازدواج کرد و طبق سنت در پاکستان زندگی با همسرش را آغاز کرد.

او گفت: "همسرم برای عروسی ما 250 هزار روپیه به پدر و مادرم داد اما او این پول را از دیگری قرض گرفته بود و اکنون راهی برای بازپرداخت آن ندارد".

نجمه در حالی که کودک 6 ماه اش را در آغوش داشت، گفت: "فکر می‌کردم رژ لب، لوازم آرایش، لباس و ظروف می‌خرم".

این زن جوان افزود: " حالا با یک شوهر و نوزاد به خانه برگشتم چون چیزی برای خوردن نداریم".

روستای آنها در نزدیکی کانالی در دره اصلی نارا قرار دارد، بایر است و دیگر ماهی‌ای در آب آلوده آن باقی نمانده. بوی تعفن این منطقه را فرا گرفته است.

"حکیم زعدی" مادر  58 ساله نجمه که یک زن روستایی است، می‌گوید: "ما مزارع سرسبز و شالی زار داشتیم که دختران در آن کار می‌کردند".

او گفت: "آنها (دختران) سبزیجات زیادی می‌کاشتند که حالا از بین رفته است. زیرا سیلاب‌ها زمین را سمی کرده اند. بیشتر این اتفاق‌ها پس از سال 2022 رخ داده است".

این مادر افزود: "دختران قبلا باری برای ما نبودند، قبلا در سنین بالاتر ازدواج می‌کردند اما الانی‌ها در آن سن 5 فرزند دارد و به دلیل بیکاری شوهرانشان برای ادامه زندگی به خانه پدران باز می گردند.

می‌خواهم درس بخوانم

دختران جوان پاکستانی در دفاتر سوجاک سنسر که یک سازمان غیر دولتی فعال برای مبارزه با ازدواج کودکان است، کارهای هنری می کنند/ خبرگزاری فرانسه

عروس های موسمی در پاکستان؛ تغییرات آب و هوایی به کودک همسری دختران دامن می‌زند (فیلم)

براساس داده‌های دولتی منتشر شده در آذر گذشته، پاکستان ششمین کشور جهان با نرخ ازدواج دختران زیر 18 سال است.

سن قانونی ازدواج در مناطق مختلف این کشور متفاوت و بین 16 تا 18 سال تعیین شده اما قانون به ندرت اجرا می‌شود.

یونیسف "گام های قابل توجهی" را در کاهش ازدواج کودکان انجام داده است اما شواهد نشان می‌دهد که حوادث و تغییرات آب و هوایی شدید، دختران را در معرض خطر و آسیب بیشتر قرار می‌دهد.

در گزارش پس از سیل 2022 یونیسف آمده است: "ما انتظار داریم که شاهد افزایش 18 درصدی در شیوع ازدواج کودکان باشیم که معادل حذف پیشرفت 5 سال گذشته در این زمینه محسوب می‌شود".

دلدار علی شیخ 31 ساله که پس از سیل سال 2022  آواره شد، قصد داشت مهتاب دختر بزرگش را شوهر دهد.

این کارگر مزدبگیر گفت: "وقتی در کمپ اوارگان سیل زده بودم با خودم فکر کردم که باید دخترم ازدواج کند تا حداقل غذا بخورد و امکانات اولیه داشته باشد".

مهتاب در آن زمان تنها 10 سال داشت.

"حکیم زعدی" زن روستایی که مادر یک عروس موسمی است در بیرون از خانه خود بین کودکان نان پخش می‌کند/ خبرگزاری فرانسه

عروس های موسمی در پاکستان؛ تغییرات آب و هوایی به کودک همسری دختران دامن می‌زند (فیلم)

" سومبال علی شیخ" مادر مهتاب که هنگام ازدواج خودش 18 سال داشت، می‌گوید: "شبی که تصمیم گرفتیم مهتاب ازدواج کند، خوابم نبرد".

مداخله سازمان غیر دولتی "سوجاگ سنسر" منجر به نعویق ازدواج آنها شد و مهتاب در یک کارگاه خیاطی ثبت نام کرد که به او اجازه داد در حین ادامه تحصیل درآمد کمی داشته باشد.

جزئیات تکمیلی از عروس های موسمی در پاکستان را تصاویر گزارش ببینید.

 
 
ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان