آمار تورم گاوداری‌های صنعتی اعلام شد

دامداران خواستار واقعی‌سازی قیمت شیرخام شدند

شماره روزنامه: ۶۰۸۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۳ ...

کاهش تورم ماهانه

در تیر ماه 1403‌‌‌، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌‌‌های صنعتی نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به منفی0.6‌درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (0.0 درصد)، 0.6 واحد‌درصد کاهش دارد. در میان اقلام گاوداری صنعتی، بیشترین میزان تورم ماهانه مربوط به قلم  «کود» (4.5 درصد) و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به قلم «گاو حذفی» (2.0- درصد) است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

به گزارش مرکز آمار، در تیر ماه 1403 تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌‌‌های صنعتی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به 11.0‌درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (28.0 درصد)، 17 واحد‌درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات گاوداری‌‌‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌‌‌های خود در داخل کشور، در تیر ماه 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.0‌درصد افزایش دارد. در بین اقلام گاوداری‌‌‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «شیر» (1.4 درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «گوساله نر زیر چهار ماه» (47.0 درصد) است.

کاهش تورم سالانه

در تیر ماه 1403، تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌‌‌های صنعتی در داخل کشور در 12 ماه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل به 41.0‌درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (45.4 درصد)، 4.4 واحد‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد بررسی، در میان اقلام گاوداری‌‌‌های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم  «شیر» (16.5 درصد) و بیشترین آن مربوط به  «گاو تلیسه» (119.9 درصد) است.

تولید سالانه 11.7 میلیون تن شیر خام

در همین راستا مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران درخصوص وضعیت تولید شیر خام در کشور گفت: سالانه 11.7 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که با اصلاح قیمت متناسب با هزینه، پایداری تولید محقق خواهد شد. با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و عدم‌تناسب نرخ خرید شیرخام با قیمت تمام شده تولید، دامداران به شدت معترض هستند.

مشکلی در تولید شیر خام نداریم

وی با بیان اینکه مشکلی در تولید شیر خام نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه 11 میلیون و 700‌هزار تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این میزان محقق شود. این فعال صنفی، قیمت تمام‌شده هرکیلو شیرخام را 20‌هزار تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو شیرخام با نرخ 15‌هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود. در ستاد تنظیم بازار قبل از افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت جدید هرکیلو شیرخام 18‌هزار و 150 تومان تعیین شد که تاکنون ابلاغ نشده است. عالی با اشاره به ضرورت واقعی‌سازی قیمت شیر خام گفت: بدیهی است که با تامین به موقع نهاده‌های دامی و اصلاح قیمت شیر خام متناسب با هزینه‌های تولید، برنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تولید شیرخام به 14 میلیون و 850‌هزار تن تا افق 1404 محقق می‌شود.

کاهش قدرت خرید، مشکل اصلی صنعت لبنیات

مدیرعامل اتحادیه دامداران درحالی بر لزوم اصلاح قیمت شیر خام در کشور تاکید می‌کند که از سوی دیگر علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی معتقد است: مشکل اصلی صنعت لبنیات، قیمت کنونی شیر خام نسبت به  دیگر نهاده‌های دامی و کاهش قدرت خرید خانوار است.

سرانه مصرف با سیاست‌های فعلی افزایش نمی‌یابد

ظفری متوسط سرانه مصرف لبنیات را 55 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: بنابر آمار متوسط سرانه جهانی لبنیات 180 کیلوگرم است، اما در کشور ما از سال 89 مصرف لبنیات روند کاهشی به خود گرفت که با استمرار سیاست‌های فعلی دولت، سرانه مصرف افزایشی نخواهد داشت. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، یکی از راهکارهای ارتقای سرانه مصرف لبنیات را توزیع شیر در مدارس دانست و افزود: میزان اثرگذاری توزیع شیر مدارس در سرانه مصرف بسته به تعداد دانش‌آموزان و تعداد دفعات توزیع متفاوت است، اما با روند کنونی توزیع شیرمدارس 3 تا 4‌درصد بر افزایش میزان مصرف اثرگذار است.

نیمی از ظرفیت واحدهای لبنی خالی است

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 300 واحد لبنی در کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: واحدهای لبنی به جز چند برند مطرح با 50‌درصد ظرفیت و اکثر واحدها کمتر از این ظرفیت کار می‌کنند.

افت تولید شیر خام در مرداد

اما سیاوش سلیمی، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی به کاهش تولید شیر خام در کشور درپی گرمای هوا اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش شدید دما در مرداد، تولید شیرخام در فصل تابستان افت چشمگیری پیدا کرد. سلیمی افزود: قطعی برق از دیگر علل کاهش تولید و افزایش ضایعات شیر به سبب ماندن در خطوط تولید محسوب می‌شود، هرچند اکنون آمار دقیقی از ضایعات نداریم.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان