سامانه دفاعی S ۵۰۰؛ قدرتمندترین پدافند موشکی روسیه

سامانه موشکی پیشرفته اس-۵۰۰ برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ توجه عمومی را به خود جلب کرد. در آن زمان، هنوز در مرحله طراحی خود بود.

در 23 آوریل، وزیر دفاع روسیه، ژنرال ارتش سرگئی شویگو، اعلامیه مهمی را ارائه کرد. وی فاش کرد که نیرو‌های نظامی روسیه در سال 2024 دریافت جدیدترین سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-500 را آغاز خواهند کرد. جالب اینکه این سامانه‌ها در دو قالب متمایز در دسترس خواهند بود: سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک و سامانه‌های موشکی ضد هوایی با برد بلند.

تاریخچه سامانه دفاعی اس 500

به گزارش روزیاتو، سامانه موشکی پیشرفته اس-500 برای اولین بار در سال 2015 توجه عمومی را به خود جلب کرد. در آن زمان، هنوز در مرحله طراحی خود بود. با این حال، تا سال 2021، این سیستم به نام پرومتئوس وارد تولید سریال شد. در ماه مه همان سال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد که آزمایش‌های این سامانه به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک می‌شود.

مقاله‌ای که توسط ایزوستیا منتسب به منبعی در وزارت دفاع منتشر شده است، آزمایش مهمی را که توسط نیرو‌های مسلح روسیه انجام شده است، فاش می‌کند. این آزمایش قابلیت‌های اس-500 را در برابر اهداف مافوق صوت نشان داد و پرومتئوس را در وضعیت بسیار امیدوارکننده‌ای نشان داد.

در 22 فوریه 2024، اس-500 با درگیری دقیق و انهدام موشک بالستیک قاره پیمای R-29 RMU 2 سینوا توانایی خود را به اثبات رساند. این نمایش قدرت چشمگیر که از زیردریایی هسته‌ای تولا در دریای لاپتف پرتاب شد، بر فراز سایت آزمایشی چیژا واقع در منطقه آرخانگلسک رهگیری شد.

آزمایش اس-500

وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که اس-500 پرومتئوس با موفقیت تمام معیار‌های عملیاتی را طی ارزیابی خود پشت سر گذاشت و ظرفیت خود را برای مقابله با تهدیدات هوایی فعلی و آینده تقویت کرد. این تسلط در مدیریت اهداف مافوق صوت نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری دفاع هوایی است و روسیه را در خط مقدم توانمندی‌های دفاع موشکی قرار می‌دهد.

روسیه حالا به جای تمرکز بر اس-400 تریومف روی اس-500 پرومتئوس تمرکز کرده است. جالب اینجاست که سیستم اس-500 می‌تواند نقش فرماندهی اس-400 را بر عهده بگیرد. در برابر اهداف آیرودینامیکی، موشک‌های ضد هوایی فوق‌بلند 40 H 6 M که قبلاً در سامانه اس-400 گنجانده شده‌اند، مستقر شده‌اند. علاوه بر این، ضد موشک‌های 77 N 6 برای رهگیری موشک‌های بالستیک خارج از جو زمین، احتمالاً در فضای نزدیک، استفاده می‌شوند.

درباره اس-500

اس-500 پرومتئوس که به طور متناوب به عنوان 55 R 6 M “تریمفتور-ام” شناخته می‌شود نسل جدیدی از سامانه‌های موشکی زمین به هوا/ضد بالستیک روسیه است. این سیستم که توسط شرکت دفاعی روسی آلماز آنتی ساخته شده است، ارتقاء سیستم موشکی اس-400 بشمار می‌رود.

سیستم اس-500 دارای معماری پیچیده و چند وجهی باتری است. این موشک مجهز به یک مرکز فرماندهی، تاسیسات راداری برای شناسایی، ردیابی و ردیابی موشک‌ها و پرتابگر‌هایی است که به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند. سطح تحرکی که ارائه می‌دهد قابل توجه است، به لطف همه اجزای آن که بر روی وسایل نقلیه سنگین طراحی شده برای استقرار سریع و تغییر موقعیت نصب شده اند.

این سیستم همچنین کاربرد چشمگیر سیستم‌های راداری مختلف را نشان می‌دهد که هر کدام عملکرد منحصر به فردی را انجام می‌دهند. یکی از رادار‌های اصلی یک رادار آرایه فازی همه کاره است که وظیفه ردیابی اشیاء هوایی و موشک‌های بالستیک را دارد. با افزایش قابلیت‌های خود، از طیف وسیعی از انواع دیگر رادار برای دستیابی به هدف مؤثر، هدایت موشک و گرفتن بازخورد حیاتی پس از پرتاب استفاده می‌کند.

همچنین برد اس-500، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن است. منابع نشان می‌دهند که این سامانه دفاعی قادر است تا در فواصل بسیار زیاد عمل کند که شامل تا 600 کیلومتر برای اهداف آیرودینامیکی و 400 کیلومتر برای اهداف بالستیک است. چنین برد گسترده‌ای سیستم اس-500 را قادر می‌سازد تا مناطق وسیعی را با هوشیاری زیر نظر داشته باشد و سپر مستحکمی برای دارایی‌های استراتژیک کلیدی ایجاد کند.

سامانه موشکی اس-500 از دو نوع موشک خاص استفاده می‌کند: 77 N 6-N و 77 N 6-N 1. این موشک‌های نوآورانه روسی، مجهز به کلاهک‌های خنثی، برای تخریب کلاهک‌های هسته‌ای با استفاده از نیروی جنبشی صرف طراحی شده‌اند. ماموریت آن‌ها شناسایی، رهگیری و انهدام کلاهک‌های موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز مافوق صوت و سایر تهدیدات هوایی است.

اس-550؟

در سال 2019، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در طی یک رویداد مطبوعاتی به نکته‌ای جذاب اشاره کرد. او با اشاره به تمرکز رئیس جمهور پوتین بر پیشرفت سیستم‌های موشکی و دفاع هوایی داخلی از سامانه‌های اس-350، اس-500 و اس-550 کمتر شناخته شده برای ارتش نام برد.

در ابتدا، تحلیلگران صنعت حدس زدند که اس-550 ممکن است نسخه‌ای از اس-500 با برد عملیاتی کمتر باشد، شبیه به اس-350 که یک موشک میان برد است که برای تکمیل برد گسترده‌تر اس-300 و در نظر گرفته شده است.

روشنگری بیشتر بعداً از سوی سرگئی چمزوف در نمایشگاه هوایی دبی انجام شد. او توضیح داد که هدف از اس-550 شناسایی و خنثی کردن موشک‌های بالستیک با برد بیشتر در مقایسه با اس-500 است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان