۱۰ کشوری که بهترین شرایط را برای زنان فراهم می کنند + نمودار

کشور دانمارک بالاترین رتبه را کسب کرد که به ویژه در معیارهای فراگیری (مانند فراگیری مالی و نمایندگی پارلمان) و عدالت (مانند عدم تبعیض قانونی و دسترسی به عدالت) امتیاز بسیار خوبی کسب کرد. همتایان اسکاندیناوی آن یعنی سوئد (رتبه ۳) و نروژ (رتبه ۷) نیز در رتبه‌های نزدیک قرار گرفتند.

معیارهای ارزیابی ایمنی، فراگیری و دسترسی زنان به عدالت در کشورها و مناطق مختلف بسیار متفاوت است. در نمودار زیر، رتبه بندی 10 کشوری که بهترین شرایط را برای زنان دارند، با استفاده از امتیازات شاخص زنان، صلح و امنیت سال 2023، نشان داده شده است.

10 کشوری که بهترین شرایط را برای زنان فراهم می کنند + نمودار

به گزارش روزیاتو، به کشورها یک امتیاز شاخص از 1.0 داده می‌شود که بر اساس مؤلفه‌های زیر محاسبه شده اند:

فراگیری: آموزش، اشتغال، فراگیری مالی، استفاده از تلفن همراه، نمایندگی در پارلمان
عدالت: عدم تبعیض قانونی، دسترسی به عدالت، نسبت مرگ و میر مادران، تبعیض جنسیتی به نفع مردان
ایمنی: خشونت شریک زندگی، ایمنی جامعه، خشونت سیاسی علیه زنان و میزان نزدیکی محیط زندگی به درگیری های و مناقشات

کدام کشورها بهترین شرایط زندگی برای زنان را دارند؟

تمامی 10 کشور در این رتبه بندی، برای زنان امتیازهای شاخص بالای 0.9 دریافت کردند که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی 0.65 است. 9 کشور از این 10 کشور در اروپا قرار دارند و نیوزیلند (رتبه 10) تنها استثنای منطقه‌ای را نمایندگی می‌کند.

10 کشوری که بهترین شرایط را برای زنان فراهم می کنند + نمودار

کشور دانمارک بالاترین رتبه را کسب کرد که به ویژه در معیارهای فراگیری (مانند فراگیری مالی و نمایندگی پارلمان) و عدالت (مانند عدم تبعیض قانونی و دسترسی به عدالت) امتیاز بسیار خوبی کسب کرد. همتایان اسکاندیناوی آن یعنی سوئد (رتبه 3) و نروژ (رتبه 7) نیز در رتبه‌های نزدیک قرار گرفتند.

به طور کلی، گروه بهترین کشورها برای زنان دارای ویژگی‌های مرگ و میر پایین مادران، نرخ بالای تحصیلات و عدم خشونت سیاسی علیه زنان هستند.

سایر نکات قابل توجه

کانادا (رتبه 17)، بریتانیا (رتبه 26) و ایالات متحده (رتبه 37) همگی رتبه نسبتاً بالایی دارند، اما در لیست 10 کشور برتر قرار نگرفتند. نمایندگی پارلمان، مرگ و میر مادران و ایمنی جامعه، امتیاز ایالات متحده را نسبت به همتایان اروپایی پایین‌تر آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان