سپاهان، تیمی با دو چهره؛ پیروزی با طعم نگرانی

سپاهان در یک نیمه تیم برتر میدان بود و در نیمه دیگر با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرد. این نوسانات در عملکرد، نشان از ناهماهنگی در بازی تیم است. آیا سپاهان می‌تواند به ثبات لازم برای قهرمانی دست پیدا کند؟

 سپاهان لیگ بیست و چهارم این است که بازیکنان این تیم نسبت به فصل گذشته با صبر و شکیبایی بیشتری بازی کرده و در تمام دقایق بازی تمرکز روانی بالایی دارند. پوئن مثبتی که سپاهان را تبدیل به یک تیم نتیجه‌گرا و خطرناک تبدیل کرده است.

به گزارش تسنیم از اصفهان، هفته دوم لیگ برتر فوتبال روز گذشته با برگزاری 5 دیدار به پایان رسید که در یکی از این بازی‌ها سپاهان در ورزشگاه تختی خرم‌آباد تیم خیبر را با نتیجه 2 بر یک شکست داد. 

سپاهان دومین بازی خود در فصل جدید را با پیروزی به پایان رساند تا از همین ابتدای لیگ برای سایر مدعیان خط و نشان بکشد. زردپوشان اصفهانی که فصل گذشته خیلی زود از کورس قهرمانی کنار گذاشته شده بودند، در این فصل برای قرار گرفتن در مسیر قهرمانی تدارک زیادی دیده‌اند و با به خدمت گرفتن بازیکنان باکیفیت و نامدار به دنبال قدرت‌نمایی دوباره هستند؛ تداوم حضور مورایس در کنار جذب بازیکنان تراز اول و برنامه‌های آماده‌سازی این تیم، سپاهان را تبدیل به یکی از مدعیان جدی لیگ کرده و هواداران این تیم امیدوارند تا در نهایت امسال بتوانند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

زردپوشان اصفهانی در شرایطی مقابل خیبر خرم‌آباد به میدان رفتند که غیبت 4 بازیکن این تیم، مورایس را در شرایط سختی قرار داده بود؛ صادر نشدن کارت بازی مهدی لیموچی، هادی محمدی و استیون انزونزی در کنار تنبیه انضباطی یزدانی مورایس را برای چیدن ترکیب دلخواهش در مضیقه قرار داده بود با این حال سپاهان با اتکاء به بازی‌خوانی مورایس در کنار میل به برتری‌جویی و تجربه بالاتر بازیکنانش 3 امتیاز شیرین و مهم را به دست آورد؛ زردپوشان اصفهانی با این پیروزی 6 امتیازی شده و با توجه به سایر نتایج هفته صدرنشین فعلی لیگ هستند.

در آن سو خیبر خرم‌آباد در شرایطی مقابل سپاهان صف‌آرایی کرد که قصد داشت اولین تجربه میزبانی در لیگ برتر را با پیروزی پشت سر بگذارد؛ شاگردان مهاجری که اولین سال حضورشان در لیگ برتر را تجربه می‌کنند و فصل را با پیروزی شروع کرده بودند؛ تلاش داشند تا با پیروزی مقابل سپاهان شگفتی‌ساز شوند، اتفاقی که در عمل رخ نداد و خیبریی‌ها علی‌رغم فوتبال جسورانه‌ای که به نمایش گذاشتند، در واپسین ثانیه‌های بازی شکست خوردند. 

تیم نتیجه‌گرا 

نمایش سپاهان مقابل خیبر نشان داد که تیم مورایس در نهایت راه نتیجه‌گیری در شرایط سخت را فرا گرفته است؛ شاگردان مورایس شب گذشته به ویژه در نیمه نخست از نظر تاکتیکی انسجام کافی را نداشتند و در انجام وظایف‌شان تا حدودی سرگردان عمل می‌کردند اما تعویض‌های درست و تغییر تاکتیک به موقع مورایس باعث شد تا به جریان بازی برگردند.

نکته قابل توجه درباره سپاهان لیگ بیست و چهارم این است که بازیکنان این تیم نسبت به فصل گذشته با صبر و شکیبایی بیشتری بازی کرده و در تمام دقایق بازی تمرکز روانی بالایی دارند. پوئن مثبتی که منجر به فرصت‌طلبی بیشتر سپاهانی‌ها شده و سپاهان را تبدیل به یک تیم نتیجه‌گرا و خطرناک نموده این است که در هر لحظه از جریان بازی، می‌تواند دروازه رقبا را باز کند. 

تغییرات تاکتیکی سپاهان 

مورایس در فصل جدید رقابت‌ها تغییر تاکتیک داده و با توجه به تنوع بازیکنان تیمش، رو به ارائه سیستم 1_3_2_4 آورده است؛ سرمربی سپاهان شب گذشته ترکیب تیمش را دست‌خوش تغییر کرده و با خارج کردن حردانی از ترکیب اصلی، وحدت حنانوف به دست دفاع راست فرستاد و دانشگر را به ترکیب اصلی برگرداند؛ مورایس در این بازی از رضا اسدی در پست هافبک هجومی و پشت سر مهاجم اول تیمش استفاده کرده و با فرستادن محبی و یوسفی به هافبک‌های کناری، سرعت حملات سپاهان را افزایش داد. نکته قابل‌ توجه در نمایش شب گذشته سپاهان، تغییر آرایش شاگردان مورایس در زمان دفاع بود. بازیکنان سپاهان در زمان از دست دادن توپ به سیستم 1_5_4 تغییر آرایش داده و دابو در کنار کریمی وظیفه مستحکم کمربند میانی و پر کردن فاصله بین خط دفاع و حمله را داشت.

زردپوشان اصفهانی تلاش داشتند با پاسکاری‌های مداوم، ارسال پاس‌های کوتاه و تک‌ضرب، بازیسازی از دفاع و حرکات ترکیبی و تیمی موقعیت‌سازی کرده و با استفاده از ارسال‌های پرسرعت از جناحین، شوت‌ از راه دور، ضربات ایستگاهی و حرکات ترکیبی درون محوطه به گل برسند. شاگردان مورایس در طول بازی تلاش می‌کردند با حرکات انفجاری و سریع خط دفاعی خیبر را دور زده و با ارسال‌های کواه و بلند، پاس به عمق و شوت‌های از راه دور از خلأهای موجود در عمق دفاع این تیم استفاده کرده و خلق موقعیت کنند. 

بازی‌خوانی دقیق مورایس

سپاهان شب گذشته نیمه اول را خوب شروع نکرد و از نظر تاکتیکی سرگردان بود؛ دلیل عملکرد ضعیف سپاهان را باید در تغییرات گسترده ترکیب و ناآشنا بودن بازیکنان تازه‌وارد با تفکرات مورایس و نوع بازی سایر بازیکنان جست‌وجو کرد؛ شاکله اصلی سپاهان در فصل جاری دست‌خوش تغییرات زیادی شده و از طرفی نوع عملکرد سپاهان در دو بازی گذشته به خوبی نشان می‌دهد که بازیکنان این تیم هنوز درک کاملی از تفکرات و نوع برنامه‌های مدنظر مورایس را ندارند و همین امر موجب می‌شود تا سپاهان در بخش زیادی از زمان بازی نتواند نوع خودش را از نظر تاکتیکی به حریف دیکه کند.

سپاهان در نیمه اول  با وجود برتری در پارامترهایی مانند مالکیت توپ، تعداد و دقت پاس، در میانه میدان سردرگم بود و همین باعث شد بازیکنان این تیم نتوانند در خلق موقعیت خوب عمل کنند. شاگردان مورایس در فاز هجومی عملکرد ضعیفی داشتند و اندک موقعیت‌های ایجاد شده نیز با بی‌دقتی مهاجمان از دست رفت؛ با این حال بازی‌خوانی درست مورایس و تغییر تاکتیک به موفع باعث شد تا سپاهان به جریان بازی برگردد. 

سرمربی سپاهان در نیمه دوم برایان دابو را به قلب دفاع و حنانوف را به پست هافبک دفاعی فرستاد تا تحرک خط میانی تیمش را بالا ببرد؛ از طرفی رضا شکاری را هم جایگزین اسدی شد و با این تعویض ضرب‌آهنگ حرکتی سپاهان در حملات بهبود چشم‌گیری پیدا کرد و  روند انتقال توپ از دفاع به حمله کامل شد. 

نقاط قوت

یکی از نکات قابل توجه سپاهان در این دیدار میل به برتری‌جویی و دوندگی بالای بازیکنان این تیم است؛ زردپوشان اصفهانی در نیمه اول دروازه تیم‌شان را باز شده دیدند اما بر خلاف سنوات قبلی توانستند تمرکز خودشان را حفط کرده و در نهایت نتیجه را برگردانند. از طرفی شاگردان مورایس شب گذشته تا واپسین ثانیه‌های بازی برای رسیدن به گل برتری تلاش کردند و همین امر تغییر ذهنیت و میل به برتری‌جویی بازیکنان سپاهان را به خوبی نشان می‌دهد.

یکی از نکات بارز نمایش شب گذشته سپاهان، آمادگی جسمانی بالای بازیکن این تیم است که در کورس‌ها و دوئل‌های تن به تن کاملاً مشخص بوده و به شاگردان مورایس اجازه داد تا با پرس سنگین هافبک‌های خیبر آنها را از جریان بازی خارج کرده و اجازه موقعیت‌سازی چندانی به ‌شاگردان مهاجری ندهند. 

ضعف ساختار دفاعی و کمبود مهاجم 

با این حال عملکرد شب گذشته سپاهان چندان خالی از اشکال نبود و ضعف ساختار دفاعی این تیم باز هم خودش را نشان داد؛ خط دفاعی سپاهان در دو فصل اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و ساختار دفاعی این تیم کاملا متزلزل نشان داده است.فاصله زیاد بین 2 مدافع میانی این تیم، در کنار جای‌گیری‌های غلط و اشتباهات مرگبار فردی، زردپوشان را در فاز دفاعی آسیب‌پذیر کرده؛ معضل بزرگی که در بازی شب گذشته باز هم کار دست مورایس و تیمش داده و اشتباها پرشمار بازیکنان یک ضربه پنالتی را به تیم مقابل تقدیم کرد. بررسی عملکرد دفاعی تیم مورایس در دو بازی اخیر گویای این واقعیت است که سپاهان نیازمند بازسازی ساختار دفاعی خود است. 

از طرف دیگر سپاهان در خط حمله نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو است و کمبود یک مهاجم تراز اول باعث شده تا موقعیت‌های این تیم یکی پس از دیگری از دست برود؛ نگاهی به آمار بازی نشان می‌دهد که سپاهانی‌ها شب گذشته با خلق گل امید به گل 2 درصدی 18 شوت به سمت دروازه خیبر زده‌اند که از این میزان تنها 6 شوت آنها درون چارچوب بوده و 2 گل به دست آمده است. با بررسی دقیق این آمار و عملکرد سپاهان در 3 بازی که انجام داده، ضعف مهاجمان این تیم در استفاده بهینه از موقعیت‌های گلزنی و نیاز زردپوشان اصفهانی برای داشتن یک مهاجم تراز اول بیشتر مشخص می‌شود.

علاوه بر این سپاهان در خط میانی نیز با کمبود هافبک طراح مواجه است و نیاز دارد تا یک پلی‌میکر تراز اول را به خدمت بگیرد.تیم مورایس تنوع تاکتیکی چندانی ندارد و از طرفی روند حملات این تیم در دو بازی گذشته به درستی کامل نمی‌شود و این ضعف باعث شده تا بخش بزرگی از توان هجمی سپاهان حدر رفته و اکثر حملات این تیم زهر کافی را نداشته باشد. 

در آن سو تیم خیبرخرم‌آباد بازی بسیار خوبی به نمایش گذاشت و بازیکنان این تیم عملکرد مثبتی داشتند. محمدرضا مهاجری با توجه به تفاوت سطح کیفی و فنی 2 تیم، تاکتیک مناسبی برای این دیدار اتخاذ کرده بود.

بازیکنان خیبر که از انگیزه بالایی برای شکست دادن سپاهان برخوردار بودند، موفق شدند یک بازی جسورانه و پایاپای را به نمایش بگذارند. شاگردان مهاجری در فاز هجومی تلاش می‌کردند تا با ضدحملات سریع و پاس‌های عمقی به دروازه سپاهان دست پیدا کنند. 

در فاز دفاعی بازیکنان خیبر نمایش خوبی داشته و با دوندگی و پرس بالا دفاع تیمی خوبی را انجام داده و بارها مانع از گلزنی سپاهانی‌ها شدند اما بعد از گل تساوی تمرکز خود را از دست داده و دچار فروپاشیدگی روانی شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان