ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی سبحانی:

دروغ بستن به ائمه(ع) حکم دروغ بستن به خدا را دارد

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی سبحانی اظهار کرد: کسانی که با جعل حدیث و یا تکذیب روایات معتبر ائمه(ع) به آنان دروغ می‌بندند، در واقع نسبت دروغ به خدا داده‌اند؛ زیراائمه(ع) سخنی غیر از سخن خدا نمی‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله‎‏ العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز، ششم مرداد، در آخرین جلسه تفسیر سوره زمر در ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه با اشاره به آیه «وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَکَبِّرِینَ» گفت: در این آیه خداوند در خصوص مشرکین و مؤمنین حکم صادر می‎کند و می‎فرماید که کافران در روز قیامت به خاطر اینکه به خداوند دروغ بستند و مشرک شدند، صورت‎هایشان سیاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سیاهی صورت عارضی است که به خاطر ترس و خجالت یا به خاطر عذاب است، تصریح کرد: خداوند در سوره اعراف نیز به همین مسئله اشاره می‎کند که این افراد کفر ورزیدند پس باید صورت‎های آنها سیاه شود.

آیت‌الله سبحانی گفت: دروغ بستن کافران و مشرکان به خداوند در چند جای قرآن اشاره شده است که یکی از آنها این است که کفار بیان می‎کنند که فحشایی که ما کردیم، کاری بود که نیاکان ما هم انجام می‎دادند و خداوند هم ما را به این کار امر کرده بود.

این مفسر قرآن اظهار کرد: این دروغ بزرگی است که آنها به خدا بستند زیرا خداوند هیچ وقت کسی را به فحشا و نادرستی امر نمی‎کند که افرادی مثل این گروه بیایند و کردار زشت خود را به خدا نسبت دهند.

وی گفت: اگر کسی به پیامبر(ص) و امام(ع) هم دروغ بست، همین حکم را دارد زیرا این بزرگان نیز کلام خدا را می‎گویند و هیچ حرفی از خود نمی‎زنند؛ پس دروغ بستن به ائمه نیز حکم دروغ بستن به خدا را دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «وَیُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ» اظهار کرد: در اینجا بیان می‏‌شود که خداوند مالک و خالق کل آسمان و زمین است که خالقیت را مورد نظر دارد و در دیگر اشاره بیان می‎کند که او وکیل یا کلیددار و یا خزانه‎دار زمین و آسمان است که در این معنی نیز معنی اداره امور بندگان را می‎دهد.

این مفسر قرآن تصریح کرد: خداوند در آیه «لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ؛ قُلْ أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیُّهَا الْجَاهِلُونَ ؛ وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ» به همین آیات اشاره می‎کند که توحید در خلقت به توحید در ربوبیت می‎‏رسد و توحید در ربوبیت نیز به توحید در عمل و عبادت ختم می‎شود.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: خداوند در آیه «بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ» با نتیجه‌گیری این سه مرحله توحید، انسان را به عبادت امر می‎کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان