مشرق گزارش می‌دهد؛

بهای سنگین عملیات در کورسک برای ارتش اوکراین/ شکار کلکسیونی از تجهیزات مدرن غربی توسط ارتش روسیه +فیلم

به فاصله حدود ۳ روز دست کم ۳ پرتابگر سامانه هیمارس و ۱ پرتابگر سامانه M-۲۷۰ اوکراینی که توانایی شلیک راکت هایی با برد حدود ۹۰ کیلومتر را دارند شناسایی و منهدم شدند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در حالی که ارتش اوکراین با استفاده از اصل غافلگیری موفق به پیشروی سریع و تصرف مناطقی در استان کورسک روسیه شده بود به تدریج با اعزام واحدهای کمکی ارتش روسیه و متوقف شدن قوای پیشتاز اوکراینی، توپخانه و پهپادهای انتحاری روسی شروع به شکار ادوات نظامی ارتش اوکراین در پشت خطوط میدان نبرد کردند.

پس از اینکه قوای مهاجم اوکراینی با مقاومت جدی مدافعین روس در فاصله 20 کیلومتری از مرزهای دو کشور مواجه شدند، فرماندهی اوکراین برای عبور از خط دفاعی رقیب و ادامه پیشروی به سمت مناطق عمقی تر کورسک درخواست ورود واحدهای توپخانه ای برای ایجاد پوشش آتش و سامانه های پدافندی برای مقابله با جنگنده ها و پهپادهای روسی را ارائه داد.

این مسئله اگرچه کمک زیادی به تعریض مسیر پیشروی قوای اوکراینی کرد اما به بهای سنگینی برای تجهیزات غربی تحت خدمت این کشور تمام شد.

حتی عمق 200 کیلومتری خاک اوکراین امنیت ندارد!

اوکراینی ها با انتقال بخشی از ناوگان هوایی خود به فرودگاه های مرکز و شرق این کشور در تلاش بودند تا با استفاده از بمباران پایگاه های ارتش روسیه و پل های ارتباطی در استان کورسک راه را برای پیشروی نیروهای خود هموار کنند؛ تعداد قابل توجهی از جنگنده های میگ29 و سوخو27 نیروی هوایی اوکراین در دو هفته اخیر در مناطق شرقی و شمالی این کشور رصد شده اند که ظاهرا از پایگاه هوایی در استان دنیپروپتروفسک و فاصله 200 کیلومتری تا مناطق تحت کنترل روسیه پرواز می کنند.

چند روز قبل پهپاد شناسایی روسی با پرواز در نزدیکی این پایگاه هوایی حضور جنگنده میگ29 را در این مکان رصد کرده و بلافاصله یک تیر موشک بالستیک اسکندر ام شلیک می شود که موجب انهدام کامل جنگنده اوکراینی شد.


انهدام جنگنده میگ29 اوکراینی توسط موشک اسکندر


همچنین یک آتشبار سامانه پدافندی پاتریوت که در فاصله حدود 50 کیلومتری شرق این پایگاه مستقر شده و مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده داشت توسط پهپاد روسی کشف شد و این بار یک تیر موشک اسکندر با سر جنگی خوشه ای به محل استقرار سامانه پاتریوت اصابت کرده و دست کم 2 پرتابگر این سامانه هدف قرار گرفتند.


حمله به آتشبار سامانه پاتریوت با موشک اسکندر خوشه ای


ناتوانی شبکه پدافندی اوکراین در کشف و رهگیری پهپادهای روسی موجب شده تا عمق 100 و حتی 200 کیلومتری خاک این کشور نیز برای استقرار تجهیزات نظامی نا امن بوده و آنها شکار موشک و توپخانه دوربرد ارتش روسیه شوند.

شکار هیمارس، M-270 و IRIS-T توسط ارتش روسیه

تلفات سنگین ارتش اوکراین در بخش تجهیزاتی همچنان ادامه داشت؛ ابتدا یک آتشبار سامانه پاتریوت دیگر در استان دنیپروپتروفسک کشف و توسط موشک اسکندر با سر خوشه ای هدف قرار گرفت که به انهدام رادار کنترل آتش مرکزی سامانه و آسیب به دو پرتابگر آن منجر شد.


انهدام آتشبار پدافندی پاتریوت اوکراینی در استان دنیپروپتروفسک


دیگر سامانه پدافندی غربی در اختیار ارتش اوکراین که در روزهای اخیر توسط ارتش روسیه شکار شد سامانه پدافندی IRIS-T SLM اهدایی آلمان بود که برای پوشش هوایی قوای مهاجم اوکراینی در مرز استان سومی اوکراین و کورسک روسیه مستقر شده بود اما این سامانه نیز توسط پهپاد روسی کشف و با شلیک موشک اسکندر منهدم شد.


هدف قرار گرفتن سامانه پدافندی IRIS-T اوکراینی در استان سومی


این بار نوبت به شکار راکت اندازهای دوربرد ارتش اوکراین رسیده بود که مشغول پشتیبانی آتش از قوای این کشور در استان کورسک روسیه بودند.

به فاصله حدود 3 روز دست کم 3 پرتابگر سامانه هیمارس و 1 پرتابگر سامانه M-270 اوکراینی که توانایی شلیک راکت هایی با برد حدود 90 کیلومتر را دارند شناسایی و منهدم شدند که خسارتی بزرگ برای طرف اوکراینی محسوب شده و به سختی می توان آنها را جبران کرد زیرا مدت هاست هیچ پرتابگر هیمارس جدیدی به ارتش اوکراین تحویل داده نشده است.


انهدام راکت انداز ام270 اوکراینی توسط موشک اسکندر


به طور کلی علی رغم پیشروی قابل توجه ارتش اوکراین در استان کورسک روسیه، این کشور بهای سنگین تجهیزاتی را برای این پیشروی پرداخت کرده است که در دراز مدت اثر منفی زیادی روی پوشش پدافندی و توان آتش توپخانه ای این کشور خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان