نگاهی به نابرابری توزیع ثروت در کشورهای مختلف جهان + نمودار

در کشورهای توسعه‌یافته، شکاف ثروت از سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است. زیرا طبقه متوسط جامعه افزایش ثروت سریع‌تری نسبت به افراد در گروه‌های ثروتمندتر را تجربه کرده اند.

توزیع ثروت در کشورهای مختلف چگونه است و مقیاس این نابرابری‌ها چقدر است؟

به گزارش روزیاتو، نمودار زیر، نابرابری توزیع ثروت در کشورهای مختلف جهان در سال 2023 را نشان می‌دهد.

نگاهی به نابرابری توزیع ثروت در کشورهای مختلف جهان + نمودار

روش اندازه‌گیری توزیع ثروت

یکی از روش‌های رایج برای اندازه‌گیری توزیع ثروت در یک کشور، ضریب جینی است. در این شاخص، امتیازات نزدیک‌تر به صفر نشان‌دهنده توزیع ثروت برابرتر است، در حالی که امتیاز 100 نشان می‌دهد که یک فرد تمام ثروت را در اختیار دارد.

در اینجا امتیازات شاخص جینی در کشورهای منتخب را می بینید که نشان می‌دهد چگونه این امتیازات در طول زمان تغییر کرده‌اند:

نگاهی به نابرابری توزیع ثروت در کشورهای مختلف جهان + نمودار
نگاهی به نابرابری توزیع ثروت در کشورهای مختلف جهان + نمودار

آفریقای جنوبی در کل رتبه اول را دارد، به طوری که 10% جمعیت حدود 80% ثروت کشور را کنترل می‌کنند.

در 15 سال اخیر، در آفریقای جنوبی، نابرابری ثروت افزایش یافته است. نرخ بیکاری در این کشور از 20% در سال 2008، به 32% رسید. نژاد همچنان در این کشور عامل کلیدی در نابرابری‌های درآمدی است.

برزیل در رتبه دوم قرار دارد، کشوری که 10% جمعیت، نیمی از ثروت ملی را کنترل می‌کنند. بین سال‌های 2023 و 2024، تعداد میلیاردرهای این کشور از 51 به 64 نفر افزایش یافت که برزیل را به دهمین کشور با بیشترین تعداد میلیاردر در جهان تبدیل کرد.

سوئد با وجود اینکه یک کشور سوسیال دموکرات است، در رتبه پنجم قرار دارد. این کشور به ازای هر 250,000 نفر، یک میلیاردر دارد که یکی از بالاترین نسبت‌های میلیاردر به جمعیت است. در مقایسه، ایالات متحده تقریباً به ازای هر 500,000 نفر، یک میلیاردر دارد. عامل اصلی این تمرکز ثروت، بخش فناوری پررونق این کشور است که در دو دهه گذشته بیش از 40 شرکت یونیکورن (شرکت‌های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) مانند اسپاتیفای و اسکایپ را به وجود آورد.

جایگاه آمریکا در رتبه بندی

نگاهی به نابرابری توزیع ثروت در کشورهای مختلف جهان + نمودار

می‌بینیم که آمریکا در رده بعدی قرار دارد، کشوری که نابرابری ثروت آن از سال 2008 به طور جزئی کاهش یافته است. روند مشابهی از کاهش نابرابری ثروت را می‌توان در سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، سوئیس و اتریش و همچنین کره جنوبی و هنگ کنگ مشاهده کرد.

در کشورهای توسعه‌یافته، شکاف ثروت از سال 2008 کاهش یافته است. زیرا طبقه متوسط جامعه افزایش ثروت سریع‌تری نسبت به افراد در گروه‌های ثروتمندتر را تجربه کرده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان