روسای بانک‌های مرکزی در نشست «جکسون هول» ترسیم کردند

چشم‌انداز جهانی نرخ بهره

درس پولی مهار تورم

محمدحسین حسینی: سمپوزیوم سیاست اقتصادی جکسون‌هول یک کنفرانس سالانه است که در ایالت وایومینگ برگزار می‌شود.  میزبانی آن توسط فدرال رزرو شهر کانزاس برگزار می‌شود و بانک‌های مرکزی، سیاستگذاران، دانشگاهیان و اقتصاددانان را گرد هم می‌آورد تا درباره مسائل مهم پیش روی اقتصاد جهان بحث کنند. شعار امسال این گردهمایی «ارزیابی مجدد اثربخشی و انتقال سیاست پولی» بود. جروم پاول، رئیس‌کل بانک‌مرکزی ایالات‌متحده با بحث در مورد شرایط اقتصادی کنونی و جهت‌گیری آینده سیاست پولی آغاز کرد. پس از آن، گفت‌وگویی درباره تحولات اقتصادی پس از همه‌گیری، بررسی دلایل افزایش بی‌سابقه تورم و کاهش چشمگیر متعاقب آن با وجود بیکاری پایین انجام شد.

این سمپوزیوم که معمولا در ماه سپتامبر شروع می‌شود، برای نخستین بار در سال 1978 برگزار شد و از آن زمان تا به امروز به یکی از معتبرترین کنفرانس‌های سیاست اقتصادی در جهان تبدیل شده است. با اینکه تمرکز بیشتر افراد روی سخنان پاول و دیگر سران پولی است، باید یادآور شد که ماهیت اصلی کنفرانس جکسون هول، آکادمیک است. در این همایش، اقتصاددانان چهار مقاله تحقیقاتی ارائه کردند که همگی مرتبط با موضوع «ارزیابی مجدد اثربخشی و انتقال سیاست پولی» بودند. در این گزارش به برخی از نکات کلیدی کنفرانس اشاره شده است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را در گردهمایی بعدی بانک مرکزی در  17 تا 18 سپتامبر تایید و قیمت سهام و اوراق خزانه را تقویت کرد. پاول روز جمعه گفت: «زمان تعدیل سیاست فرا رسیده است. جهت سفر مشخص است و زمان و سرعت کاهش نرخ به داده‌های دریافتی، چشم‌انداز در حال تحول و تعادل ریسک‌ها بستگی دارد.»

 این بخش از سخنرانی پاول، همان چیزی بود که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار منتظر آن بودند. اگرچه پاول درباره جزئیات بازبینی در نرخ بهره چیزی نگفت؛ اما همین جملات کوتاه، اطمینان فعالان بازار را تقویت کرده و چشم‌انداز روشن‌تری از اقتصاد ایالات‌متحده ارائه کرد.  رئیس فدرال رزرو در ادامه افزود: «تورم در مسیر رسیدن به هدف 2 درصدی فدرال رزرو است.» در حالی که اذعان داشت که یک سردی غیرقابل انکار در بازار کار وجود دارد. او یادآور شد: «ما به دنبال سرد شدن بیشتر در شرایط بازار کار نیستیم و از آن استقبال نمی‌کنیم.»

 سران پولی ملل دیگر چه گفتند؟

پاول، تنها کسی نبود که از کاهش نرخ‌های بهره خبر داد؛ اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان نیز روز جمعه گفت: «اگرچه برای اعلام پیروزی بر تورم خیلی زود است، اما به نظر می‌رسد خطرات ناشی از فشارهای مداوم قیمت‌ها در حال کاهش است.» بانک مرکزی بریتانیا در اوایل ماه جاری نرخ بهره معیار خود را کاهش داد و اظهارات بیلی نشان داد که او نسبت به کاهش بیشتر نرخ‌ها اطمینان دارد. در همین حال، تعدادی از اعضای شورای بانک‌مرکزی اروپا که در کنفرانس حضور داشتند، گفتند که از کاهش دیگری در نرخ بهره در ماه آینده حمایت خواهند کرد. این افراد شامل اولی رن از فنلاند، مارتینس کازاکس از لتونی، بوریس وویچیچ از کرواسی و ماریو سنتنو از پرتغال بودند. بانک‌مرکزی اروپا در ماه ژوئن هزینه‌های استقراض خود را کاهش داد. سنتنو با توجه به داده‌های مربوط به تورم و رشد، از تصمیماتی در خصوص انبساط پولی بیشتر خبر داد.

 نقش کلیدی در نتایج انتخابات

اگر فدرال بتواند با کاهش نرخ‌های بهره به نرخ تورم هدف خود که 2درصد است، برسد، ممکن است اقتصاد آمریکا بهبود یابد. این امر می‌تواند نقطه درخشانی را در کارنامه کامالا هریس، معاون بایدن و نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایجاد کند. چراکه کاهش نرخ بهر در 18 سپتامبر و قبل از انتخابات رخ خواهد داد. اگرچه تصمیمات فدرال‌رزرو باید بی‌طرفانه و بدون حمایت از حزب خاصی صورت گیرد؛ با این حال، این تصمیمات می‌توانند به صورت غیر‌مستقیم بر نتایج انتخابات تاثیرگذار باشند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان