تحصیل‌کرده‌ترین افراد اروپا ساکن کدام کشورها هستند؟

طبق جدیدترین بررسی‌های ۲۰۲۴ از داده‌های تحصیلات عالیه اروپا در ۲ سال گذشته، یک‌سوم بزرگسالان ۲۵ تا ۷۴ ساله اتحادیه دارای مدرک تحصیلی عالی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کالج‌ها، مؤسسات آموزش فنی و مدارس حرفه‌ای هستند که نرخ آن‌ها از ۱۷.۴ درصد در رومانی تا ۴۹.۸ درصد در ایرلند متغیر است.

طبق جدیدترین بررسی‌های 2024 از داده‌های تحصیلات عالیه اروپا در 2 سال گذشته، یک‌سوم بزرگسالان 25 تا 74 ساله اتحادیه دارای مدرک تحصیلی عالی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کالج‌ها، مؤسسات آموزش فنی و مدارس حرفه‌ای هستند که نرخ آن‌ها از 17.4 درصد در رومانی تا 49.8 درصد در ایرلند متغیر است.

به گزارش ایمنا، جدیدترین بررسی‌های انجام گرفته در سال جاری نشان می‌دهد نرخ جمعیت بزرگسال اروپا با تحصیلات عالی در بالاترین سطح، به‌طور قابل‌توجهی در سراسر این قاره متفاوت است. به‌طور متوسط یک‌سوم بزرگسالان 25 تا 74 ساله اتحادیه دارای مدرک تحصیلی عالی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کالج‌ها، مؤسسات آموزش فنی و مدارس حرفه‌ای هستند. سطح تحصیلات همچنین با توجه به سن و جنسیت متفاوت است.

سطوح تحصیلی اروپا چگونه تعریف می‌شود؟

طبقه‌بندی آژانس داده اروپایی یورواستات بر اساس طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی آموزش (ISCED) سطوح تحصیلی را به این ترتیب عنوان کرده است:

  • پایین (سطوح ISCED 0-2): آموزش پیش‌دبستانی، ابتدایی و راهنمایی
  • متوسطه (سطوح 3 و 4 ISCED): تحصیلات متوسطه و پس از متوسطه غیر دانشگاهی
  • عالی (سطوح ISCED 5-8): تحصیلات عالی شامل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کالج‌ها، مؤسسات آموزش فنی و مدارس حرفه‌ای است.

31.8 درصد از افراد 25 تا 74 ساله در اتحادیه اروپا در سال 2022 دارای تحصیلات عالی بودند که از 17.4 درصد در رومانی تا 49.8 درصد در ایرلند متغیر بود. کشورهای شمال اروپا و بالتیک نیز فارغ‌التحصیلان بیشتری از میانگین اتحادیه اروپا داشتند. سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا در کشورهای شمال اروپا و بالتیک بود و سوئد و نروژ با بیش از 45 درصد فارغ‌التحصیل تحصیلات عالی رتبه‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

42 درصد از جمعیت 25 تا 34 ساله اتحادیه اروپا دارای مدرک تحصیلات عالی بودند. این رقم از 24.7 درصد در رومانی تا 62.3 درصد در ایرلند متغیر بود. برخلاف جمعیت 25 تا 74 ساله، کشورهای شمال اروپا از جمله فنلاند و ایسلند سهم کمتری از آموزش عالی نسبت به میانگین اتحادیه داشتند. این رقم در یک‌سوم کشورهای اتحادیه اروپا بالای 50 درصد بود. 10 کشور آن نیز از هدف 45 درصدی اتحادیه اروپا تا سال 2030 عقب بودند.

درصد تحصیلات عالی در کشورهای اروپایی

44 درصد از جمعیت لتونی در 2022 دارای مدرک تحصیلی عالی بودند. سهم فارغ‌التحصیلان دوره عالی در سایر کشورهای شمال اروپا و بالتیک نیز بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا بود.

در بریتانیا، 43.5 درصد از جمعیت 25 تا 74 ساله دارای تحصیلات عالی بودند که بالاتر از چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا بود که فرانسه با 38.2 درصد و اسپانیا با 38 درصد، بیشترین سهم را در میان آن‌ها داشتند.

پس از رومانی با 17.4 درصد، ایتالیا با 18.5 درصد کمترین سهم فارغ‌التحصیلان دوره سوم را در اتحادیه اروپا داشتند که کمتر از میانگین اتحادیه اروپا در آلمان (31.5 درصد) بود.

سهم جمعیت دارای تحصیلات عالی در کشورهای نامزد اتحادیه اروپا نیز به‌طور قابل‌توجهی پایین بود که ترکیه بیشترین سهم را از جمعیت دارای تحصیلات پایین داشت و دو سوم جمعیت بزرگسال آن (61.8 درصد) تحصیلات کمتر از متوسطه بالا داشتند. این رقم در چهار کشور اتحادیه اروپا یعنی پرتغال، ایتالیا، مالت و اسپانیا نیز زیر 40 درصد بود.

آمار نشان داد که با نگاهی به جزئیات پیشرفت تحصیلی متوسطه شامل گرایش عمومی و حرفه‌ای، سهم آموزش‌های حرفه‌ای در چندین کشور به‌طور قابل توجهی بالا بود. سهم افراد دارای گرایش حرفه‌ای در تحصیلات متوسطه بالای 45 درصد در 9 کشور اتحادیه اروپا از جمله چک (63.9)، لهستان (52.2) و آلمان (47.4) دیده شد. سهم فارغ‌التحصیلان تحصیلات عالی نیز در میان جمعیت جوان سراسر اروپا به‌طور قابل‌توجهی رو به افزایش است که این امر نشان‌دهنده عملکرد تحصیلی قوی کشورها طی دهه‌های اخیر است.

پیشی گرفتن زنان از مردان در تحصیلات عالی

در 35 کشور اروپایی با داده‌های در دسترس، زنان 25 تا 34 ساله نسبت به مردان در همین رده سنی تحصیلات عالی بالاتری داشتند. در سال 2022، به‌طور متوسط، نسبت زنان با تحصیلات عالی 47.6 درصد و نسبت مردان 36.5 درصد بود. به جز فنلاند، شکاف جنسیتی تحصیلی به نفع زنان در کشورهای شمال اروپا و بالتیک به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بود. ایسلند با 25.4 درصد، اسلوونی با 23.8 درصد و اسلواکی با 22.8 درصد، بیشترین اختلاف را ثبت کردند.

ترکیه (1.3 درصد)، سوئیس (3.6 درصد) و آلمان (4.6 درصد) کم‌ترین فاصله را گزارش کردند که این امر نشان می‌دهد سهم تحصیلات عالی زنان و مردان در آن‌ها بسیار نزدیک است.

یادگیری مادام‌العمر

نسبت جمعیت با تحصیلات عالی در اتحادیه اروپا در حال افزایش است و سهم افراد 25 تا 74 ساله با تحصیلات عالی آن به‌طور مداوم در حال توسعه بوده و از 19.1 درصد در 2004 به 31.8 درصد در 2022 افزایش داشته است.

یادگیری مادام‌العمر یا آموزش بزرگسالان نیز در این بلوک بسیار مهم است، زیرا افراد نیازمند به‌روزرسانی مهارت‌های خود هستند. به گزارش یورواستات این امر شامل تمام فعالیت‌های یادگیری هدفمند رسمی و غیررسمی و هدف آن بهبود دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌ها است.

وقتی صحبت از دیجیتالی شدن و اتوماسیون در بازار کار می‌شود، یادگیری بزرگسالان یک جنبه مهم و اساسی به‌شمار می‌رود.

در سال 2022، سهم افراد 25 تا 64 ساله در اتحادیه اروپا که طی چهار هفته در دوره‌های آموزش شرکت کرده بودند، 11.9 درصد بود که از 1.7 درصد در بلغارستان و 36.2 درصد در سوئد متغیر بود، اما در حالی که نسبت یادگیری بزرگسالان در کشورهای نوردیک بالا بود، کشورهای بالکان در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا به‌طور قابل‌توجهی سهم کمتری داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان