نمایشِ تابوتِ مردِ ۲۲۰۰ ساله در لرستان

تابوت مفرغی ۲۲۰۰ ساله مرد چوب‌تراش مربوط به دوران سلوکیان در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان از نمایش تابوت مرد 2200 ساله لرستانی پس از 20 سال خبر دادـ
 
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، عطا حسن‌پور شنبه 3 شهریور ماه با اشاره به کاوش این تابوت در سال 83 در منطقه چوب تراش در جنوب خرم‌آباد گفت: تابوت مفرغی 2200 ساله مرد چوب‌تراش مربوط به دوران سلوکیان در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان اضافه کرد: همراه با این تابوت دو نقاب طلا بر روی دهان و چشمان این مرد وجود داشت که پس از چندین سال مورد مرمت قرار گرفت. 
 
او اضافه کرد: همچنین روی سینه این تابوت یک سکه پیدا شد که مربوط به دوران سلوکیان بود و تاریخ تابوت را مشخص می‌کند. این یک اتفاق نادر در تاریخ ایران است که یک تابوت سالم کشف شده و مورد مرمت قرار گرفته است.
 
حسن‌پور افزود: از شواهد پیداست که این تابوت یک شاهزاده 30 تا 40 ساله با قد 180 سانتی‌متر بوده که در اثر یک نبرد با شمشیر به پایش اصابت کرده و مورد عفونت قرار گرفته و فوت کرده است که شیوه تدفین او شاهانه بوده است.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان گفت: این تابوت تاکنون در آزمایشگاه قلعه فلک الافلاک قرار داشته و مورد مرمت قرار گرفته است و اکنون پس از 20 سال در سالن موزه قلعه فلک الافلاک در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
 
او اظهار کرد: تمامی این اقدامات، در راستای آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی دره خرم آباد است و به زودی در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان