چرا به ملاتونین نیاز داریم؟/ ۵ ماده غذایی حاوی ملاتونین

نوشیدن شیر گرم یک راهکار سنتی برای رفع بی‌خوابی است، بنابراین جای تعجب نیست که ملاتونین بالایی در آن وجود داشته باشد.

ملاتونین برای داشتن یک خواب باکیفیت ضروری است. این هورمون منحصر به فرد توسط غده صنوبریِ مغز تولید می‌شود و با ریتم شبانه‌روزی عمل می‌کند؛ یعنی بدن هنگام غروب خورشید ملاتونین بیشتری تولید می‌کند و هنگام طلوع خورشید تولید آن کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرآنلاین، محققان معتقدند که افزودن ملاتونین به رژیم غذایی، کیفیت و سلامت خواب را بهبود می‌بخشد. مصرف مکمل‌های ملاتونین یک راه محبوب برای تقویت ذخایر طبیعی ملاتونین در بدن است. این مکمل‌ها به طور کلی بی‌خطر هستند و ایجاد وابستگی نمی‌کنند.

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟

کمبود خواب بر سلامت ما تأثیر منفی می‌گذارد؛ مانع یادگیری می‌شود و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد که می‌تواند به دیابت تبدیل شود. هم‌چنین کمبود خواب می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را مختل کند و شما را به پرخوری وا دارد. از همین رو برای ارتقای بهره‌وری خواب توصیه می‌شود با مشورت پزشک، استفاده از مکمل‌های ملاتونین را وارد رژیم غذایی خود کنید. ملاتونین دارای طیف وسیعی از فواید برای سلامتی است، از جمله:

ترمیم خواب

شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند ملاتونین در برابر بی‌خوابی مزمن موثر است. بخصوص اگر دچار جت‌لگ شده‌اید، مکمل ملاتونین به شما کمک می‌کند به الگوی خواب عادی خود بازگردید.

بهبود الگوهای خواب در بزرگسالان

افراد مبتلا به اختلال فاز خواب و بیداری تأخیری، اغلب تا صبح بیدار می‌مانند و از طرف دیگر تا نزدیک ظهر می‌خوابند. مصرف ملاتونین به آنها کمک می‌کند تا الگوی خواب طبیعی خود را حفظ کنند.

اصلاح الگوی خواب در کودکان

ملاتونین هم‎چنین برای کودکان مبتلا به اختلالاتی که خواب را مختل می‌کنند؛ از جمله: آسم، درماتیت، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) و اختلال طیف اوتیسم (ASD)، مفید است. از آنجا که ملاتونین یک هورمون است، کودکان نباید آن را بدون تایید و تجویز پزشک مصرف کنند.

سلامت مغز در سالمندان

سطح ملاتونین به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. تقویت تولید این هورمون از طریق مصرف مکمل، می‌تواند به پیشگیری از اختلالات مغزی در سالمندی کمک کند. هم مطالعات حیوانی و هم انسانی کشف کرده‌اند که ملاتونین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

سلامت بینایی

مصرف مکمل ملاتونین برای کسانی که اختلالات بینایی، مانند دژنراسیون ماکولا، ناشی از افزایش سن دارند، مفید است. محققان معتقدند کاهش سطح ملاتونین در افراد مسن یکی از علل ابتلا به مشکلات بینایی است.

مواد غذایی حاوی ملاتونین

این پنج ماده غذایی منابع خوبی از ملاتونین هستند:

آلبالو

محققان دریافته‌اند که مصرف این میوه سطح ملاتونین را در بدن افزایش می‌‎دهد و به داشتن یک خواب خوب کمک می‌کند.

تخم مرغ

در میان محصولات حیوانی، تخم مرغ یکی از بهترین منابع ملاتونین است. تخم مرغ هم‌چنین بسیار مغذی است و پروتئین و آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

شیر

نوشیدن شیر گرم یک راهکار سنتی برای رفع بی‌خوابی است، بنابراین جای تعجب نیست که ملاتونین بالایی در آن وجود داشته باشد.

ماهی

ماهی نسبت به سایر گوشت‌ها منبع غنی‌تری از ملاتونین است. ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین، که دارای اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند، بهترین گزینه برای دریافت ملاتونین به شمار می‌آیند.

آجیل

اکثر آجیل‌ها داری مقادیر قابل قبولی ملاتونین هستند. در این میان پسته و بادام بالاترین‌ سطح ملاتونین را دارند. آجیل هم‌چنین منبع عالی برای دریافت آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم امگا 3 و مواد معدنی است.

منبع: webmd

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان