مشرق گزارش می‌دهد/

مصوب کردن پروژه سینمایی یک میلیون دلاری علی رغم دستور رئیس جمهور/ چرا کارمند پلت‌فرم پرحاشیه در دقیقه ۹۰ مامور ساخت پروژه گرانقمیت شد؟

لذا انتظار می‌رود که رئیس جمهور منتخب در کشاکش تایید رای اعتماد وزیران در مجلس، دستوری مستقل برای مصوبه عجولانه صادر کنند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در چند روز گذشته در برخی رسانه‌های تخصصی و فضای مجازی، اخباری درج شده مبنی بر اینکه نهادهای سینمایی، علی رغم دستور رئیس جمهور منتخب، ناظر به ابطال مصوبات یک ماه گذشته، بودجه فیلمی معادل یک میلیون دلار به تهیه‌کنندگی کارمند یکی از پلت‌فرم‌های پرحاشیه را در این بنیاد تصویب کرده است.

مصوب کردن پروژه سینمایی یک میلیون دلاری علی رغم دستور رئیس جمهور/ چرا کارمند پلت‌فرم پرحاشیه در دقیقه 90 مامور ساخت پروژه گرانقمیت شد؟

این خبر ابتدا در توییتر مهدی‌خرم‌دل خبرنگار پایگاه خبری تابناک منتشر شد. او در توییت خود نوشت: شنیدم مدیری قصد دارد قریب یک میلیون دلار، بابت یک پروژه سینمایی به رفیقش بدهد. قراردادش هم ثبت شده و این روزها فشار برای پرداخت 50 میلیارد به یکی از نهادها می‌آورند.

این خبر از چند جنبه قابل تحلیل است که این نهاد سینمایی در چند سال هیچگاه تولید پروژه‌های گرانقمیتی را با مبلغ معادل یک میلیون دلار را در دستور کار تولید قرار نداده و عملکرد این سازمان نشان می‌دهد اغلب تولیداتش به صورت مشارکتی با درصدی از کل مبلغ پروژه بوده است.

مصوب کردن پروژه سینمایی یک میلیون دلاری علی رغم دستور رئیس جمهور/ چرا کارمند پلت‌فرم پرحاشیه در دقیقه 90 مامور ساخت پروژه گرانقمیت شد؟

در این مورد خاص وب سایت سینما مثبت می‌نویسد:در چنین شرایطی اطلاعاتی به سینما مثبت رسیده که سازمان سینمایی در صدد پرداخت پنجاه میلیارد تومان بودجه برای تولید فیلم دوم کارگردانی است که نمایش فیلم اول آن در سال 1401 در جشنواره فیلم فجر با استقبال ضعیف رسانه‌ها مواجه شد و صرفا به واسطه پروپاگاندای رسانه‌ای به عنوان یکی از آثار فاخر معرفی شد. اثری که متاسفانه همذات پنداری مخاطب را نسبت به برخی جریان‌های جنایتکار تاریخ سیاسی ایران به دنبال داشته و مشخص نیست به چه دلیل ساخت چنین سوژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است. حالا در چنین شرایطی شنیده شده این کارگردان جوان و کم تجربه به بهانه‌ ساخت اثری ارزشی مبلغی معادل شصت میلیارد تومان برای فیلم دوم خود بودجه ساخته و در تلاش است تا پیش از تغییر دولت، پنجاه میلیارد تومان آن را با دستور رئیس سازمان سینمایی دریافت نماید زیرا مشخص است که با حضور سید عباس صالحی در وزارت ارشاد دیگر خبری از این خاصه خرجی‌ها و بودجه‌های بی حساب و کتاب نیست.

صالحی در روز پایانی این هفته از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت و قطعا اولین دستور مدیریتی وی می‌تواند توقف پرداخت این بودجه بی حساب و کتاب به این کارگردان ضعیف باشد. این رسانه اشاره می‌کند جهت بررسی ابعاد گوناگون این موضوع با سازمان سینمایی تماس گرفته وپاسخی دریافت نکرده است.

نکاتی که در وب سایت سینما مثبت مطرح شده از چند جنبه قابل تامل است.

موضوع اول مربوط به تهیه کننده این فیلم است که تاکنون پروژه بزرگی (بیگ پروداکشن) را تهیه‌کنندگی نکرده است. نهایت تجربه او تهیه و تولید چند تله فیلم ارگانی در مجموعه صدا و سیما است.

وی از گزینه‌های بود که سازمان سینمایی قصد داشت او را در یکی از سمت‌های حساسش به کارگمارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که عدم تاییدهای نهادهای بالادستی موجب شد او مدتی را در شوراهای نظارتی این سازمان فعالیت کند و پس از مدتی وی قید همکاری با سازمان سینمایی را زد و در یکی از پلت‌فرم‌های پرحاشیه مشغول به کار شد.

حضور او در این پلت‌فرم احتمالا به این دلیل بوده که او به واسطه روابط نزدیکش با برخی نهادها مشکلات این پلت‌فرم را حل و فصل و نقش ضربه گیر را برای این سکو ایفا کند.

این تحلیل نیز بسیار مطرح است که این همکاری با پلت‌فرم پرحاشیه زمینه‌ای را فراهم می‌کرد تا برخی تاییدها سهل‌الوصول شود.

مصوب کردن پروژه سینمایی یک میلیون دلاری علی رغم دستور رئیس جمهور/ چرا کارمند پلت‌فرم پرحاشیه در دقیقه 90 مامور ساخت پروژه گرانقمیت شد؟

در حالی که رئیس جمهور منتخب دستور لغو مصوبات و انتصابات یک ماه اخیر را لغو کرده، بودجه ساخت این فیلم "یک میلیون دلاری" در این نهاد سینمایی تصویب شده است.

از نکات جالب دیگر این است که یک رسانه تلگرامی از حامیان اخیر این تصمیم است. بر اساس شنیده‌ها ادمین این کانال مبلغ 200 میلیون تومان برای نگارش یک فیلم سینمایی از دریافت کرده و برای ساخت این اثر قرار است که بودجه شش میلیارد و نهصد میلیونی دریافت کند.

در واکنش به این مصوبه عجولانه باید منتظر ماند و دید واکنش دولت جدید برای اعطای یک بودجه کلان برای فیلمسازی به کارمند پلت‌فرم پرحاشیه چه خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که پس از انتشار این گزارش مصوب کنندگان این بودجه یک میلیون دلاری ادعا خواهند کرد که می‌خواهند یک فیلم با ارزش درباره حوادث غزه بسازنند. با توجه به تجربه 12 سال اخیر فیلم‌های ناموفق ساخته شده در ساختار سازمان‌های مختلف، از حالا قابل پیش‌بینی است که این بودجه هدر خواهد رفت و تنها آورده جهانی آن نمایش تنها دو نوبت در یکی از سینماهای اجاره‌ای لبنان و عراق است و این پروژه گرانقیمت همچون تجربه‌های قبلی منجربه هدر دادن بودجه عمومی کشور خواهد شد.

در حالی که انتظار می‌رفت در سه سال گذشته فیلمی درباره محور مقاومت با مضمون مردم مظلوم فلسطین ساخته شود، چرا این تصمیم دقیقه 90 و در زمان تغییر دولت انجام شده است؟

لذا انتظار می‌رود که رئیس جمهور منتخب در کشاکش تایید رای اعتماد وزیران در مجلس، دستوری مستقل برای این مصوبه عجولانه صادر کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان