گفت‌وگوهای فنی در قاهره ادامه می‌یابد

فاصله زیاد تا آتش‌بس

شماره روزنامه: ۶۰۹۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۷ ...

هم حماس و هم مصر -که به همراه قطر و ایالات متحده در مذاکرات میانجی‌گری می‌کنند- با این خواسته‌ها مخالف هستند.یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت که مذاکرات در سطح ارشد در قاهره سازنده بود و در روزهای آینده مباحث با «کار گروه‌ها» و در سطوح پایین‌تر ادامه خواهد یافت. مقامات حماس، طبق معمول، در جلسات با مقامات اسرائیلی و آمریکایی شرکت نکردند. مذاکره‌کنندگان در قاهره در حال کار برای اصلاح پیشنهاد آمریکا بودند که هفته گذشته در دوحه قطر ارائه شد و هدف آن پر کردن شکاف‌های کلیدی بین دو طرف بود. به گفته افراد مطلع در این گفت‌وگو، این به اصطلاح «پل زدن» بر چارچوبی است که رئیس‌جمهور بایدن در ماه مه ترسیم کرد و شامل اصلاحات مختلفی با هدف حل اختلافات بین حماس و اسرائیل است.

بر اساس این پیشنهاد، مرحله اول شامل یک آتش‌بس 6هفته‌ای و آزادی گروگان‌ها در ازای فلسطینی‌های بازداشت‌شده توسط اسرائیل خواهد بود. آوارگان از شمال غزه می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند؛ خانه‌هایی که بسیارشان ویران شده است. در این مدت، نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه عقب‌نشینی خواهند کرد. مرحله دوم آتش‌بس دائمی را پیش‌بینی می‌کند، درحالی‌که مرحله سوم شامل طرح بازسازی چندساله غزه و بازگرداندن بقایای گروگان‌های فوت‌شده است.

روز پنج‌شنبه، مقامات اسرائیلی با مقام‌هایی از ایالات متحده و مصر دیدار کردند. روز جمعه، تیم‌های ایالات متحده و مصر رایزنی دوجانبه برای تعیین استراتژی پیش از مذاکرات برگزار کردند. مذاکره‌کنندگان مصری و قطری سپس با حماس دیدار کردند تا بند به بند طرح «پل زنی» را طی کنند. مذاکره‌کنندگان حماس بر نقاط اختلافی تاکید کردند که روز یکشنبه برای مذاکره‌کنندگان مصری، قطری، آمریکایی و اسرائیلی مطرح شد. قرار است مذاکرات این هفته در سطح فنی در قاهره با هدف دستیابی به توافقی قابل اجرا ادامه یابد. مقامات آمریکایی از بیان جزئیات موارد اختلاف خودداری و استدلال کردند که مذاکره علنی می‌تواند مسائل را پیچیده کند.اما یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت، یکی دیگر از دشوارترین مسائل باقی‌مانده این است که آیا نیروهای اسرائیلی در سمت مرز غزه با مصر باقی خواهند ماند یا خیر و اگر چنین است، چه تعداد. مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر خواسته‌های خود را کاهش داده و با پذیرش تعداد کمتری از ایست‌های بازرسی موافقت کرده‌اند. اما هم مصر و هم حماس - که خواهان خروج کامل اسرائیل از غزه است - نسبت به حضور نظامی اسرائیل در مرزهای جنوبی غزه تردید دارند.

خبر توقف مذاکرات آتش‌بس و سپس ازسرگیری دوباره آن در حالی است که «استفن کیلن» در 27اوت در الجزیره نوشت، حملات اسرائیل به دیرالبلح و خان‌یونس ادامه دارد. مدیر بیمارستان «کمال عدوان» در بیت لاهیه می‌گوید که اسرائیل به عمد مانع رسیدن سوخت و تجهیزات پزشکی شده است. او می‌گوید، غزه اکنون در حال مواجه شدن با «جنگ میکروب»هاست و خواستار تامین واکسن شد. سازمان ملل نیز می‌گوید اسرائیل پس از صدور فرمان تخلیه گسترده در دیرالبلح، به اجبار باعث توقف عملیات امدادی در غزه از سوی نهادهای زیرمجموعه خود شده است. «هانی محمود» هم در گزارش دیگری برای الجزیره نوشت، بمباران اسرائیل همچنان ادامه دارد. او می‌نویسد اسرائیل خانواده‌ها در مناطق مسکونی را بدون هشدار قبلی به عمد هدف بمباران قرار می‌دهد. به‌طور مثال، در مغازی، کل اعضای یک خانواده اوایل دیروز سه‌شنبه در خانه خود جان باختند. همین اتفاق در منطقه یرموک در غزه و خان‌یونس رخ داد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان