تجاوز گسترده زمینی و هوایی اسرائیل به سراسر فلسطین گسترش یافت

روز خونین کرانه باختری

شماره روزنامه: ۶۰۹۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۸ ...

این اظهارات حاکی از شروع یک بحران قابل توجه دیگر و تشدید در عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری است؛ درحالی‌که 90درصد جمعیت بیش از 2میلیون نفری غزه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، ساکنان کرانه باختری آن حجم از بمباران‌ها، حملات و دستورات تخلیه را که غزه‌ای‌ها در 11ماه دریافت کرده‌اند، از سرنگذرانده‌اند. ارتش اسرائیل بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که در حال انجام عملیات ضد تروریستی در طولکرم و جنین است. به نظر می‌رسد این عملیات در سایر نقاط کرانه باختری نیز در حال انجام است. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که هفت نفر از این افراد در طوبس به اضافه دو نفر در جنین جان باخته و 11نفر دیگر زخمی شده‌اند. بزالل اسموتریچ، وزیر صهیونیست افراطی خواستار ریشه‌کن کردن همه نیروهای مقاومت از تمام کرانه باختری و تبدیل آن به چیزی شبیه غزه شده است. در مقابل، گردان‌های قسام هم تهدید کرده که کرانه باختری را هم به باتلاق جدیدی برای غرق شدن ارتش اشغالگر تبدیل خواهد کرد.

«وفا»، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که سربازان اسرائیلی وارد بیمارستان‌ها شده‌اند، مانع آمبولانس‌ها در یک مرکز پزشکی شده‌ و زیرساخت‌های جنین و طولکرم را با بولدوزر تخریب کرده‌اند. به گزارش وفا، نیروهای اسرائیلی بامداد چهارشنبه دسترسی به جنین و طولکرم را به داخل و خارج از آن مسدود کرده و تعداد زیادی خودروی نظامی وارد جنین شدند. ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه حمله هوایی به منطقه پرجمعیت «نور شمس» در کرانه باختری انجام داد که در آن دست‌کم پنج نفر شهید شدند. ارتش گفت که یکی از کشته‌شدگان این حمله مردی بود که در ماه نوامبر به‌عنوان بخشی از تبادل زندانیان آزاد شده بود. به گفته سازمان ملل از زمان آغاز جنگ غزه در 7اکتبر گذشته، بیش از 600فلسطینی در کرانه باختری کشته شده‌اند.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین گفت که نیروهای اسرائیلی از آن زمان تاکنون بیش از 1400ساختمان را در سراسر کرانه باختری تخریب یا مصادره کرده یا مجبور به ترک کرده‌اند. «پاتریک کینگزلی» هم در 28اوت در نیویورک‌تایمز نوشت، سرهنگ دوم «ناداو شوشانی» سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای دستور تخلیه ساکنان از جنین یا طولکرم در کرانه باختری وجود ندارد. او گفت: «اگر مردم مایل به ترک هستند، می‌توانند ترک کنند. اما من از طرحی برای تخلیه یا چیزی شبیه به آن آگاه نیستم.»

«فِیها شلاش» و «حُثیفه فیاض» هم در 28اوت در «میدل ایست‌آی» نوشتند، اسرائیل دیروز چهارشنبه یک حمله نظامی گسترده را در کرانه باختری اشغالی آغاز کرد و حداقل سه شهر را از زمین و هوا مورد حمله قرار داد. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، درحالی‌که سربازان به سمت فلسطینیان روی زمین تیراندازی کردند، هواپیماهای بدون سرنشین هم جنین، طولکرم و طوبس را مورد حمله قرار دادند. این حمله درست بعد از نیمه شب به وقت محلی پس از ورود سربازان مخفی اسرائیلی به اردوگاه پناهندگان جنین و اردوگاه پناهندگان نور شمس در طولکرم آغاز شد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، سربازان اسرائیلی در طوبس از طریق هلی‌کوپترهای نظامی وارد شدند و حمله را در آنجا، به‌ویژه در اردوگاه آوارگان فراه، رهبری کردند.

Untitled1 copy

به گفته شاهدان عینی و جمعیت هلال‌احمر فلسطین، تعداد زیادی از نیروهای اسرائیلی سپس به اردوگاه‌ها حمله کردند و بیمارستان‌ها را محاصره و از رسیدن امدادگران به آنها جلوگیری کردند.هر سه شهر -جنین، توبس و طولکرم- در شمال کرانه باختری محاصره شده و ارتباط آنها با بقیه سرزمین فلسطین قطع شده است. «شتا صباغ»، یکی از ساکنان اردوگاه جنین، این حمله را بزرگ‌ترین حمله ای که در سال‌های اخیر دیده است، توصیف کرد. او به میدل‌ایست‌آی گفت: «تعداد خودروهای نظامی که به جنین یورش می‌بردند، بسیار زیاد بود.» وی گفت: «سه بیمارستان اصلی محاصره شده و تمام خیابان‌های منتهی به شهر با موانع خاکی بسته شده و مدت زیادی است که شاهد هجوم به این گستردگی نبودیم و به نظر می‌رسد تا چند روز ادامه داشته باشد.» این شاهد عینی افزود که سربازان اسرائیلی در چندین ساختمان در شهر موضع گرفته، تک‌تیراندازها را روی پشت بام‌ها مستقر کرده و به هر کسی که جلوی آنها حرکت می‌کرد، شلیک می‌کردند.

به نوشته گزارشگران «میدل ایست‌آی» شهر فلج شده و کارگران و دانشجویان مجبور به ماندن در خانه‌های خود شده‌اند. این گزارشگران به نقل از صباغ نوشتند که در میان محاصره شدید نیروهای نظامی، ساکنان نتوانستند کشته‌شدگان این حمله را دفن کنند. «خالد صبح» از اردوگاه الفراه نیز صحنه مشابهی را شرح داد. او به «میدل ایست‌آی» گفت: «وضعیت در اردوگاه فاجعه‌بار است و این تهاجم بزرگ‌ترین حمله‌ای است که تاکنون دیده‌ایم.» وی افزود: «تردد آمبولانس‌ها ممنوع است، مجروحان به‌دلیل دستور برای تعطیلی به بیمارستان‌ها منتقل شدند.» به گفته وی، نیروهای اسرائیلی «وحشیانه» به خانه‌ها یورش برده و از ساکنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند.

در اردوگاه نور شمس در نزدیکی طولکرم، «بیان منصور» یک شاهد عینی دیگر، گفت که سربازان به محض رسیدن پس از نیمه شب شروع به وحشت‌افکنی میان ساکنان و محاصره دو بیمارستان اصلی کردند. منصور گفت: «حمله و حرکت خودروها و سربازان نشان می‌دهد که آنها خود را برای ماندن برای مدت طولانی آماده می‌کنند.» وی افزود: «درگیری‌ها فروکش نکرده است و هر از گاهی صدای انفجار می‌شنویم.» تعداد زیادی بولدوزر نظامی در هر سه شهر گزارش شده است که جاده‌ها را تخریب کرده و زیرساخت‌های حیاتی برق و آب را نابود کرده‌اند. ارتش اسرائیل بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد که در حال انجام یک عملیات «ضد تروریستی» بزرگ در جنین و طولکرم است.

منابع نظامی به «تایمز آو اسرائیل» گفتند که انتظار می‌رود این حمله چند روز طول بکشد. کانال12 اسرائیل گفت که چهار گردان از جمله نیروهای زمینی و نیروی هوایی در این حمله شرکت دارند. در همین حال، «کان نیوز» گزارش داد که این حمله بزرگ‌ترین حمله ارتش اسرائیل از زمان حمله «سپر دفاعی» در سال2002 در اوج انتفاضه دوم است. اندکی پس از آغاز حمله، «اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه این رژیم، خواستار «تخلیه موقت» فلسطینی‌ها از بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی شد. کاتز ادعا کرد که ارتش به‌شدت در کمپ‌های پناهندگان در جنین و تولکرم برای خنثی کردن زیرساخت‌های تروریستی تلاش می‌کند.

در همین حال، گروه‌های مسلح فلسطینی در شهرهای مورد هدف، از جمله شعب محلی حماس، جهاد اسلامی و فتح گفتند که اعضای آنها در حال مقابله با ارتش اسرائیل از جمله منفجر کردن مواد انفجاری در مسیر نظامیان هستند. خبرگزاری «اسرائیل هیوم» نبرد در اردوگاه‌ها بین سربازان اسرائیل و فلسطینی‌ها را «سنگین و دشوار» توصیف کرد. شاخه طولکرم جهاد اسلامی مسوولیت حمله به بولدوزر نظامی اسرائیل با استفاده از بمب کنار جاده ای را بر عهده گرفت. تصاویر رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی یک بولدوزر آسیب‌دیده را از شهر خارج می‌کنند.

جهاد اسلامی همچنین مدعی شد که در جریان تبادل آتش به تک‌تیراندازها در طولکرم حمله کرده و گفته است که رزمندگانش یک پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده‌اند. حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات نظامی اشغالگران در کرانه باختری، گسترش جنگ وحشیانه نابودی غزه است تا شهرهای کرانه باختری را هم دربرگیرد. ما از مردم، جامعه و جوانان انقلابی خود در کرانه باختری می‌خواهیم تا همه شکل‌های مقاومت را بسیج و تشدید و با اشغالگران و شهرک‌نشینان مقابله کنند.» حماس افزود: «ادامه کارزار کشتار غزه توسط اشغالگر فاشیست و تشدید تجاوزات آن در کرانه باختری نتیجه طبیعی سکوت مشکوک بین‌المللی است.»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان