راه دشوار و تصمیمات سترگ

شماره روزنامه: ۶۰۹۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۸ ...

برخورداری از تایید و تصدیق و حمایت سیاسی در عالی‌ترین سطوح حاکمیت یعنی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به شایستگی‌ها و توانمندی‌های عمومی و تخصصی، پشتوانه‌ای بزرگ و کم‌نظیر از مشروعیت سیاسی و قانونی برای سرکار دکتر فرزانه صادق فراهم کرده است. اما اقبال و حمایت کم‌نظیر خبرگان دانشگاهی و برگزیدگان و تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی، رسته‌ای و تخصصی در حوزه‌های ساختمان، شهرسازی و معماری، حمل‌ونقل و لجستیک از وزارت ایشان، سرمایه اجتماعی گرانسنگ و ارزشمندی برای تحول و تصمیمات سترگ ملی است. موهبت برخورداری از سرمایه و مشروعیت سیاسی و اجتماعی و تخصصی زمینه پایه‌گذاری دورانی نو از حکمرانی برپایه سه جانبه‌گرایی و همکاری همراه با تعادل میان «دولت- بازار- جامعه مدنی» و عبور از دشواری‌های سخت در بزرگ‌ترین وزارتخانه زیربنایی کشور را ایجاد کرده است.

چه در ایران و چه سایر کشورها کمتر وزارتخانه‌‌‌ای می‌شناسم که با این تنوع از ماموریت‌های حاکمیتی، سیاستگذاری و تنظیم‌گری تا تصدی‌گری‌های متعدد در طیف گسترده‌ای از امور سخت و سنگین همچون توسعه شبکه حمل‌ونقل و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و جاده‌ای و ساخت بنادر و اسکله‌ها و ساختمان‌های دولتی تا سیاستگذاری و تامین مسکن برای شهروندان و نوسازی شهری تا امور نرم و ظریفی چون تنظیم‌گری و تعرفه‌گذاری حاضر و ایفاگر نقش باشد.

از سوی دیگر بی‌توجهی به آمایش و اقتضائات سرزمینی و جاماندگی تاریخی از تحولات بسیار بزرگ جهانی و منطقه‌ای در زمینه‌های فناورانه و سازمان‌های نوین همکاری‌های توسعه‌ای و هم تعهدات بزرگ و کوچک و پروژه‌های ناتمام متعدد راه دشواری پیش روی این وزارتخانه و وزیر محترم و همکاران‌شان قرار داده که چند مورد بسیار مهم‌تر را به اختصار بر می‌‌‌شمارم:

1- شکل‌گیری کریدورهای تجاری و مالی در شرق و غرب و جنوب و شمال ایران با همکاری‌های میان تمدنی و کارکردهای بین قاره‌ای و خطر تبدیل کشورمان به یک حفره ژئواکونومیک، ضرورت توسعه و تکمیل شبکه حمل‌ونقل و اصلاح و بازآرایی چیدمان لجستیک ملی برای اتصال و بهره‌مندی حداکثری از این کریدورها را ضرورتی مبرم کرده است.

2- گذار از تصدی‌گری به تنظیم‌گیری هوشمند و تحول از رویکرد ساخت‌وسازی به مدیریت سازوکاری با تاکید بر رقابت حداکثری و مشارکت فعال بازار و تشکل‌های تخصصی ملی در پیوند با فرصت‌های مالی و توسعه‌ای بین‌المللی برای انجام ماموریت‌های چندگانه راهی ناگزیر برای عبور از تنگنای مالی و اجرایی دولت در دوران حاضر است.

3- تحولات چشمگیر، پرشتاب و پیچیده و چندلایه فناورانه فرصت بزرگی برای دستیابی به منابع جدید، افزایش سرعت و بهبود رقابت‌پذیری اقتصادی مبتنی بر کارآیی و بهره‌وری، همراه با پوشش فراگیر خدمات و گریز از نابرابری‌های فضایی و اجتماعی فراهم کرده است که گذار به سیاستگذاری‌های طرف عرضه و تقاضا و اصلاحات نهادی با پیوند میان بازار سرمایه با بازارهای حمل‌ونقل و مسکن و با بهره‌گیری از فناوری‌های مالی و فناوری‌های دارایی برای حل بحران مسکن و فرسودگی و ناپایداری بافت‌های شهری در تورم‌های دورقمی و توسعه شهرهای هوشمند و سیاستگذاری برمبنای کلان‌داده از آن جمله است.

از این روی انتظار و استدعای ما از رئیس محترم جمهور این است که در حمایت موثر از وزیر خود برای عبور از این دوران سخت، فرصت بازنگری سریع برنامه هفتم توسعه متناسب با شرایط نوپدید ملی و فراملی را فراهم کنند.

سرکار خانم وزیر! تا این مرحله دانشگاهیان و پژوهشگران و اندیشه‌ورزان بسیاری با قاطعیت از شما حمایت کرده‌اند. با افتخار بسیار از امروز همه دانشکده‌ها و اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی کشور نه تنها در زمینه عمران و حمل‌ونقل و شهرسازی و معماری بلکه در حوزه‌های تخصصی اقتصاد و مالی، حقوق، جامعه‌شناسی، رسانه و ارتباطات و فناوری‌های نوین، مراکز مشاوره و هم‌اندیشی شما برای طراحی و اجرای این ماموریت بزرگ خواهد بود.

 

*بخش‌‌‌هایی از سخنرانی حجت میرزایی -به نمایندگی از دانشگاهیان و متخصصان- در مراسم معارفه فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان