آیت‌الله‌العظمی مظاهری:

جنایات بشر نتیجه استخدام روح توسط جسم است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی مظاهری با بیان اینکه داشتن اراده وجه ممیزه انسان از حیوان نیست، تاکید کرد: روح اگر مستخدم جسم شود، حاضر است دو سوم دنیا را نابود کند تا بر یک سوم آن مسلط شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری، شب هفدهم رمضان در ادامه درس اخلاق خود در مسجد حکیم اصفهان با بیان اینکه روح انسان جنودی دارد که در درون و بیرون است، گفت: نفس انسان بسیط نیست و قوه‌ای در او به نام قوه جمادی است که یک منزل است؛ خاک بوده است و خداوند همه را و نه فقط آدم و حوا را از خاک آفریده است.

وی ادامه داد: دانه گندم وقتی در خاک قرار می‌گیرد، به واسطه آب و خاک است که گندم می‌شود و به قول قرآن «خلقکم من تراب» که بعد اول است و بعد دوم جسم ما بعد نمو است که ما از یک تک‌سلول به خلقت کنونی رسیده‌ایم و علم هنوز نمی‌داند نحو نمو چگونه است.

این مرجع تقلید افزود: سومین بعد، بعد حیوانی است و این جسم می‌تواند کار کند، می‌تواند خود را ارضاء کند و هر چه از حیوان بر می‌آید از ما هم بر می‌آید.

استاد برجسته حوزه با اشاره به گفته برخی در تمیز انسان با حیوان که «متحرک بالاراده» بودن را گفته‌اند، درست نیست، زیرا حیوانات هم کارشان را با اراده انجام می‌دهند و امتیاز ما از همه موجودات به بعد ملکوتی است که متعلق به این جسم شده است.

این مفسر قرآن با اشاره به تعریف حیوان ناطق از انسان بیان کرد: ناطق به معنای حرف زدن نیست، بلکه حیوانی است که بد را از خوب تشخیص می‌دهد؛ به عبارتی روح دارد و روح او جنبه ملکوتی دارد لذا این است که می‌تواند انسان را به مقامات بالا برساند.

وی افزود: همین بعدی که ممیز انسان از سایر موجودات است، اگر بخواهد ترقی کند به جسم نیاز دارد که بعد حیوانی و نامی و جمادی دارد و دو تا با همدیگر حرکت می‌کنند و رشد می‌یابند. اگر قایل باشیم روح قبل از بدن بوده است و یا بعد از جسم بوده به اینجا می‌رسیم که این انسان مرکب از چهار بعد است و توسط آن حرکت می‌کند البته اگر در راه بیفتد و ارداه برای این کار داشته باشد.

مظاهری تصریح کرد: اگر در راه نباشیم کمکمان می‌کنند تا وارد راه شویم اما اگر در راه باشیم کمک خاص می‌کنند و دست انسان را می‌گیرند. سید طاووس می‌گوید در سرداب مطهر زمزمه امام زمان را شنیدم که برای شیعیان دعا می‌کنند و همه 14 معصوم اگر ما در راه کمال باشیم کمک می‌کنند.

وی افزود: قرآن سه نوع هدایت دارد که یکی تکوینی است که برای همه مومنان و کافران و جمادات و حیوانات هست، دوم هدی للناس و هدایت تشریعی است که خداوند پیامبران را فرستاده و روحانیت را امر کرده مردم را در راه بیاورند و حق را به مردم بگویند، احکام و اخلاق و اعتقادات را به مردم بگویند.

استاد برجسته حوزه اصفهان تصریح کرد: هدایتی مخصوص متقین داریم که عنایت خاصه خداست و برای کسانی است که تقید به شرع داشته باشند؛ قرآن دست آنان را می‌گیرد و نامش ایصال الی المطلوب است.

مظاهری با بیان اینکه خدا «سبل سلام» را نشان متقین می‌دهد، عنوان کرد: آن کسانی که خدا از آنان راضی و آنها هم از خدا راضی باشند راه‌های سلامتی را به آنان نشان می‌دهند که غیر از ارایه طریق و حتی متفاوت از ایصال الی المطلوب است، حالی است که خدا با بنده و بنده با خدا دارد و بنده روز به روز روشنتر و نورانی تر می شود و خداوند روز به روز راه‌های سلامتی را به او می نمایاند و او را به بالا می‌کشاند.

وی ادامه داد: روح متعلق به بدن است و آمده برای استکمال و وقتی روح کامل می‌شود جسم نیز تکامل می‌یابد. مانند معراج پیامبر که ایشان با جبرئیل به معراج رفت ولی به جایی رسید که دیگر جبرئیل نتوانست بالا برود، به جایی رسید که به معاشقه و مکالمه با خدا رسید و از هر بهشتی برای او لذت بخش تر و بهتر و عالی تر است.

وی تاکید کرد: بعد حیوانی ریشه همه تمایلات انسان است مانند حکومت کردن و ... و روح هم متعلق به این بدن؛ اگر روح مسلط بر بدن شد تمایلات دنیا و آخرت او ارضا می‌شود ولی اگر بدن بر روح مسلط شد در این صورت حاضر است برای تسلط بر ثلث دنیا دو سوم دنیا را بکشد. می‌رسد به جایی که برای غریزه جنسی حاضر است بی آبرو شود و برای ریاستش ظلم بکند.

آیت‌الله مظاهری تاکید کرد:  انسان بعضی وقت‌ها به جایی می‌رسد که نفس مطمئنه و لوامه که هیچ بلکه به نفس اماره می‌رسد و از کارهای این نفس خوشحال است، خوشحال است که ابروی مردم را می‌برد، خوشحال است که مال مردم را خورده است و این محصول عمل خود اوست و خدا چنین کاری نکرده است.

وی با اشاره به آیه «بل یرید الانسان لیفجر امامه» ادامه داد: انسان در این شرایط می‌خواهد از هر راهی غریزه جنسی و پول پرستی خود را ارضا کند و در این صورت این جسم، روح را که ملکوتی است جهنمی و دزد و بدکار می‌کند.

وی تاکید کرد: در این صورت روح مستخدم جسم برای رفتن به سمت بدبختی دنیا و آخرت می‌شود شبیه افرادی مانند معاویه که مکر مطلق بودند و امام علی(ع) می‌گفت نگویید او عقل دارد بلکه بگویید مکر دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر