فرمانده عزل شد

در پاسگاه روستای کیاده چه گذشت؟

شماره روزنامه: ۶۰۹۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ...

به هرحال موضوع بلافاصله در دستور کار قوه‌قضائیه قرار گرفت و روز چهارشنبه هفته گذشته، ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت پنج نفر از کارکنان نیروی انتظامی در جریان پرونده فوت یک متهم در تحت نظرگاه فرماندهی انتظامی این شهرستان خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان همچنین تاکید کرد: مقامات قضایی شهرستان بلافاصله پس از این واقعه در محل حاضر و بررسی موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دادند. به گفته انصاری این موضوع در کمیته پیگیری وقایع خاص دادگستری استان نیز با حضور مسوولان قضایی استان مطرح شد و مورد رسیدگی و نظارت ویژه قرار گرفت. در ادامه پیگیری‌های قوه‌قضائیه، هیات حقوق شهروندی استان گیلان برای بررسی‌های دقیق قضایی عازم لاهیجان شد.

روز پنج‌شنبه نیز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان با بیان اینکه اقدامات قضایی نسبت به مشخص شدن علت تامه فوت از پزشکی قانونی پیگیری‌های لازم به عمل آمده است، تاکید کرد: در جهت نقض حقوق شهروندی نیز پیگیری‌های لازم از ناحیه عوامل مرتبط انجام شد و متهمان مرتبط با پرونده با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند.در ادامه این ماجرا روز پنج‌شنبه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، سردار اسکندر مومنی وزیر کشور را موظف به تشکیل کمیته بررسی همه‌جانبه حادثه مذکور کرد. رئیس‌جمهور همچنین وزیر کشور را مامور کرد ضمن اعزام این کمیته‌ به لاهیجان، تمامی جوانب حادثه را بررسی و گزارش نهایی را در اسرع وقت به هیات وزیران اعلام کند. وزیر کشور نیز در پی دستور رئیس‌جمهور، هیات تحقیق ویژه‌ای را برای بررسی کامل و همه‌جانبه تعیین و به محل اعزام کرد. به گفته الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت قرار است گزارش و نتیجه این حادثه پس از بررسی در اسرع وقت به هیات وزیران اعلام شود.

جزئیات حادثه

درهمین حال روز گذشته مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزئیات بیشتری از این ماجرا را منتشر کرد. براساس این اطلاعیه نام متهم جوان که فوت شده میرموسوی ذکر شده است. به گزارش «ایرنا»، در این اطلاعیه آمده است: در روز پنج‌شنبه یکم شهریور ماه در روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان خبر نزاع و درگیری توسط اهالی محل در سه مرحله و به‌طور مکرر به پاسگاه محلی گزارش می‌شود.در این درگیری افراد یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار داده و بنابر اظهارات امدادخواهان، منشأ درگیری مرحوم موسوی بوده و خودروی متوفی همان‌طور که در تصاویر به‌صورت مستند مشخص است کاملا تخریب و در آتش می‌سوزد.

این موضوع باعث رعب و وحشت اهالی محل شده و پلیس تمامی عاملان حادثه از جمله مرحوم میرموسوی را بنابر وظیفه ذاتی و قانونی بازداشت می‌کند. متوفی در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با ماموران کرده که این روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه می‌یابد. متاسفانه به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترل خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ می‌دهد.

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این اطلاعیه می‌افزاید: علت فوت باتوجه به اتفاقات قبل از حضور پلیس و شرایط جسمی و روحی متوفی، توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است. بنابر آنچه در این اطلاعیه ذکر شده است: پیش از این مرحوم چندین مورد سابقه شرارت و درگیری داشته و در سال 1399 نیز در اجرای حکمِ جلب، با پلیس درگیر و به 9 ماه حبس محکوم می‌شود.این اطلاعیه تاکید می‌کند: رفتار رخ داده توسط برخی از عوامل انتظامی بر خلاف مشی حرفه‌ای پلیس بوده و به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست. بدین جهت افرادِ فوق در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.

روز گذشته نیز رئیس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر و براساس جمع‌بندی گزارش‌های بازرسان، با دستور سردار رادان، فرمانده پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت شدند. همچنین در صورت تایید سهل‌انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی؛ تنبیهات انضباطی متناسب اجرا خواهد شد. در پایان این اطلاعیه به خانواده مرحوم میرموسوی تسلیت گفته و تاکید کرده است که «استیفای حقوق ایشان را وظیفه ایمانی و اخلاقی پلیس می‌دانیم.» این مرکز همچنین فیلمی از خودروی سوخته محروم میر‌موسوی که در درگیری مذکور در روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان آتش گرفته منتشر کرده است.

عزل فرمانده پاسگاه ناصر کیاده

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دومین اطلاعیه‌ خود که پیرامون فوت مرحوم میرموسوی صادر کرد، از عزل فرمانده پاسگاه ناصر کیاده و از تعلیق خدمت عوامل دخیل خبر داد. به گزارش مهر، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: روز گذشته رئیس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر و بر اساس جمع‌بندی گزارش‌های بازرسان، با دستور سردار رادان، فرمانده پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت شدند. همچنین در صورت تایید سهل‌انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی؛ تنبیهات انضباطی متناسب اجرا خواهد شد.

روایت دیگر

در این میان خبرگزاری فارس نیز‌ روایتی از این ماجرا را به نقل از یک فرد مطلع منتشر کرده است. براساس این روایت «این فرد به منزل پدری خود در روستای بارکوسرای لاهیجان رفته و در یک نزاع در قهوه‌خانه شرکت می‌کند و پس از تماس حاضران با پلیس و حضور آنها دستگیر می‌شود.» از سوی دیگر یک منبع نزدیک به پلیس گیلان مدعی است آثار ضرب‌وشتم و کبودی‌های منتشر شده در ویدئو می‌تواند مرتبط با این نزاع باشد. با این‌حال سایر اظهارات و شواهد نشان می‌دهد احتمالا متهم در زمان بازداشت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است. بنا بر روایت فارس، پیگیری‌ها نشان می‌دهد متهم پنج‌شنبه اول شهریور پس از دستگیری به بازداشتگاه میدان انتظام منتقل می‌شود و بامداد پنج‌شنبه از بازداشتگاه به بیمارستان منتقل می‌شود. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که پیش از حضور وی‌ در بیمارستان علائم حیاتی نداشته است. پیکر محمد میرموسوی صبح روز پنج‌شنبه در آرامستان روستای بارکوسرا در مرز لاهیجان و لنگرود به خاک سپرده شده است‌.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان