فاطمه مهاجرانی در نخستین روز کاری‌اش به موزه سینما رفت

بارقه‌های امید به فرهنگ و هنر

سخنگوی دولت: درباره زنان هنرمند ممنوع از کار وفاق ملی ایجاد می‌شود

حالا فاطمه مهاجرانی درست در روزی که حکمش به عنوان سخنگوی دولت صادر شده بود، در موزه سینما حاضر شد و نگاه دولت درباره مسائل فرهنگی را شرح داد. عصر چهارشنبه گذشته، دو گنجینه از یادگاری‌ها و جوایز سینمایی مرحوم امین تارخ بازیگر و مازیار میری کارگردان در موزه سینما رونمایی شد و به همین بهانه جمعی از هنرمندان و سیاسیون در این رویداد حاضر شدند و فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم و علی ربیعی سخنگوی دولت دکتر روحانی هم از مهمانان برنامه بودند.

این مراسم  با اجرای  رامبد جوان آغاز شد و پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما، گفت: امروز بزرگداشت یک معلم است که در دهه هفتاد از ایشان بسیار آموختیم. من خاطرم هست کامبیز کاشفی به موسسه ایشان می‌آمد و وقتی به رشت برمی‌گشت ما جمعی دوست بودیم که دور هم می‌آمدیم تا هر چه را آموخته بود به ما هم بگوید.‌ امروز فرصتی است برای عذرخواهی از خانواده تارخ که در زمان درگذشت ایشان بنا به شرایطی که وجود داشت امکان برپایی مراسمی شایسته فراهم نشد.

مسعود کرامتی نیز در بخشی دیگر از مراسم پس از حضور در پشت میکروفن، با عبور از مباحثی همچون نقش تارخ در تاسیس انجمن بازیگری و ویژگی‌های این هنرمند، گفت: امین تارخ رفیق و باجناق من بود و برای همه خانواده جایگاه مهمی داشت.‌ از این منظر می‌خواهم یادآوری کنم که چقدر آدم مهم و پشتیبانی برای خانواده بود. رفتن او ما را یتیم کرد و اینقدر حضور او تاثیرگذار و دلگرم‌کننده بود که حد آن را نمی‌توانم تعریف کنم. پسر او مانی یک بار می‌گفت که عمو، پس از رفتن بابا من خیلی تنها شدم چون در ابعاد زیادی وابستگی زیادی به او داشت و این را از طرف تمام خانواده می‌توان گفت که ما پس از رفتن او یک پشتیبان بزرگ را از دست دادیم.

سپس علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما، گفت: امین تارخ بسیار بزرگ بود حتی به شکلی کورکننده برای کسانی که نمی‌توانستند ببینند، یک فرد بزرگ بود. آن‌قدر که نامی ماندگار از خود به جا گذاشت و به معنای واقعی لایق‌ترین انسان و بازیگر برای واژه استاد بود. این شخصیت بی‌بدیل در بدترین موقعیت از بین ما رفت و سینما برای نکوداشت او همیشه بدهکار است. او در ادامه مرثیه‌  احمد شاملو برای فروغ فرخزاد را خواند.

بخش مهم برنامه اما سخنرانی سخنگوی دولت جدید بود. رامبد جوان از فاطمه مهاجرانی دعوت کرد که اولین سخنرانی خود را انجام دهد و درخواست کرد، حرف‌هایی را بگوید که حال جمع را در این روزها خوب کند.

6086950 copy

مهاجرانی در این مراسم گفت: آقای جوان از درد فراق گفتند و من می‌خواهم بگویم که این فراق از جنس بریدن یک اندام است. من خودم در سال 1401 وقتی پدرم را از دست دادم همین حس را داشتم که دست یا پشتیبان خود را از دست دادم. زندگی می‌کنم و عادت کرده‌ام ولی انگار دیگر با یک دست زندگی می‌کنم‌ و این رسم تلخ زندگی است.

او سپس به تاثیر کار بازیگران در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: در دنیا تمام بازیگران این‌طور نیستند که نقش‌های جاودان داشته باشند و همه آدم‌ها این‌قدر نقش عشق و مهر نزده‌اند. این یک فرصت از جنس توفیق است‌. واقعیت این است که خیلی از شما هنرمندان شاید خودتان به نقشی که در زندگی ما دارید واقف نباشید. نقش شما مهم است چون نوعی پیوستگی از جنس عشق به ما می‌دهید. خوشا به حال آن کسانی که می‌دانند به‌جز هنر که تاج سر آفرینش است، دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست. سخنگوی دولت رفتنی است.‌ من الان پشت سر استاد خودم آقای ربیعی اینجا صحبت می‌کنم. این‌ها ماندنی نیست. کو رستم، کو اسفندیار؟ کو روسای جمهور و نخست‌وزیران؟ تمام اینها در دنیا اعتباری است. لذا من در این مجال کوتاه که اولین بار است با عنوان رسمی دولتی صحبت می‌کنم ترجیح می‌دهم از دولت عشق بگویم، از دولت وفاق و مهربانی بگویم. البته هنوز در هیات دولت حاضر نشده‌ام ولی می‌توانم بگویم من سر سفره هنر لقمه خورده‌ام و می‌توانم دست‌بوس تک‌تک شما باشم که چنین بزرگوارانی را تربیت می‌کنید.

مهاجرانی سپس به نقش‌هایی که از امین تارخ به یاد داشت اشاره کرد و گفت: از ابن سینا تا آخرین کاری که از ایشان دیدم، سریال آقازاده، معتقدم به این دلیل جاودان شدند چون رشته محبت را درست ترسیم کردند، انسان موثری بودند و معلمی کردند.

همچنین مهاجرانی در حاشیه رونمایی از گنجینه‌ها در گفت‌وگو با ایسنا درباره رویکرد دولت به هنر و سینما، آن هم وقتی که نوعی افتراق میان هنرمندان و دولت به وجود آمده است، گفت: هنر صدای اصیل جامعه است که به آن لطافت هم می‌بخشد. هنر خیلی وقت‌ها مثل یک روان‌کار بین اجزای یک سیستم عمل می‌کند. اگر هنر نباشد زندگی خشن می‌شود لذا نگاه دولت حمایت از هنر و هنرمند است.

مهاجرانی افزود: سینما هم در بسیاری از اوقات صدای بی‌صدایان است. نگاه دولت در حوزه سینما، حمایت از سینمایی است که حامی جامعه باشد. در واقع نگاه دولت نسبت به رسانه‌ای که واقعیت‌های زندگی و نیز آرزوها و آمال انسان‌ را به تصویر می‌کشد حمایتی خواهد بود.

او درباره اینکه با توجه به نگاه تخصص‌گرایی رئیس‌جمهور و انتقادهایی که اخیرا در برخی حوزه‌های هنری مثل سینما و هنرهای تجسمی در موضوع تصویب سند ملی آنها مطرح شد، چگونه در این حوزه‌ها عمل خواهد شد، گفت: نگاه دولت تعامل حداکثری است و در این موارد، نگاه کارشناسانه باید جریان پیدا کند. خیلی از موضوع‌ها باید چکش‌کاری شوند تا در نهایت با حفظ منافع کشور و حفظ حرمت هنرمند، سند تصویب شود.

مهاجرانی که نخستین سخنگوی بانوی دولت است، در پاسخ به اینکه موضع دولت درباره هنرمندان ممنوع‌ از کار که بخش قابل توجهی از آنان بنا به اتفاق‌های رخ‌داده یکی دو سال اخیر از میان سینماگران زن هستند، چه خواهد بود، گفت: ان‌شاءالله در این زمینه وفاق ملی ایجاد می‌شود.

در پایان این مراسم رامبد جوان با اشاره به حضور سخنگوی دولت، آرزو کرد که زندانی‌های سیاسی در دولت جدید آزاد شوند.

6086951 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان