آمادگی ۲۴ ساعته پدافند هوایی ارتش /هر آنجایی که فکر نمی‌کنید پدافند هوایی حضور دارد /خود را قطب فرماندهی و کنترل می‌دانیم

فرمانده مرکز آموزش های تخصصی صاحب الزمان (عج) نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: هر آنجایی که شما فکر می کنید و فکر نمی کنید، پدافند هوایی حضور دارد. آمادگی پدافند ۲۴ ساعته است. اگر اینگونه نباشد، کارایی نخواهد داشت. درنگی در رصد و مراقبت پدافند هوایی وجود ندارد.

آمادگی 24 ساعته پدافند هوایی ارتش /هر آنجایی که فکر نمی‌کنید پدافند هوایی حضور دارد /خود را قطب فرماندهی و کنترل می‌دانیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرهنگ فرزاد فریدونی، فرمانده مرکز آموزش های تخصصی صاحب الزمان (عج) نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: هر آنجایی که شما فکر می‌کنید و فکر نمی‌کنید، پدافند هوایی حضور دارد؛ آمادگی پدافند 24 ساعته است. اگر اینگونه نباشد، کارایی نخواهد داشت. درنگی در رصد و مراقبت پدافند هوایی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: دشمنان تحمل دیدن توان و قدرت ما را ندارند ولی با توجه به پاسخ هایی که از توان ما دیده‌ اند، در نزد خود نمی‌توانند این توان را کتمان کنند.

متن کامل گفت وگوی ایسنا با سرهنگ فرزاد فریدونی فرمانده مرکز آموزش های تخصصی صاحب الزمان (عج) نیروی پدافند هوایی ارتش به شرح زیر است:

وظیفه مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی چیست و چه آموزش‌هایی در این مرکز داده می‌شود؟

همه امور اجرایی پدافند هوایی در حوزه‌های آموزش‌های تخصصی، تکمیلی و عالی مورد نیاز این نیرو در سطح درجه داری، افسری و وظیفه در این مرکز انجام می شود. در این مرکز 5 گروه آموزشی وجود دارد که به همه تخصص‌ها آموزش مورد نیاز را ارائه می‌دهند. بعد از اینکه دانشجویان آموزش‌های ابتدایی و نظری خود را دریافت کردند، با توجه به ماموریت پدافند هوایی یعنی با وظیفه مهارت‌محوری کردن، آنها را در این مرکز بر عهده می‌گیریم یعنی دانش را به مهارت تبدیل می‌کنیم تا این مهارت در صحنه عملیات خود را نشان دهد؛ البته ما در کنار این آموزش‌های تخصصی، از تقویت باورهای دینی دانشجویان نیز غافل نیستیم. تربیت و آموزش همزمان برای همه در این مرکز انجام می شود.

این دانشجویان یا فراگیران بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پدافند خاتم الانبیا و مرکز درجه‌داری در اراک به مرکز آموزش‌های تخصصی وارد شده تا بتوانند دانش‌های تخصصی را فرابگیرند. این دوره‌ها هر ساله برگزار شده و هر سال دانشجویان به این مرکز وارد می‌شوند.

تمام فراگیران با توجه به رسته تعیین شده در 5 مرکز آموزش دوره مقدماتی و عالی رسته‌ای، پشتیبانی، الکترونیک و الکترومکانیک، سامانه‌های پدافندی و زبان‌های خارجی آموزش می بیینند. این دوره آموزشی حداقل 9 ماه است. در دانشگاه پدافند هوایی بیشتر مسائل تئوریک آموزش داده می‌شود و در این مرکز علاوه بر این دانش‌ها، مسائلی از جمله جنگ‌هایی که اخیرا انجام شده، تجزیه و تحلیل شده و قوت و ضعف‌های عملیات‌های انجام شده برای فراگیران تشریح می‌شود تا تجربه فراگیران را افزایش دهیم تا آنها بتوانند در صحنه عملیات، ماموریت‌های خود را به خوبی ایفا کنند.

دانشجویان در این دوره با همه سامانه‌های پدافند هوایی آشنا می‌شوند؟

به فراخور رسته‌های دانشجویان، آموزش‌های لازم برای کار با سامانه‌های پدافند هوایی به آنها ارائه می‌شود.

پدافند هوایی باید در لبه فناوری حرکت کند. این مرکز چقدر به مساله به‌روز بودن آموزش‌ها برای بکارگیری این فناوری‌ها توجه دارد؟

این نکته را باید در نظر گرفت که با توجه به تهدیدات و محیط پیرامونی ما، آموزش‌های ما هم تغییر کرده و به‌روز می شود یعنی با توجه به نیاز عملیاتی، نیاز آموزشی احصاء می‌شود و به فراگیران ارائه می‌شود تا حداکثر کارایی، اثربخشی انفرادی و سازمانی را بدست آوریم.

ما معتقدیم که پیروزی از اینجا آغاز می شود. امروز باید فرا بگیریم که فردای خطر،  وقت آموختن نیست زیرا جان هموطنان و همرزمان ما در گرو عملکرد ماست.  ما باید بتوانیم با توجه به پیچیدگی‌ها و ابهامات صحنه نبرد، آموزش‌های لازم را به نیروهای خود ارائه دهیم. نیرو باید در صحنه آموزش و سپس کار با سامانه‌های پدافند هوایی، تجربه لازم برای نبرد واقعی را بدست آورد. در این زمینه به‌روز بودن فناوری اهمیت دارد. پدافند هوایی در لبه فناوری قرار دارد؛ زیرا اگر در لبه فناوری نباشد، در رصد، پایش، کنترل، هدایت و بکارگیری سلاح‌هایش دچار دردسر خواهد شد. به هر حال دشمن هم می‌خواهد از لبه فناوری بهره ببرد و اگر ما در لبه فناوری نباشیم، نمی‌توانیم به موقع اهداف را کشف و شناسایی کرده و به موقع درگیری و انهدام را انجام دهیم. آموزش فراگیران برای استفاده از تمام سامانه‌های پدافند هوایی باید با استفاده از اساتیدی انجام شود که دانش آنها به‌روز باشد و تجربه عملیات و پشتیبانی خوبی داشته باشند.

آیا نبردهای آینده در این مرکز پیش‌بینی شده و متناسب با آن آموزش وجود دارد؟

ما متون آموزشی خود را با توجه به نیاز عملیاتی و صحنه نبرد، تهیه می‌کنیم. این کار با رصدهای اطلاعاتی و کار پژوهشی انجام می‌شود. ما جنگ قره‌باغ را بررسی و تحلیل کرده‌ایم. جنگ اوکراین و پیچیدگی‌های آن را نیز بررسی کرده‌ایم چون اگر جنگ‌های اطراف خود را بررسی و تحلیل نکنیم و فناوری‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های استفاده شده در آن جنگ‌ها را مرور نکنیم، از صحنه عقب می‌افتیم. ما خود را قطب فرماندهی و کنترل می‌دانیم و اگر نحوه استفاده نیروهای نظامی سایر کشورها در نبردها را بررسی نکنیم، عقب می‌مانیم. این موارد در مراکز آموزشی و پژوهشی ما بررسی و تحلیل می شود.

باید توجه داشت که آموزش و عملیات توامان می‌باشد و رزمندگان آنطوری می‌جنگند که آموزش دیده‌اند. اگر این آموزش صحیح باشد، رزمنده در صحنه عملیات هم به خوبی عمل می‌کند.

فراگیران در این مرکز نحوه کار با سامانه های پدافند را آموزش می‌بینند یا این امکان برای آنها وجود دارد که برای ایجاد سامانه و سلاح‌های جدید ایده داده و آن را عملیاتی کنند؟

پژوهش و ایده خلاقانه را که نمی‌توانیم کور کنیم. ما در این مرکز تیم‌های پژوهشی مختلفی داریم که ایده‌های مطرح شده را بررسی و احصا کرده و به سایر مراکز ارسال می کنند تا برای اجرای آن ایده ها برنامه‌ریزی شود.  سلاح‌ها و سامانه‌های ما که پاسخگوی تهدیدات دشمنان است، حاصل همین ایده‌هایی است که کاربردی شده است.  اصولا وقتی یک نیاز عملیاتی مطرح می‌شود، تیم‌های پژوهشی با استفاده از خرد جمعی کار کرده و ایده‌ها  بررسی شده و پس از تایید توسط مراکز مافوق، اجرایی می‌شود. این تیم‌ها تمام ضعف‌ها و قوت‌های عملیات‌ها چه داخلی چه خارجی را بررسی می‌کنند و بر اساس تهدیدات و شرایط محیطی، یک نیاز عملیاتی را احصا می‌کنند تا در ادامه این نیاز عملیاتی و تبدیل به سلاح و سامانه شود. دانش ما بومی است  و دستیابی محصول از ایده، زمان زیادی نمی‌برد.

فراگیران در رزمایش‌ها هم شرکت می کنند تا توان آنها در صحنه عملیاتی مورد آزمایش قرار گیرد؟

ما ملزم هستیم در رزمایش‌های پدافند هوایی شرکت کنیم تا دانش، تجربه و مهارت فراگیران ما در کنار نیروهای باتجربه پدافند هوایی افزایش یابد.

در آموزش‌های این مرکز بیشتر از شبیه‌سازها استفاده می‌شود اما در رزمایش‌ها از سامانه‌ها و سلاح های واقعی استفاده می‌شود. شبیه‌سازهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، فاکتورهای و مشخصات سلاح واقعی را دارند چون اگر شبیه‌ساز  این مشخصات را نداشته باشد، فراگیر در زمان رزم واقعی از آن سلاح یا سامانه نمی‌تواند به درستی استفاده کند.

چه تعاملی میان مرکز آموزش های تخصصی پدافند هوایی با سایر نیروهای ارتش یا سپاه وجود دارد؟

فراگیری برخی رسته‌های ما به صورت تجمعی است مثلا پیاده‌های ما در مرکز آموزش پیاده نیروی زمینی آموزش می بینند یا تمام تخصص‌های فرماندهی و شناسایی اینجا دوره می بینند. از سویی با توجه به اینکه ما قطب فرماندهی و کنترل هستیم و تجربه، تخصص و دانش سامانه‌های زمین به هوا و راداری را داریم، از برادران در سپاه هم در آموزش‌های ما شرکت می کنند.

چرا چند سال است که دشمن بر توان پدافند هوایی و قدرت پهپادی ایران متمرکز شده است؟

دشمن دنبال عملیات روانی است و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، دشمن می‌خواهد توانمندی‌های ما را به نقطه ضعف تبدیل کند. دشمنان تحمل دیدن توان و قدرت ما را ندارند ولی با توجه به پاسخ هایی که از توان ما که دیده اند، در نزد خود نمی‌توانند این توان ما را کتمان کنند.

رصد و پایش ما در پدافند هوایی لحظه‌ای است. تعداد سلاح دشمن برای ما اصلا مهم نیست و رفتارهای دشمن در اطراف  کشور ما 24 ساعته رصد می شود و ما مدام آنها را رصد می کنیم. هر آنجایی که شما فکر می کنید و فکر نمی کنید، پدافند هوایی حضور دارد. آمادگی پدافند 24 ساعته است. اگر اینگونه نباشد، کارایی نخواهد داشت. درنگی در رصد و مراقبت پدافند هوایی وجود ندارد. ما فرزندان این کشور هستیم و هم قسم هستیم که اجازه ندهیم دشمن چشم طمع به خاک کشورمان داشته باشد. ما 24 ساعته آماده ایم و خیال مردم راحت باشد.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان