عکس؛ تصویر قدیمی هوایی از کربلا قبل از ساخته شدن بین الحرمین

عکسی قدیمی از بین الحرمین که باعث تعجب کاربران شده و تغییرات باورنکردنی بین الحرمین در طی سالها را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

عکس؛ تصویر قدیمی هوایی از کربلا قبل از ساخته شدن بین الحرمین

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، در میان عکسهای قدیمی کربلا و حرم امام حسین، نظرمان را تصویری قدیمی از این شهر بخود جلب کرد. تصویری که از آسمان کربلا گرفته شده بود و با کربلای امروز بسیار متفاوت بود. کربلای امروز را با نمایی دل انگیز از بین الحرمین می بینیم اما تصویری که در این بخش مشاهده خواهید کرد، مربوط به دورانی است که هنوز خبری از بین الحرمین نبوده و ساخت آن آغاز نشده بود.

کربلا قدیمی

تصویری قدیمی هوایی از کربلا پیش از ساخته شدن بین الحرمین

بین الحرمین کجاست؟

بین الحرمین فاصله میان حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) است که 378 متر طول دارد. جاییکه سابقا بشکل امروز نبوده و با کوچه پس کوچه هایی پر از مغازه، مدرسه و منازل مسکونی بود که راه باریکی از میان آنها به حرم حضرت اباعبدالله(ع) و برادرش حضرت عباس(ع) وجود داشت و بعدها ساختمان های حد فاصل این دو حرم تخریب شده و بی الحرمین به فضای آزاد تبدیل شد.

زمان ساخت بین الحرمین

در منابع اینطور گفته شده است که وزارت اوقاف عراق در سال 1393ق، اداره عتبات عالیات در عراق را به‌دست گرفت و در سال 1400ق کارگروهی برای بازسازی و توسعه حرمین تشکیل شد. صدام در محرم 1405ق - 1984م با حضور در کربلا اعلام می‌کند که ده‌ها میلیون دینار برای توسعه حرمین و نیز اتصالشان با میدان واحدی اختصاص خواهد داد.

در طرح توسعه حرمین، خانه‌ها، بازار و مغازه‌ها به عرض 40 متر از بین رفت. در این میان برخی آثار تاریخی و مدارس علمیه و مساجد قدیمی و همچنین برخی از مقبره بزرگان نیز تخریب شد.

در دو طرف بین الحرمین، ساختمان‎هایی تجاری ساخته شد. این ساختمان‎ها تا سال 1991م وجود داشت. به دنبال انتفاضه شعبانیه ساختمان‎های تجاری اطراف بین الحرمین بر اثر درگیری میان انقلابیون و ارتش بعثی مورد اصابت قرار گرفت.

پس از تسلط مجدد صدام بر این منطقه، ساختمان‎های اطراف بین الحرمین به‌طور کامل تخریب شده و فضای بین الحرمین گسترده‎تر شد. در 1415ق /1994م درختکاری بین الحرمین به همت شیعیان بغداد انجام شد.

بین الحرمین جدید

هزینه ساخت بین الحرمین

در این طرح اراضی و محلات اطراف حرم تملک شد. مبلغ یک میلیون دینار عراقی، برابر 10 میلیون دلار- برای توسعه حرمین و احداث بین الحرمین به استاندار کربلا داده شد.

افتتاح بین الحرمین و گنبد طلاکاری شده امام حسین(ع)

پس از دو سال، در 3 جمادی‌الثانی 1407ق (13 بهمن 1365ش) بین الحرمین به‌همراه دیگر طرح‌های توسعه حرمین مانند تجدید طلاکاری گنبد حرم امام حسین افتتاح شد.

منبع: نمناک/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان