دلایل افزایش عرضه در بازار سهام در روز معاملاتی گذشته بررسی شد

شناسایی سود در بورس

شماره روزنامه: ۶۰۹۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ ...

علی عبدالمحمدی: معاملات بازار سهام در روز یکشنبه با رشد نماگرهای سهامی همراه بود و برای هفتمین روز متوالی، شاخص‌کل بورس تهران رشد کرد. نماگر اصلی بازار سهام با رشد 0.57‌درصدی در روز یکشنبه، به سطح 2‌میلیون و 110‌هزار واحد رسید. همچنین شاخص هموزن در جریان دادوستدهای روز یکشنبه با رشد 0.64‌درصدی، به سطح 658‌هزار و 253‌واحدی رسید. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با رشد 0.41‌درصدی همراه شد.

تفاوت بازار روز یکشنبه با بازار روزهای قبل در افزایش عرضه‌ها بود؛ سه عامل را برای افزایش عرضه در بازار روز یکشنبه می‌توان متصور شد. اولین عامل به شناسایی سود معامله‌گران بازمی‌گردد، می‌توان گفت برخی از معامله‌گرانی که در محدوده‌های پایین‌تر اقدام به خرید کرده‌بودند، با کسب سود اقدام به‌فروش بخشی از سهام یا صندوق‌های موجود در پرتفوی خود کردند. همچنین با توجه به تعطیلاتی که در ادامه هفته وجود داشت، بخشی از عرضه‌های روز یکشنبه را می‌توان به این عامل منسوب دانست. سومین عامل نیز برخورد با محدوده دو‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی بود که از آن به‌عنوان یکی از مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌‌روی بازار یاد می‌شد که برخورد شاخص به این محدوده موجب افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار شد.

دست‌وپنجه دلار با سطح روانی 60‌هزار‌تومان

دلار پس از حضور کوتاه‌مدت در کانال 57‌هزار‌تومان، در جریان یک روند صعودی تا نزدیکی‌‌‌‌‌‌‌‌های کانال 60‌هزار‌تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. نحوه معاملات بازار نشان می‌دهد که بازار ارز از روزهای پر‌‌‌‌‌‌‌‌التهاب خود فاصله گرفته‌است. بررسی معاملات ارزی در دو روز کاری هفته جدید حاکی از آن است که بازار رنج شده و نوسان چشمگیری در ارزش شاخص‌ها مشاهده نمی‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود با اتمام ماه صفر میزان تقاضا در معاملات ارزی و طلایی افزایش یابد. رصد نوسانات ارزی حاکی از کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌شدن دامنه‌نوسانات نرخ شاخص‌های ارزی است. به عقیده تحلیلگران دور‌شدن بازار از هیجانات منفی در کنار شروع هفته نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌تعطیل می‌تواند از جمله عوامل این افت دمای بازارها باشد. درصورتی‌که در روزهای نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌تعطیل پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو سیگنال منفی جدیدی به بازار تزریق نشود، با توجه به کاهش عمق معاملات، احتمال نوسان شاخص‌ها اندک است. دلار نیمایی هم به‌عنوان یکی از محرک‌های رشد بازار سهام در شرایط کنونی، در روز یکشنبه نیز به رشد خود ادامه داد و به 45‌هزار و 512‌تومان رسید.

آمار مسکن تهران در تیرماه

براساس گزارش جدید بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی در پایتخت در پایان تیرماه امسال به 87‌میلیون و 460‌هزار‌تومان رسیده که حاکی از افزایش 1.8‌درصدی نسبت به خردادماه است. بررسی سوابق آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین مسکن تهران در قیاس با ماه مشابه سال‌قبل رشد 14.27‌درصدی را به‌ثبت رسانده‌است؛ این در حالی است که تورم نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مسکن در اردیبهشت ماه سال‌گذشته به رقم عجیب 107‌درصد نیز رسیده بود. به‌این‌ترتیب، میانگین قیمت مسکن تهران براساس آمار‌های بانک‌مرکزی از ابتدای سال‌شاهد رشد 7.39‌درصدی بوده‌است. در تیرماه 1403 و در شهر تهران، 3‌هزار و 559 واحد مسکونی مورد معامله قرارگرفته که گویای افت 8.1‌درصدی نسبت به ماه قبل و رشد 27.1‌درصدی نسبت به ماه مشابه سال‌قبل است، بنابراین برای دومین ماه متوالی، تعداد معاملات مسکن در تهران نزولی بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان