چینی‌ها غیرممکن را ممکن کردند/ موشک‌ هایپرسونیک ارزان‌تر از همیشه!

به گفته دانشمندان چینی، آن‌ها راهی یافته‌اند که فولاد را به‌جای تنگستن سنگین و گران قیمت در موشک‌های هایپرسونیک به کار می‌برند.

چینی‌ها غیرممکن را ممکن کردند/ موشک‌ هایپرسونیک ارزان‌تر از همیشه!

امیرمسعود عابدین_ دانشمندان چینی می‌گویند که توانسته‌اند با کمک فناوری جدید حفاظت حرارتی، از فولاد به‌جای تنگستن در موشک‌های هایپرسونیک استفاده کنند. در گذشته دستیابی به این امر تقریباً غیرممکن تلقی می‌شد.

بر اساس گزارشی که توسط South China Morning Post (SCMP) منتشر شده است، دانشمندان طرح یک موشک ضد کشتی هایپرسونیک را در مجله چینی Acta Armamentarii ارائه کرده‌اند. بر اساس گزارش SCMP، تیم دانشمندان توسط Huang Fenglei، استاد موسسه فناوری پکن هدایت می‌شود. اگر استفاده از دماغه فولادی در مخروط موشک محقق شود، می‌تواند قیمت موشک‌های هایپرسونیک را به‌شدت کاهش دهد.

طراحی ارائه شده توسط محققان در این مقاله نشان می‌دهد که موشک هایپرسونیک را می‌توان با استفاده از فولاد ضدزنگ معمولی و با استحکام بالا ساخت. دانشمندان ادعا می‌کنند که موشک مافوق صوت طراحی شده توسط آن‌ها با مخروط دماغه فولادی می‌تواند به‌راحتی به‌ سرعت 8 ماخ (9800 کیلومتر بر ساعت) دست یابد.

یکی از مسائل مهم در استفاده از فولاد در موشک‌های هایپرسونیک این است که نقطه ذوب آن 2190 درجه فارنهایت یا 1200 درجه سانتی‌گراد است. این دما کمتر از حداکثر دمای 3000 درجه فارنهایت است که یک موشک مافوق صوت به دلیل سرعت بالا و شرایط جوی می‌تواند در طول پرواز به آن برسد.

کشورهای سراسر جهان همچنان نتوانسته‌اند تنگستن را با فولاد در سلاح‌های هایپرسونیک جایگزین کنند. آلیاژهای تنگستن معمولاً توسط سایر کشورها برای سلاح‌های هایپرسونیک خود استفاده می‌شود، چرا که نقطه ذوب آن‌ها بالاتر از 3400 درجه فارنهایت است. با این حال، این فلز کمیاب است و بیشتر تولید آن توسط شرکت‌های چینی کنترل می‌شود. برای جایگزینی تنگستن با فولاد، حفاظت حرارتی پیشرفته‌ای مورد نیاز است، چیزی که دانشمندان چینی ادعا می‌کنند به آن دست یافته‌اند.

دمای داخل کلاهک طبق تخمین آن‌ها پس از 18 ثانیه به 3000 درجه فارنهایت می‌رسد که برای احتراق ماده منفجره در موشک کافی است. مخروط دماغه فولادی دارای یک لایه محافظ حرارتی اضافی است که به آن کمک می‌کند شکل و فرم خود را قبل از ضربه حفظ کند. جایگزینی تنگستن با فولاد به ساخت موشک‌های کم‌هزینه کمک می‌کند که می‌توانند به‌راحتی تولید و استفاده شوند.

منبع: interestingengineering

227322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان