نگاهی به بهترین کتاب های فانتزی (معرفی ۱۲ کتاب پرطرفدار فانتزی)

اگر به مطالعه کتاب های فانتزی علاقه مند هستید در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین کتاب های فانتزی بپردازیم که خواندن آن ها را نباید از دست داد.

نگاهی به بهترین کتاب های فانتزی (معرفی 12 کتاب پرطرفدار فانتزی)

کتاب های فانتزی تخیل را بر می انگیزند و در آن معمولا قوانین طبیعی و مادگی همیشگی زیر پا گذاشته می شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به مطالعه این کتاب ها علاقمند هستید در ادامه مطلب به معرفی بهترین کتاب های فانتزی خواهیم پرداخت.

معرفی بهترین کتاب های فانتزی کلاسیک و حماسی

کتاب های داستان و رمان طولانی به علت دنیا سازی کامل و وسیع، حجم اتفاقات و مدت زمان تقریبا طولانی سبب می شوند ارتباطی عمیق بین شخصیت داستان و خوانندگان ایجاد شود. ارتباطی که احتمالا سبب می شود پس از خواندن آخرین صفحه پس از مدتی دلتنگ شخصیت های داستان شوید.

کتاب ها در هر ژانری حس خاصی را القا می کنند. مثلا در کتاب های فانتزی حماسی داستان معمولا خیلی دور از واقعیت زندگی روزمره در دنیایی پر از جادو روی می دهد. دنیایی که هر چیز در آن غیر منتظره بوده و هیچ چیز آن طور که به نظر می رسد نخواهد بود.

داستان های فانتزی برای برانگیختن تخیل نوشته می شوند. ماجراجویی شخصیت در آن ها همواره مقابله با قدرت شیطانی است. تنوع شخصیت پردازی در کتاب های فانتزی به گونه ای است که حس تکراری بودن داستان ایجاد نمی شود.

این کتاب ها می توانند ما را از جهان تکراری خودمان دور کنند و به دنیایی ببرند که همه چیز متفاوت است. کتاب های فانتزی کتاب هایی هستند که قوانین طبیعی و مادی همیشگی در آن ها زیر پا نهاده می شود. در ادامه قصد داریم شما را با بهترین کتاب های فانتزی ادوار مختلف آشنا نماییم که خواندن آن ها را نباید از دست داد.

این کتاب ها که بیشتر آن ها علیرغم این که آثار جاودانه و کلاسیکی محسوب می شوند الهام بخش فیلم های پرطرفداری بوده اند. تقریبا هر سال شاهد انتشار رمان های فانتزی عالی هستیم. آینده داستان های فانتزی روشن به نظر می رسد و می تواند خبر خوبی برای طرفداران کتاب های فانتزی باشد.

1. کتاب شیر کمد و جادوگر

این کتاب نوشته سی اس لوییس می باشد و تاریخ نشر آن سال 1950 است. در این کتاب 4 خواهر و برادر ماجراجو به اسم های پیتر، ادموند، لوسی و سوزان پونسی از یک کمد لباس عبور کرده و به سرزمین نارنیا وارد می شوند.

سرزمینی که در یک زمستان ابدی یخ زده و برده جادوگر سفید شده است. ولی هنگامی که تقریبا همه امیدشان را از دست می دهند بازگشت شیر بزرگ به اسم اصلان، یک تغییر و فداکاری بزرگ را نوید می دهد. کتاب شیر کمد و جادوگر یکی از کتاب های فانتزی است که بیشتر از هفتاد سال است با سرزمین جادویی و شخصیت های فراموش نشدنی خوانندگان سنین مختلف را به خود مجذوب می کند.

2. کتاب طریق شاهان

کتاب طریق شاهان نوشته براندون ساندرسون امریکایی است و تاریخ نشر آن به سال 2010 باز می گردد. این کتاب یک رمان فانتزی حماسی است و اولین کتاب از مجموعه استورم لایت می باشد. طریق شاهان نخستین بار در 31 اوت 2010 منتشر شد.

این کتاب مشتمل بر یک پیش درآمد، هفتاد و پنج فصل، یک پایان و نه میان پرده است. بخشی از داستان در ادامه ارائه می شود تا با فضای آن بیشتر آشنا شوید.

«روشار دنیای سنگ و طوفان است. طوفان‌های عجیب و غریب با قدرت باورنکردنی زمین‌های صخره‌ای را به گونه‌ای درمی‌نوردد که اکولوژی و تمدن را به طور یکسان شکل داده است. حیوانات در پوسته‌ها پنهان می‌شوند، درختان شاخه‌هایشان را در هم را می‌کشند و علف‌ها در زمین بدون خاک فرو می‌روند. شهرها فقط در جایی ساخته می‌شوند که نقشه‌های زمین‌شناسی پناهگاهی ارائه دهد. قرن‌ها از سقوط ده فرمان مقدس معروف به شوالیه‌های تابناک می‌گذرد، اما …»

3. کتاب غریبه

کتاب غریبه که نوشته دایانا گابالدون است در سال 1991 منتشر شد. روایت بی نظیر، جزئیات تاریخی فراوان، شخصیت های فراموش نشدنی از ویژگی های این کتاب می باشند. غریبه پرفروش ترین کتاب این نویسنده در نیویورک تایمز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و میلیون ها نفر را مجذوب خود کرد.

داستان با معرفی دو شخصیت برجسته با اسامی کلر بوچمپ رندال و جیمی فریزر شروع شده که ترکیبی از ماجراجویی هیجان انگیز با داستانی عاشقانه برای دوران های مختلف به ارمغان می آورد. در ادامه به بخشی از این داستان اشاره می شود:

«هایلند اسکاتلند، 1945. کلر رندال، یک پرستار جنگی اسبق بریتانیایی، به تازگی از جنگ بازگشته است و در ماه عسل دوم با شوهرش دیدار می‌کند. او میان سنگ‌های ایستاده در یکی از دایره‌های باستانی که در جزایر بریتانیا پراکنده است، قدم می‌زند. ناگهان خود را در قالب یک «غریبه» در اسکاتلندی که در اثر جنگ و حمله به قبیله‌ها از هم پاشیده شده است می‌بیند. سال 1743.»

4. کتاب کافکا در ساحل

این کتاب نوشته نویسنده مشهور ژاپنی به اسم هاروکی موراکامی است که در سال 2006 برنده بهترین رمان فانتزی دنیا شده است. در این جهان شگفت انگیز ادبیات ژاپن با دو شخصیت فراموش نشدنی همراه شده و در مسیری قدم می گذارید که در طول آن گربه ها با انسان صحبت می کنند.

سربازی از زمان جنگ جهانی دوم تا حال حاضر پیر نشده و از آسمان ماهی می بارد. در این سفر باید با نویسنده همراه شوید و اجازه بدهید که دریای استعاره و رمز و رازها را سیر کنید. کتاب کافکا در ساحل که یکی از منتقدان آن را ورزنده ذهن خوانده در ایران با دو ترجمه فارسی منتشر شده است. پیشنهاد می شود در میان مطالعه بهترین کتاب های فانتزی این کتاب را نیز از دست ندهید.

5. کتاب چین خوردگی در زمان

یکی دیگر از بهترین کتاب های فانتزی کتاب چین خوردگی در زمان است که نوشته مادلین لینگل می باشد و در سال 1962 منتشر شده است. این کتاب برنده مدال نیوبری در سال 1963 شده است. داستان ماجراجویی در فضا و زمان چند نوجوان است.

این نوجوان ها در جستجوی پدر مگ که یکی از شخصیت ها می باشد هستند. پدر مگ دانشمندی است که حین انجام کار مخفیانه برای دولت درباره مشکل تسرکت ناپدید شده است. بخشی از داستان را بخوانید:

«شبی تاریک و طوفانی بود؛ مگ موری، برادر کوچکش چارلز والاس، و مادرش برای خوردن میان‌وعده‌ی نیمه‌شب به آشپزخانه آمده بودند که از آمدن یک غریبه‌ی مرموز شوکه شدند.»

6. کتاب بازی تاج و تخت

این کتاب که در سال 1996 منتشر شده نوشته جورج آرآر مارتین امریکایی می باشد. این کتاب اولین بخش از مجموعه رمان های فانتزی ترانه یخ و آتش است. بازی تاج و تخت در سال 1997 برنده جایزه لوکس و نامزد جایزه نبولا و جایزه جهانی فانتزی در همان سال گشت. بخشی از داستان را در ادامه می خوانید:

«زمستان در راه است.» این شعار سرسختانه‌ی هاوس استارک است، شمالی‌ترین شاه‌نشینی که وفاداری را به پادشاه رابرت براتیون مدیون است. ادارد استارک از وینترفل به نام رابرت حکومت می‌کند. خانواده‌اش در آنجا در آرامش و آسایش زندگی می‌کنند؛ همسر مغرورش، کاتلین، پسرانش راب، براندون، و ریکون، دخترانش سانسا و آریا، و پسر حرامزاده‌اش، جان اسنو. دورتر از شمال، پشت دیوار سر به فلک کشیده، وایلدینگ‌های خون‌خوار و موجوداتی بدتر از آن قرار دارند، موجودات غیرطبیعی که قرن‌ها به افسانه تبدیل شده بودند، اما در آغاز زمستان بازمی‌گردند و هرچه بر سر راهشان باشد از بین می‌برند؛ آن هم برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی

7. کتاب نام باد

یکی دیگر از بهترین کتاب های فانتزی کتاب نام باد است که نوشته پاتریک راتفوس است و تاریخ نشر آن به سال 2007 باز می گردد. داستان این کتاب در ادبیات فانتزی بی نظیر است.  داستان قهرمانی که با صدایش سرگذشت خود را تعریف می کند.

داستان غم، بقا، جستجوی یک انسان برای یافتن معنا در جهانش و این که چطور این جستجو و اراده تسلیم ناپذیری او را به جلو می برد و منجر به خلق یک افسانه حیرت انگیز می شود. بخشی از داستان در ادامه آمده است:

«نام من کوئوت است. من شاهزاده خانم‌ها را از پادشاهان در خواب دزدیده‌ام. شهر تربون را به آتش کشیده‌ام. شب را با فلوریان گذرانده‌ام و سلامت عقل و زندگی‌ام را از دست داده‌ام. مسیرهایی را زیر نور مهتاب قدم زدم که دیگران از صحبت در مورد آن حتی در روز می‌ترسند. با خدایان صحبت کرده‌ام، زنان را دوست داشته‌ام و ترانه‌هایی نوشته‌ام که خنیاگران را به گریه می‌اندازد.»

8. کتاب زاده مه؛ آخرین امپراطوری

این کتاب که با اسم مه زاده یا آخرین امپراطوری هم شناخته می شود نوشته براندون ساندرسون امریکایی بوده و در سال 2006 منتشر شده است. این رمان فانتزی اولین رمان از سه گانه مه زاده بوده و بعد از آن چاه معراج در سال 2007 و قهرمان دوران در سال 2008 منتشر شده است. بخشی از داستان را در ادامه می خوانید:

«هزار سال پیش شر به زمین آمد و از آن زمان تاکنون با دستی آهنین حکومت کرده است. خورشید از میان ابرهای خاکستری که از فوران دائمی آتشفشان‌ها آسمان را تیره کرده‌اند می‌درخشد. یک ارباب تاریک در میان خانواده‌های اشرافی حکومت می‌کند و مردم عادی محکوم به زندگی در بندگی، فروخته شدن به عنوان کالا، کار در مزارع پر از خاکستر هستند. اما حالا یک نفر از راه رسیده و شایعه‌ی شورش به گوش می‌رسد. شورشی که وابسته به جنایتکاری است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن اعتماد کند و دختر جوانی که باید بر آلومانسی مسلط شود؛ جادویی که در تمام فلزات نهفته است.»

9. کتاب نخستین قانون تیغ شمشیر

کتاب نخستین قانون یک مجموعه فانتزی نوشته جو ابرکرومبی بریتانیایی می باشد که در سال 2006 منتشر شد. این کتاب عنوان سه گانه اصلی این مجموعه می باشد ولی برای اشاره به کل مجموعه نیز استفاده می شود. مجموعه کتاب شامل یک سه گانه، سه رمان مستقل، داستان کوتاه و یک سه گانه دوم به اسم عصر جنون می باشد که کتاب سوم در سال 2021 منتشر شد.

بخشی از داستان را در ادامه می خوانید:

«سرانجام بخت و اقبال از لوگن ناین‌فینگرز وحشی بدنام روی گرداند. او که در یک دشمنی دیرینه گرفتار شده، در آستانه‌ی تبدیل شدن به یک بربر مرده است. بعد از او چیزی جز آهنگ‌های بد، دوستان مرده و دسته‌ای بزرگ از دشمنان شاد باقی نمی‌ماند.»

10. کتاب میراث اوریشا؛ فرزندان خون و استخوان

این کتاب نیز یکی از بهترین کتاب های فانتزی و جادوگری است که به آن می پردازیم. کتاب میراث اوریشا با الهام از فرهنگ افریقایی نوشته شده است و از زمان انتشار تقریبا در لیست بهترین ها بوده که با توجه به فضای مسحور کننده و نگاه موشکافانه به سرکوب ها و تبعیض نژادی علت این موفقیت واضح است.

در این کتاب در سرزمین اوریشا سال ها پیش پادشاهی ظالم برای قدرتمند شدن تصمیم می گیرد سرزمین را از هر جادو و جادوگری خالی سازد. فرزند یکی از جادوگرانی که به ناحق توسط پادشاه ستمگر کشته شده خود را برای یک ماموریت مهم آماده می نماید و آن بازگرداندن جادو است.

این کتاب توسط تومی ادیمی نویسنده امریکایی نیجریه ای نوشته که در دانشگاه از رشته اسطوره شناسی و فرهنگ افریقای غربی فارغ التحصیل شده و از شخصیت های بانفوذ سال 2020 شناخته شده است.

11. کتاب جدال با طوفان

کتاب جدال با طوفان نوشته جیم بوچر امریکایی است و در سال 2000 منتشر شده است. این کتاب فانتزی نخستین رمان در مورد پرونده های درسدن نخستین سری داستان های منتشر شده این نویسنده است. شخصیت هری درسدن جادوگر حرفه ای را دنبال می کند.

این کتاب بعدا به شکل آزمایشی برای یک سریال تلویزیونی کانال سایفای مورد اقتباس قرار گرفت. در بخشی از این داستان آمده:

«درسدن توسط مونیکا سلز استخدام می‌شود تا همسرش ویکتور سلز را پیدا کند که یک شیاد آماتور است و رفتار عجیبی دارد. همان روز، ستوان کارین مورفی، مدیر واحد تحقیقات ویژه‌ی اداره‌ی پلیس شیکاگو با او تماس میگیرد. شریک مورفی جسد دو نفر را به او نشان می‌دهد که ظاهرا با کمک جادو قلبشان از سینه بیرون آورده شده و مرده‌اند. درسدن متوجه می‌شود اگر خبری از آن‌ها به شورای سفید برسد ممکن است مظنون اصلی این قتل‌های جادویی باشد.»

12. کتاب سیرک شبانه

این کتاب نوشته ارین مورگنشترن است که در سال 2011 انتشار یافت. کتاب سیرک شبانه در اصل برای مسابقه نویسندگی سالانه ماه می رمان نویسی در سه مرحله نوشته شد. داستان این رمان روایت غیر خطی دارد و از منظرهای مختلفی نوشته شده است.

در بخشی از داستان نوشته شده:

«سیرک بدون خبر از راه می‌رسد. همان‌جاست، در حالی که دیروز نبود. زیر آسمان خاکستری، چادرهای سر به فلک کشیده‌ با راه‌راه سیاه و سفید به چشم می‌خورند. روی تابلویی که بر دروازه‌های آهنی آویزان است، نوشته: شب باز می‌شود، سحر بسته می‌شود. اینجا با تمام شگفتی‌های نفس‌گیرش تنها در شب باز است و به نظر می‌رسد تمام کسانی را که در دایره‌ی آن به این طرف و آن طرف می‌روند طلسم می‌کند. بین آکروبات‌بازهای درخشان، فال‌گیران و بندبازان رقابت شدیدی در جریان است. سلیا و مارکو دو شعبده‌باز جوان هستند که از کودکی برای یک دوئل مرگبار آموزش دیده‌اند. با به خطر افتادن زندگی تمام افراد حاضر در سیرک رویاها، آن‌ها باید گستره‌ی تخیل و عشق خود را بیازمایند.»

از همراهی شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با کتاب برای خودشناسی و کتاب برای رشد فردی روی لینک ها کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان