شاخص‌کل بورس طی هفته گذشته بازدهی ۱.۶درصدی را ثبت کرد

بورس در طبقه حساس

شماره روزنامه: ۶۰۹۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ ...

احتمال کاهش بیشتر تنش‌ها در منطقه قوت‌گرفته و کاهش نرخ بهره آمریکا، محرک جهانی خوبی را برای بورس تهران طی بلندمدت فراهم آورده‌است، ضمن اینکه گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها طی مردادماه، بسیار امیدوارکننده بوده‌است. این درحالی است که تداوم محدودیت دامنه‌نوسان در بازار، تا حدودی به تحکیم فضای ترس دامن زده است، به‌طوری‌که اهالی بازار احتمالا از ترس وقوع اتفاقات ناگهانی طی تعطیلات اخیر اقدام به‌فروش سهام و عرضه آن کرده‌اند. همچنان شاخص‌کل منتظر است بالای محدوده2.2میلیون واحد تثبیت شود تا برای بازپس‌‌‌‌‌گیری سقف اردیبهشت سال‌گذشته انگیزه کافی داشته‌باشد. هرچند حواشی اخیر درخصوص هیات‌مدیره سازمان بورس بازگشت اعتماد را به‌مراتب سخت‌تر کرده‌است.

واکنش بورس به2.1میلیون

به لحاظ فنی، شاخص‌کل بورس با رسیدن به مقاومت 2.1میلیون‌واحدی، واکنش منفی اندکی را در روز سه‌شنبه از خود نشان‌ داده‌است. به‌نظر می‌رسد، یک اصلاح قیمتی کوچک در انتظار باشد. هرچند مشخص نیست این اصلاح چقدر به طول بینجامد، چراکه علاوه‌بر مقاومت روانی2.1میلیون ‌واحدی، سطح2.2میلیون واحد نیز برای صعودی‌‌‌‌‌شدن روند بازار ضرورت دارد. در گزارش‌های قبلی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به این موضوع اشاره شده‌است که در صورت تثبیت شاخص‌کل بالای محدوده2.2میلیون‌واحدی ادامه روند صعودی آسان‌تر خواهد بود. بررسی‌‌‌‌‌ها حکایت از آن دارد که 64میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شده و ارزش معاملات بالای 2همت تثبیت شده‌است. به‌نظر می‌رسد بازار برای روند صعودی پرقدرت به افزایش دامنه‌نوسان و ارزش معاملات بالا در کنار استقبال سرمایه حقیقی احتیاج دارد.

Untitled-4 copy

بازارهای جهانی در مرحله حساس

روز جمعه بازارهای جهانی شاهد یک آمار اقتصادی مهم بودند. داده‌های اشتغال آمریکا و داده‌های حقوق و دستمزد که بر قیمت‌های جهانی اثرگذار هستند.  از آنجاکه فدرال‌رزرو اعلام کرده‌است در ماه‌جاری تکلیف چرخش نرخ بهره را معین خواهد کرد، این آمار اقتصادی یک از مهم‌ترین داده‌هایی است که منتشر می‌شود.  در صورتی‌که این داده‌ها نسبت به روند قبلی بهتر باشند، احتمال بازگشت از سیاست انقباضی کاهش‌یافته و بازارهای جهانی نیز نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد، اما اگر مانند داده ماه قبل، آمار‌ها ضعیف‌‌‌‌‌تر باشند، عزم بانک‌مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره جزم خواهد شد.

گزارش‌های ماهانه، محرک جدید بازار

گزارش‌های ماهانه مردادماه بالاخره منتشر شد و درآمد بازار طی پنجمین ماه از سال‌ به بیش از 268هزار‌ میلیارد‌تومان رسید. این درحالی است که درآمد تیرماه 267همت بوده‌است. همچنین درآمد مرداد نسبت به مردادماه سال‌قبل، رشد 25درصدی را تجربه کرده‌است.  همچنین دلار نیما به‌طور نقطه‌‌‌‌‌ای در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال‌قبل تنها 15درصد افزایش یافته‌است. احتمالا بازار نسبت به این گزارش‌ها به‌خصوص گزارش‌های خوب پتروشیمی‌ها واکنش خوبی نشان خواهد‌داد. رکوردزنی درآمدها در صنعت پتروشیمی احتمالا بازار را سبزپوش نگه خواهدداشت. اگر دولت به وعده منطقی‌‌‌‌‌شدن نرخ خوراک و رشد دلار موثر بر شرکت‌ها عمل کند، سود بازار در تابستان بهبود خواهد یافت و این موضوع از چشم بازار دور نخواهد ماند.

آیا زمینه صعود فراهم است؟

نسبت قیمت به سود بازار یا P/E بالای 6 واحد تثبیت شده‌است، به‌طوری‌که احتمالا بازار با متغیرهای موجود P/Eحدود 10 تا 11‌واحدی را برای میان‌مدت پیش‌بینی می‌کند.  تحقق وعده‌‌‌‌‌های همتی به‌عنوان وزیر اقتصاد برای تداوم روند صعودی ضرورت دارد، چراکه بازار به‌سرعت نسبت به 2.1 و 2.2میلیون واحد واکنش منفی نشان خواهد داد و امید بازار را ناامید خواهد کرد.  همان‌طور که در آبان1401 نیز شاخص تا محدوده تعادلی1.5میلیون‌واحدی رشد کرد و در یک دوره کوتاه به دلیل عدم‌تحقق وعده‌‌‌‌‌های دولتی‌‌‌‌‌ها با اصلاح قیمتی مواجه شد، اما پس از اطمینان از تغییر متغیرهای بنیادی بازار به سمت 2میلیون و 2.5میلیون واحد خیز برداشت. اکنون نیز محدوده2.1تا2.2میلیون واحد شاخص‌کل برای بازار سرنوشت‌‌‌‌‌ساز است، چراکه در طبقه حساس قرار دارد و تعیین‌‌‌‌‌کننده آینده بازار خواهد بود.

Untitled-5 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان