اسرائیل پس از ۱۰روز از جنین عقب کشید

ویرانی‌های بی‌سابقه در کرانه باختری

شماره روزنامه: ۶۰۹۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ ...

 «رجا عبدالرحیم» در گزارشی برای نیویورک‌تایمز نوشت، در نقطه‌ای دیگر در کرانه باختری، یک زن آمریکایی که علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی اعتراض می‌کرد، به ضرب گلوله کشته شد. یک دختر 13ساله فلسطینی که نظاره‌گر درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بود نیز در حادثه‌ای جداگانه کشته شد. افراد حاضر، مقصر هر دو تیراندازی را سربازان اسرائیلی اعلام کردند. ارتش اسرائیل گفت که در حال تحقیق در این رابطه است.

روز جمعه مشخص نشد که آیا همه سربازان اسرائیلی، جنین را در بخش شمالی کرانه باختری ترک کرده‌اند یا اینکه این ترک موقتی است و دوباره باز خواهند گشت. نیروهای اسرائیلی یکی از گسترده‌ترین و مرگبارترین حملات خود را در سال‌های اخیر در کرانه باختری انجام داده‌اند؛ اما چندین بار قبل از بازگشت، از شهرها و شهرک‌های فلسطینی عقب‌نشینی کرده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در روز جمعه درباره عقب‌نشینی این رژیم اظهارنظری نکرد؛ اما گفت که نیروهایش «به اقدامات خود برای دستیابی به اهداف عملیات ضد تروریستی ادامه می‌دهند.» ارتش حملات اخیر را تلاشی برای سرکوب گروه‌های مسلح فلسطینی و مقابله با حملات فزاینده علیه اسرائیل توصیف کرد.

ارتش ادعا کرد که نیروهایش طی یک هفته و نیم گذشته 14عضو گروه‌های مسلح فلسطینی را در جنین ترور و بیش از 30نفر را که مظنون به عضویت در گروه‌های برنامه‌ریزی برای حملات هستند، بازداشت کرده‌ است. ارتش گفت که سلاح و مواد منفجره نیز پیدا کرده است. اسرائیل به‌عنوان بخشی از این اقدام، حملات هوایی انجام داده است؛ حمله‌ای که قبل از 7اکتبر در کرانه باختری نادر بود. به گفته وزارت بهداشت فلسطین (که تفاوتی بین جنگجویان و غیرنظامیان قائل نیست)، در این حملات حداقل 39نفر جان باختند که 21نفر از آنها در جنین بودند. به گفته «آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل» هفته گذشته مرگبارترین هفته برای غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری از نوامبر بوده که در آن هفت کودک در میان جان‌باختگان هستند.

ساکنان فلسطینی که روزها در حین پرسه‌زدن سربازان اسرائیلی در جنین در خانه‌های خود گیر افتاده بودند، جمعه به خیابان‌ها آمدند و برخی از آنها که از حمله فرار کرده بودند، بازگشتند. آنها محله‌های خود را «غیرقابل تشخیص» و «ویران‌شده» یافتند. «کریمان ابو نیس» 30ساله، زمانی که ویدئویی از خانه‌اش را دید که توسط پدرشوهرش گرفته شده بود، گفت: «خدایا، همه چیزم رفت.» هنگامی که ساکنان آسیب را بررسی کردند، پیامدهای جنگ گسترده‌تر در سراسر منطقه و فراتر از آن طنین‌انداز شد. در نوار غزه، یک برنامه فوری واکسیناسیون فلج اطفال در جنوب طی توقف روزانه در نبرد مورد توافق اسرائیل و حماس اجرا شد. در دیگر مناطق غزه، بمباران بی‌امان ادامه یافت. ارتش اسرائیل روز جمعه گزارش داد که در هفته گذشته به 40پایگاه در سراسر غزه حمله کرد و مدعی شد که بیش از 100مبارز جان باخته‌اند.

ارتش همچنین اعلام کرد که در مدت زمان مشابه 50حمله هوایی علیه حزب‌الله در جنوب لبنان انجام داده است. حملات اسرائیل در 10روز گذشته در کرانه باختری که در شهرهای جنین و تولکرم و اطراف آن متمرکز بود، یکی از مرگبارترین حملات در این سرزمین در سال‌های اخیر بوده است. خانم «ابو نیس» که پس از شروع حمله از جنین گریخت، روز یکشنبه از همسایگان شنید که سربازان اسرائیلی یک موشک به خانه او شلیک کرده‌اند. این در حالی است که خانه‌اش قبلا توسط یک بولدوزر اسرائیلی آسیب دیده بود. او گفت که آن شب نتوانست بخوابد و ساعت‌ها گریه کرد. دیدن آسیب طی یک ویدئو دشوارتر بود.

او گفت: «به معنای واقعی کلمه، هر چه داشتیم در آن خانه بود. وسایل ما، تمام خاطرات ما، خوب و بد.» شوهرش محمد در سال 2022 هنگامی که از محل کار به خانه می‌رفت توسط سربازان اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت. او گفت: «دوتا از با ارزش‌ترین چیزها برای من شوهرم و خانه‌ام بودند و حالا هر دو را از دست داده‌ام.» نزدیک به 3میلیون فلسطینی در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل زندگی می‌کنند و حقوق مدنی و چشم‌انداز اقتصادی بسیار کمتری نسبت به اشغالگران اسرائیلی دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان