یکی از مدیران مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد

لزوم تصمیم‌گیری سریع برای رفع فیلتر یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ

شماره روزنامه: ۶۰۹۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ...

سعید باستانی پیرامون اقداماتی که وزیر ارتباطات دولت چهاردهم برای تحقق وعده رئیس‌جمهور برای اصلاح نظام فیلترینگ که باید در دستور کار قرار دهد، گفت: «معمولا در هر کشوری بر اساس شرایط بومی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... سیاست‌هایی در حوزه فیلترینگ وجود دارد؛ به‌طور مثال پلتفرم تیک‌تاک در برخی از کشورها فیلتر است. در امارات سرویس پیام صوتی و تصویری واتس‌اپ به دلایلی که برای شهروندان شفاف است، قابل استفاده نیست و به جای آن پلتفرم Botim در دسترس قرار گرفته است که نرم‌افزار کامل و قدرتمندی در حوزه تماس صوتی و تصویری است.»

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی باید از منظر کارشناسی درخصوص اینکه چه بخش‌هایی از پلتفرم‌های خارجی در ایران محدود و کدام بخش‌ها در دسترس باشد، تصمیم‌گیری کنند. به خصوص باید تصمیم‌گیری سریع‌تری درخصوص رفع فیلتر پلتفرم‌هایی همچون واتس‌اپ، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام صورت گیرد، چراکه عموم مردم روی این بسترها کسب درآمد می‌کنند و رشد اقتصاد دیجیتال کشور در گرو آن است و از طرف دیگر باید به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی نیز بپردازند.»

باستانی تاکید کرد: «امارات به نفع تکنولوژی و اقتصاد خود سرویس تماس صوتی و تصویری واتس‌اپ را فیلتر کرد، اما با پلتفرم داخلی  Botim خود آن را جبران کرد. اگر ما نمی‌توانیم مانند امارات عمل کنیم، نباید فیلترینگ اعمال کنیم. اگر بنا به فراخور وضعیت کشور نیاز است که بخشی از پلتفرم‌های خارجی فیلتر شود، باید دلیل آن برای مردم شفاف شود.» وی اشاره کرد: درخصوص پیام‌رسان‌های داخلی چند مساله وجود دارد؛ یکی اینکه تعداد کاربران واقعی آن که به میل خود عضو شده باشند، اندک است و اکثر افراد برای دریافت ارز یا خدمات دیگر به اجبار عضو شده‌اند؛ از طرف دیگر بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی مطرح است که البته در پلتفرم‌های خارجی نیز این موضوع وجود دارد؛ بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که احتمالا طی برنامه دو، سه ساله محقق می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان