محصولات جدید اپل در رویداد سالانه آن معرفی شدند

به وقت درخشش آی فون‌های ویژه هوش مصنوعی

تولید آخرین مدل آی‌فون رجیستر شده در ایران متوقف شد

در این رویداد اپل واچ سری 10، ایرپاد 4، سیستم‌عامل iOS18 و البته آی‌فون‌های 16، 16 پلاس، 16 پرو و پرو مکس رونمایی شدند. با این همه بی‌شک آی‌فون جدید، ستاره بی‌چون و چرای رویداد سال اپل بود؛ همچنان که مدیرعامل این شرکت در ابتدای این رویداد تاکید کرد که آی‌فون 16 نخستین آی‌فونی خواهد بود که از اساس برای کاربردهای هوش مصنوعی طراحی شده است.

آی‌فون‌هایی با دکمه‌های کاربردی جدید

آیفون 16 copy

انتظارها به سر آمد و بالاخره نسخه‌های جدید آی‌فون در رویداد وقت درخشش رونمایی شدند. آی‌فون‌16 و آی‌فون‌16 پلاس که در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند، در رنگ‌های جدیدی از جمله اولترا مارین، آبی و صورتی رونمایی شدند. آی‌فون‌16 صفحه نمایش 6.1 اینچی دارد، در حالی که آی‌فون‌16 پلاس مجهز به صفحه نمایش 6.7 اینچی است. صفحه نمایش هر دوی این گوشی‌ها می‌توانند تا 2000 نیت روشنایی داشته باشند و در تاریکی تا یک نیت روشنایی آنها کاهش پیدا می‌کند. دکمه اکشن (Action) که در آی‌فون 15 پرو وجود داشت، حالا به این سری از آی‌فون‌ها هم اضافه شده است و به همان اندازه آی‌فون‌های مدل پرو سال گذشته، در این سری جدید هم امکان شخصی‌سازی را فراهم می‌کند. همچنین یک دکمه جدید برای کنترل دوربین با دسترسی آسان به این سری اضافه شده است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا با انگشت خود و به سرعت عملکرد دوربین را کنترل کند. این دکمه همچنین می‌تواند دسترسی به هوش بصری را که یک قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی در سیستم‌عامل iOS18 است، فراهم کند. به کمک این قابلیت کاربران می‌توانند درباره هر چیزی که دوربین خود را به سمت آن نشانه می‌گیرند، اطلاعات لازم را به دست بیاورند؛ قابلیتی شبیه به گوگل لنز (Google Lens) که می‌تواند کارهایی مانند افزودن تاریخ رویدادهای زنده به تقویم شما را هم با گرفتن دوربین خود به سمت آگهی‌هایی که در خیابان هستند، انجام دهد. دوربین مدل‌های استاندارد آی‌فون 16 شامل دوربین اصلی فیوژن (Fusion) با وضوح 48 مگاپیکسلی، لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض جدید با فوکوس خودکار است. دوربین‌های پشتی در این گوشی‌ها همچنین به صورت عمودی چیده شده‌اند که از ضبط ویدئوهای سه‌بعدی برای مشاهده در Apple Vision Pro پشتیبانی می‌کند. هر دو مدل‌های استاندارد آی‌فون 16 مجهز به تراشه جدید A18 هستند که دارای یک موتور نورونی 16 هسته‌ای برای مدل‌های تولیدی بهینه شده است. این مدل‌ها دارای یک CPU شش هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای هستند که هر دو برای تقویت همه ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) که در iOS18 ارائه می‌شوند، اهمیت زیادی دارند. طبق اعلام اپل، هر دو آی‌فون 16 و 16 پلاس از باتری‌های بزرگ‌تری نسبت به نسل‌های قبلی خود بهره می‌برند که در ترکیب با چیپست‌های A18 و بهبودهای iOS18، عمر بسیار طولانی‌تری خواهند داشت. هر دو آی‌فون 16 و 16 پلاس به ترتیب با قیمت‌های پایه 799 و 899 دلار برای پیش‌خرید در دسترس هستند و از روز 20 سپتامبر به عرضه عمومی می‌رسند.

در این رویداد همچنین سری آی‌فون‌های پرو شامل آی‌فون 16 پرو و ‌پرو مکس هم رونمایی شدند که به ترتیب دارای نمایشگرهای 6.3 و 6.9 اینچی با ویژگی همیشه روشن هستند. اپل اعلام کرده است که آی‌فون 16 پرو و ‌16 پرو مکس نخستین مدل‌های آی‌فون هستند که از پایه و اساس برای بهره‌گیری از کاربردهای هوش مصنوعی اپل ساخته شده‌اند و می‌توانند از تمام قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل iOS18 بهره ببرند. این گوشی‌ها با چیپست جدید A18 پرو کار می‌کنند و از ترانزیستورهای سه نانومتری بهره می‌برند که حتی از تراشه استاندارد A18 موجود در سری آی‌فون 16 معمولی هم سریع‌تر و کارآمدتر است. هر دو مدل سری پرو از مجموعه دوربین پشتی شامل یک دوربین 48 مگاپیکسلی فیوژن، لنز واید 48 مگاپیکسلی و یک لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی بهره می‌برند. دوربین اصلی سری 16 پرو امکان فیلم‌برداری با وضوح 4K و سرعت 120 فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری اسلوموشن را دارند و هر دو مدل دکمه جدید کنترل دوربین را هم دارند که دسترسی آسان‌تری به دوربین و تمام ابزارهای آن را چه برای عکس‌برداری و چه برای ویرایش فراهم می‌کند. همچنین آی‌فون‌های جدید سری پرو چهار میکروفن با کیفیت استودیویی برای ضبط صدای بهتر را در اختیار دارند و امکان ضبط صوتی فضایی را هم برای کاربرانشان فراهم می‌کنند. بدنه هر دو مدل‌های 16 پرو و 16 پرو مکس از تیتانیوم درجه پنج ساخته شده‌اند که طبق ادعای اپل حتی از فولاد ضد زنگ هم سبک‌تر است. سری آی‌فون‌های پرو در چهار رنگ جدید مشکی، سفید، نچرال و صحرایی عرضه خواهند شد. آی‌فون 16 پرو و ‌16 پرو مکس از سیزدهم سپتامبر با قیمت پایه به ترتیب 999 دلار و 1199 دلار برای پیش‌خرید در دسترس خواهند بود و از بیستم سپتامبر به عرضه عمومی می‌رسند. جالب است بدانید که هر دو سری آی‌فون 16 استاندارد و پرو از تکنولوژی شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و اپل قاب‌های مخصوص شارژ جدیدی را برای آنها عرضه خواهد کرد که دکمه جدید کنترل دوربین هم در آنها تعبیه شده است.

اپل‌واچ با اسپیکرهای قدرتمند

اپل واچ 10 copy

در حالی که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که سری 10 اپل واچ مانند آی‌فون‌های سری دهم با عنوان ایکس رونمایی شوند، اما جدیدترین ساعت‌های هوشمند اپل با همان عنوان سری 10 معرفی شدند. اپل واچ‌های جدید دارای بزرگ‌ترین و نازک‌ترین نمایشگر نسبت به سری‌های پیشین خود هستند و صفحه نمایش OLEDآنها حتی بزرگ‌تر از اپل واچ اولترا است. قاب این مدل اپل‌واچ دارای گوشه‌های گردتر و نسبت تصویر وسیع‌تر است که هر دوی آنها با صفحه نمایش بزرگ‌تر، می‌توانند فضای بیشتری را برای تعامل با گرافیک و متن در ساعت فراهم ‌کنند. اپل مدعی است که وقتی از زاویه کنار به آن نگاه می‌کنیم، صفحه نمایش این ساعت هوشمند 40 درصد روشن‌تر است و حتی زمانی که مچ دست کاربر پایین است هم به خوبی زمان را نشان می‌دهد. اپل واچ سری 10 مجهز به تراشه جدید S10 SiP است که به ادعای اپل ادعا برای عملکرد بهتر، بهره‌وری انرژی و سازگاری هوش مصنوعی اپل ساخته شده است. یکی از نمونه‌های هوش مصنوعی اپل روی اپل واچ سری 10 صفحه نمایش جدیدی است که بهترین عکس‌ها را از مجموعه عکس‌های کاربر انتخاب می‌کند و به صورت خودکار در اختیار او قرار می‌دهد. اپل اعلام کرد که سری 10 اپل واچ مبتنی بر آخرین نسخه watchOS  است و به همین دلیل می‌تواند علائم آپنه خواب را تشخیص دهد، مشروط بر اینکه اپل واچ سری 10 خود را در هنگام خواب منظم بپوشید. اپل ادعا می‌کند که منتظر مجوز سازمان غذا و دارو است و انتظار دارد که ویژگی تشخیص آپنه خواب در بیش از 150 کشور جهان قابل استفاده شود. اپل واچ سری 10 همچنین از قابلیت‌های ردیابی غواصی بهره می‌برد و از برنامه جدید Tides در watchOS 11 هم پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید این سری، امکان پخش صدا به‌طور مستقیم از بلندگوی ساعت است که اگر ایرپاد یا یک جفت هدفون بلوتوثی دیگر در دسترس نداشته باشید، می‌تواند مفید باشد. اپل واچ سری 10 با روکش آلومینیوم مشکی و تیتانیوم جلا یافته جدید در دسترس خواهد بود. از طرف دیگر، در حالی که شایعات مختلفی درباره تکراری بودن اپل واچ اولترا وجود دارد، اپل در این رویداد از نسل سوم ساعت‌های ورزشی رونمایی نکرد و در عوض، ظاهر جدیدی را با رنگ مشکی ساتن برای Apple Watch Ultra2 ارائه کرد.

نسل جدید ایرپادز با صدای بهتر و حذف نویز فعال

Untitled-1 copy

اپل همچنین از ایرپادز 4 رونمایی کرد که مجهز به تراشه H4 جدید این شرکت است و به این ترتیب کیفیت صدای بهتری را ارائه می‌دهد. این ایرپادها طراحی باز دارند و طبق ادعای اپل راحت‌ترین ایرپادز نسبت به مدل‌های قبلی خود هستند. این دستگاه‌ها با ویژگی‌هایی جدید از جمله تفکیک صدا و حالت شفافیت عرضه می‌شوند. همچنین ایرپادز 4 کیس شارژ کوچک‌تری دارد که با USB-C سازگار است و یک بلندگو هم دارد که در صورت گم شدن ایرپادها می‌توان آن را از طریق برنامه Find My پیدا کرد. اپل قابلیت حذف نویز فعال (ANC) را هم به این نسل از ایرپادز اضافه کرده است. مدل ارزان‌تر ایرپادز 4 با قیمت 129 دلار و نسخه مجهز به امکان حذف نویز فعال با قیمت 179 دلار از بیستم سپتامبر عرضه می‌شود.

در این رویداد اپل اعلام کرد که ایرپادز پرو 2 به‌ زودی به عنوان ابزاری برای کمک به شنوایی در دسترس قرار می‌گیرد و به کاربران امکان می‌دهد تا ایرپادز پرو 2 را به عنوان یک سمعک بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنند. اپل همچنین چندین ویژگی جدید برای حفظ سلامت شنوایی و یک تست شنوایی در سطح کلینیکی هم ارائه می‌دهد که از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری رایگان در پاییز امسال در بیش از 100کشور جهان عرضه خواهد شد. اپل همچنین تغییرات کوچکی هم در ایرپادز مکس اعمال کرده است و این مدل حالا در رنگ‌های جدید و به جای پورت لایتنینگ با پورت USB-C عرضه می‌شود.

جالب است بدانید اپل که برای جلوگیری از همزمانی رویداد سالانه‌اش با اعلام رای دادگاه کمیسیون اتحادیه اروپا، آن را یک روز زودتر برگزار کرد؛ اما در نهایت دیروز به پرداخت 13میلیارد یورو مالیات معوقه محکوم شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان