ماهان شبکه ایرانیان

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص):

محبت به ائمه(ع) فرع بر معرفت است/ مولفه‌های سبک زندگی از نگاه امام رضا(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) محبت به اهل بیت(ع) را فرع بر معرفت و عمل دانست و تاکید کرد: محبت وقتی معنا می‌یابد که دو مقوله دیگر وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوطالب علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به روایاتی از امام رضا(ع) در خصوص شهید و شهادت گفت: من در مقاله‌ای با عنوان بررسی روایات مربوط به شهید و شهادت در روایات امام رضا(ع) به این موضوع پرداخته‌ام و ده محور را مورد بررسی قرار داده‌ام.

وی افزود: برخی از این روایات، شهید را به همان معنای عرفی که امروز در میان مردم ما مصطلح است، به کار برده‌اند و نکته جالب، روایاتی است که اجر زائران امام رضا(ع) و ائمه(ع) را با اجر شهید و شهدا مقایسه می‌کند.

اجر زیارت با معرفت ائمه(ع)

علی‌نژاد تصریح کرد: در روایت آمده است، کسی که به محبت اهل بیت(ع) بمیرد، اجر شهید را برای او می‌نویسند یا در روایتی بیان شده که «من مات علی حب محمد و آل محمد مات شهیدا» که عبارتی عام و برای همه معصومان(ع) به کار می‌رود و در خصوص زیارت تک تک ائمه(ع) نیز روایاتی داریم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه افتخار ما ایرانیان این است که بارگاه مطهر امام رضا(ع) در ایران است و با عشق و علاقه وافر به زیارت ایشان می‌رویم، اظهار کرد: البته بیان این نکته ضروری است که محبت، فرع بر معرفت و عمل است.

وی ادامه داد: هر قدر معرفت و شناخت ما از اهل بیت(ع) بیشتر باشد، محبت ما هم به آنان بیشتر خواهد بود. از این رو شاهدیم افرادی که معرفت بیشتری دارند در شهر مشهد بدون وضو زندگی نمی‌کنند و هر وقت می‌خواهند به حرم مشرف شوند هم با غسل زیارت و با وضو و با ذکر حاضر می‌شوند و در بارگاه ایشان حرف‌های دنیوی نمی‌زنند.

این محقق حوزوی با بیان اینکه البته معرفت درجاتی دارد همان طور که شهدا نیز درجاتی دارند تصریح کرد: محبت و معرفت نیز ملازمه عمل است و فردی نمی‌تواند بگوید من کسی را دوست دارم اما از او اطاعت نکند و نافرمانی او را داشته باشد.

دوستی اهل بیت(ع) با گناه قابل جمع نیست

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) در روایتی فرموده‌اند که ادعای دوستی با خدا و نافرمانی از او قابل جمع نیست.

علی نژاد در بخش دوم سخنانش با اشاره به ویژگی‌های سبک زندگی رضوی که امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز کشور است و رهبری معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند عنوان کرد: باید سیره تک تک ائمه(ع) و به ویژه امام رضا(ع) برای تبیین مولفه‌های سبک زندگی دینی و اسلامی استخراج و برای مردم بیان شود.

سبک زندگی رضوی

وی افزود: ایشان در روایتی فرموده‌اند که زندگی خود را به چهار قسمت تقسیم کنید. البته منظور چهار بخش مساوی نیست بلکه ایام شبانه‌ روز انسان باید متنوع باشد؛ اول زمان خاصی برای ارتباط با خالق و راز و نیاز با خداوند؛ دوم تامین معاش و کسب روزی حلال، سوم وقتی برای ارتباط با مومنان و دوستان صالح و بخش چهارم وقتی برای تفریحات سالم که گناهی در آن نباشد.

علی نژاد تاکید کرد: عده‌ای فکر می‌کنند اسلام فقط به معنویات توجه کرده است و ما را از تفریحات سالم بازداشته است در صورتی که این روایت خلاف این مطلب را فرموده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: امروزه تفریحات سالم بسیار مورد توجه است، در حالی که امام رضا(ع) در دوره خویش بر آن تاکید داشتند، حال اینکه در روایت تاکید فرموده‌اند که باید این بخش حتما در زندگی باشد، زیرا باعث ایجاد نشاط و پویایی برای اجرای بهتر بخش‌های دیگر نیز می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان