ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

سنت‌های اصیل حوزه حفظ و تقویت شود/ ضرورت جدی‌تر شدن درس اخلاق در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه درس اخلاق باید در حوزه جدی‌تر گرفته شود، بر لزوم حفظ و تقویت سنت‌های اصلی حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح امروز 12 شهریور در آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی طلاب استان تهران در مصلای امام خمینی با بیان این که اسلام نه تنها تحصیل علم را واجب کرده، تعلیم دادن را نیز بر اساتید واجب کرده است، اظهار داشت: حدیثی داریم که در آن خداوند از توده مردم پیمان علم نگرفته است، مگر آن که پیش از آن از علما برای تعلیم دادن پیمان گرفته است.

این مرجع تقلید با بیان این که در اسلام تعلیم و تعلم هر دو واجب است و روایاتی که در قرآن مجید و منابع حدیثی ما در این باره آمده است، غوغا می کند، با اشاره به حدیثی گفت: مولا علی(ع) می فرماید علم را بیاموزید زیرا ده فایده دارد که یادگیری آن و مباحثه آن برای شما حسنه است و بحث و جستجوی شما در درس جهاد است و بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به دیگری بدهید تعلیم دادن علم است و وقتی گرفتار وحشت و اضطراب می شود، انیس شما علم است و هنگام تنهایی کتاب‌های شما دوستان و رفقای شماست و علم اسلحه برنده‌ای در مقابل دشمنان و زینتی برای دوستان است.

وی افزود: خداوند اقوامی را به وسیله علم بالا می برد و اینها پیشوایان دیگران می‌شوند و به آنها اقتدا می‌شود و سرمشق جامعه می‌شوند و مردم از اعمال آن سرمشق می‌گیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیث دیگری از حضرت محمد(ص) گفت: گفته شده است که همانا خداوند و ملائکه بر پیامبر درود می فرستند اما در این روایت آمده فراتر از درودی که بر پیامبر فرستاده می شود، همه عالم حتی مورچگان نیز برای کسی که علم فرا می گیرد از آن بیشتر است، درود می‌فرستند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیث دیگری از معصومین(ع) ابراز داشت: روز قیامت وقتی نامه‌ها گشوده می‌شود برخی وقتی به نامه اعمالشان نگاه می‌کنند، می‌بینند اثرات بسیار زیادی که همچون توده هایی عظیم سر به فلک کشیده است در آن وجود دارد و از تعجب از خداوند می پرسد که خداوندا من این قدر کار حسنه نداشته ام و خداوند ندا می دهد که این نتیجه علمی است که به دیگران تعلیم داده‌ای.

وی با بیان این که برادران و خواهران هرقدر در سجده شکر نعمت آمدن در این مسیر را داشته باشید کفایت نخواهد کرد، بیان کرد: دانشمندان امت مرزدارانی هستند که در کنار مرزها ایستاده اند و اجازه نمی‌دهند که ابلیس و لشکریانش به شیعیان ما حمله کنند و شیعیان ما را حفظ می‌کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ایام دهه کرامت با بیان این که یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد است، در بیان علت اعطای این لقب به ایشان اظهار کرد: همه ائمه عالم و فاضل بودند اما مناسبت هایی خاص موجب دادن این القاب می شود و علت این که به ایشان چنین لقبی داده شده این است که ایام امامت ایشان زمان عجیبی بود که کشورهای اسلامی به حدی وسعت پیدا کرده بود که پیش از آن بی سابقه بود و مکاتب فکری مختلف و شبهه به داخل امت اسلام نفوذ کرده بود و منافقین نیز آزادی فوق العاده ای پیدا کرده بودند و این مسائل موجب ایجاد وضعیت عجیبی شده بود.

این مرجع تقلید افزود: مفضل در این باره می‌گوید ابن ابی العوجا ملحد در کنار قبر پیغمبر عقاید خود را اظهار می‌کرد و در چنین شرایطی امام رضا(ع) در برابر این هجوم عظیم فکری ایستاد و از مرزهای شیعیان دفاع کرد و ولایتعهدی مأمون برای ایشان یک رسانه برای نشر افکار و عقاید ایشان برای مقابله با این هجوم فکری شد.

وی در بیان علت پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) بیان داشت: دستگاه خلافت آن موقع یک رسانه قدرتمند بود و وقتی مأمون آن مناظره را بین مکاتب مختلف برگزار کرد، امام رضا پاسخ همه آن شبهات فکری را داد و به وسیله رسانه قدرتمند خلافت در قلمرو اسلامی منتشر شد.

 آیت الله مکارم شیرازی هجمه فکری امروز را با هجوم فکری در عصر امام رضا(ع) قابل مقایسه دانست و بیان داشت: امروز دشمن و منافقین می‌دانند که  نه گزینه نظامی و نه گزینه تحریم بر ملت مسلمان ایران اثر نکرده است و هم اکنون گزینه هجمه فرهنگی را در پیش گرفته اند و از طریق ماهواره، رسانه و سایر ابزارهای تبلیغی افکار انحرافی خود را ترویج می‌دهند.

مرجع تقلید شیعه با تأکید بر این که وظیفه حوزه‌های علمیه این است که قوی، قدرتمند و با ابزار علم و دانش در برابر این هجوم افکار بایستند، تصریح کرد: طلاب و روحانیون وظیفه دارند با آگاهی بر شبهات و پاسخ آن ها و بهره گیری از معارف قرآن و اهل بیت و دانشی که آموخته‌اند، در برابر اینها بایستند.

وی خاطرنشان کرد: طلاب  در برابر اظهاراتی همچون این که شبهات و ابزار گناه زیاد شده و آب از سر گذشته است، جهالت، وادادگی، یاس و انفعال به خود راه نمی‌دهند و در برابر شبهات با علم و تعقل می‌ایستند.

مکتب اهل بیت در حال گسترش در جهان است

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که مکتب اسلام و اهل بیت به دری قوی است که در برابر همه شبهات می‌ایستد و جوابگوی همه شبهات است، تأکید کرد: مکتب اهل بیت امروز در جهان رشد عجیبی دارد و تعداد شیعیان در جهان رو به افزایش است زیرا می‌بینند که این مکتب برای شبهات روز دلیل عقلی و فکری غنی دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به این که امروز در همه جای دنیا اسلام در حال رشد و پیشرفت است، درباره گروه‌های تکفیری گفت: برنامه تکفیری‌ها به زودی در آینده روشن می‌شود و همه عالم می فهمند که رفتار این ها ربطی به اسلام ندارند و این جریان ناشی از بروز و ظهور یک جریان فکری ناشی از یک مشت مغز گرفتار جنون است و اسلام مکتب تعقل و فکر است.

باید سنت‌های اصیل حوزه را حفظ و تقویت کرد

وی با تأکید بر این که طلاب و روحانیون باید سنت های حوزه ها را حفظ کنند، ابراز داشت: سنت پیش مطالعه درس، فراگیری از استاد، مباحثه بعد از درس خلاصه نویسی از سنتهای قدیمی است که در دانشگاه نیست و باید این سنت ها را کاملاً حفظ کنیم و اهمیت بدهیم و فراموش نکنیم.

استاد خارج فقه و اصول ادامه داد: فرقی که ما با دنیای امروز و همه دانشگاه های جهان داریم این است که می‌گوییم به موازات علمی باید پیشرفت تقوا و اخلاق باشد اما در دانشگاه های دنیا درس اخلاقی وجود ندارد و می‌بینید که دانش آموختگان آن ها بمب اتم می سازند اما در حوزه معتقدیم باید در کنار درس بایید اخلاق هم بیاموزند و عالم در کنار عالم باید عادل باشد.

درس اخلاق باید در حوزه جدی‌تر گرفته شود

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که ما در کنار علم تقوا را نیز شرط می‌دانیم، تصریح کرد: درس اخلاق آن هم زمانی که تحت بمباران دشمن است باید مورد توجه حوزه‌های علمیه باشد.

وی با اشاره به حدیثی درباره تهذیب اخلاق اظهار داشت: دانشی که باعث اصلاح تو نشود، گمراهی و ضلالت است و مالی که منفعتی برای دنیا و آخرت نداشته باشد وبال است و آن چیزی علم است که مایه اصلاح شود.

این مرجع تقلید درباره علوم پیشرفته و نگاه اسلام به آن گفت: بر خلاف آن چه دشمنان ما تبلیغ می‌کنند ما معتقدیم هر چه علم پیشرفت بیشتری کند، اهمیات احکام اسلامی بیشتر روشن می‌شود یکی از شاخه‌های معجزات قرآن شاخه معجزات علمی است و هر چه اسرار عالم بیشتر کشف می شود، خداشناسی بیشتر و اهمیت قرآن و نهج‌البلاغه بیشتر روشن می‌شود.

وی افزود: ما واجب می‌دانیم که علوم مختلف تحصیل شود این که در حدیث آمده است علم را کسب کنید اگرچه در چین باشد به این معنی است که هر علمی که باشد زیرا آن زمان در چین حوزه علمیه نبوده است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که درها را باز کنید اما صحبت ما این است که مواظب باشیم از این در ها دزدها وارد نشوند، بیان داشت: برخی معتقدند که باید جلوی علوم دیگر را گرفت و درها را بست این افکار غلط است و حوزه‌های علمیه باید پیشرفت کند و باید به دنبال علوم مختلف بود اما غربی ها علوم شان آمیخته با ناخالصی‌هاست و باید به این موارد دقت داشت.

وی با اشاره به این که در دانش غربی برخی گفته‌اند پرستش ناشی از ترس یا جهل است، بر ضرورت تصفیه علوم غربی از نکات غلطی که به آن ها وارد است تاکید کرد و یکی ازعوامل پیشرفت طلاب را نظم دانست و گفت: طلبه باید در همه چیز اعم از درس، نماز و تحصیل و امورات زندگی نظم داشته باشد و عامل دیگر برای پیشرفت طلاب پشتکار است که عامل موفقیت علمای بزرگی همچون صاحب جواهر همین بوده است.

وی خلوص را سومین عامل پیشرفت طلاب دانست و افزود: هر قدر نیت شما خالص تر باشد، پیشرفت شما بیشتر خواهد بود و افزود: تحصیل واجب است و با خلوص نیت علم الهی حاصل می‌شود و ترکیب این دو علم چیزی را حاصل می کند که چراغ هدایتی برای جامعه خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان