لزوم دنبال کردن گفتمان توسعه

روایت ظریف از دیپلماسی دولت

چه کسی سکان سیاست خارجی دولت را در دست دارد؟

1948585_692 copy

 محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در بازدید از خانه اندیشه‌ورزان دلیل عدم حضورش در پست معاونت سیاسی دولت چهاردهم را تشریح کرد. وی در جریان این بازدید درباره مسوولیت‌های جدید خود گفت: من از همان ابتدا انتخاب کردم که در معاونت راهبردی فعالیت کنم و از معاونت سیاسی فاصله بگیرم تا نقش وزیر خارجه تحت‌الشعاع قرار نگیرد؛ اکنون نیز با توجه به تجربیاتم در حوزه سیاست خارجی، همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام بر مسائل راهبردی و توسعه انسانی خواهد بود.ظریف در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌های کشور در حوزه سیاست خارجی و داخلی اشاره کرد و افزود: سیاست خارجی یکی از مسائل اصلی کشور است که باید به آن توجه جدی شود. ما در روابط با همسایگان با مشکلاتی مواجه هستیم که وزارت خارجه به‌تنهایی نمی‌تواند آنها را حل کند. نیاز به همکاری و هماهنگی بین‌بخشی داریم تا بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم. همچنین، وزارتخانه‌های ما باید به‌جای راه‌حل‌محوری، مساله‌محور باشند و از تحلیل دقیق مشکلات به راه‌حل برسند.

لزوم دنبال کردن گفتمان توسعه

به گزارش «ایرنا»، وی که در این بازدید به عنوان داور افتخاری دومین دوره «جایزه ملی سیاستگذاری» حضور یافته بود، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که سازمان برنامه‌وبودجه به جای برنامه‌محوری به بودجه‌محوری تبدیل شده است و مدیران بیشتر وقت خود را صرف حل بحران‌های مالی می‌کنند و به مشکلات توسعه‌ای کمتر توجه می‌شود؛ ما باید بتوانیم گفتمان توسعه را به‌طور جدی‌تر دنبال کنیم و برنامه‌ریزی را در محور قرار دهیم.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور درباره نقش مهم نهادهای مدنی و نخبگان گفت: یکی از وظایف معاونت راهبردی، حفظ ارتباط بین دولت و نخبگان است؛ ارتباط موثر با انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها می‌تواند به دولت در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند، این تعاملات باعث می‌شود سیاستگذاری‌ها با دقت و بر اساس نظرات نخبگان علمی پیش برود.

ظریف درباره لزوم سامان‌دهی اندیشکده‌های دولتی و غیردولتی نیز اظهار کرد: ما نیاز به ایجاد هماهنگی بین اندیشکده‌های دولتی و غیردولتی داریم تا از ظرفیت‌های آنها به‌طور موثر استفاده کنیم؛ باید این نهادها شفاف باشند و نگرش‌های فکری خود را اعلام کنند، چرا که بیان واضح بنیان‌های فکری می‌تواند به ارتقای سیاستگذاری‌ها کمک کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان