چشم‌انداز آمریکایی‌ها از اقتصاد بهبود یافت

هفته شلوغ برای فدرال رزرو

شماره روزنامه: ۶۱۰۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ ...

Untitled-2 copy

 نشست چهارشنبه فدرال رزرو که آخرین جلسه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری است، می‌تواند بسیار پربار باشد. زیرا مقامات تلاش می‌کنند بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را به سمت یک فرود نرم برای دوران بعد از همه‌گیری هدایت کنند. هدف آنها این است که تورم بدون ایجاد رکود فروکش کند. در حالی که بانک مرکزی آمریکا برای نخستین بار در چهار سال گذشته آماده کاهش هزینه‌های استقراض می‌شود، سرمایه‌گذاران گمانه‌زنی‌های خود را بر روی کاهش نیم درصدی نرخ بهره افزایش داده‌اند. عصر پنج‌شنبه، فایننشال تایمز و وال‌استریت ژورنال گزارش دادند که فدرال رزرو با دوراهی در مورد اینکه آیا با کاهش نیم یا ربع واحد درصدی همراه شود، مواجه است. معامله‌گران در حال حاضر حدود 49 درصد احتمال می‌دهند که نرخ‌ها 0.5 واحد درصد کاهش خواهند یافت. همچنین فعالان بازار به میزان 51 درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو نرخ بهره را 0.25 واحد درصد کاهش می‌دهد. فدرال رزرو معمولا نرخ‌ها را با گام‌های یک‌چهارم واحدی کاهش می‌دهد.

با این حال، اگر مقامات احساس کنند که رشد اقتصادی در معرض خطر کند‌شدن سریع است، کاهش 0.5 واحد درصدی نرخ می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل کند. روز گذشته داده‌های مربوط به شاخص احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی منتشر شد. اطلاعات این شاخص که توسط دانشگاه میشیگان جمع‌آوری و تحلیل می‌شود، بر سه حوزه تمرکز دارد. اینکه چشم‌انداز مصرف‌کنندگان به وضعیت مالی خود چگونه است، اقتصاد عمومی را در آینده کوتاه‌مدت چگونه متصور می‌شوند و اینکه دیدگاه بلندمدت آنها از اقتصاد به چه شکل است؟ برآوردهای اولیه نشان داد که احساسات مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده برای ماه سپتامبر به عدد 69 افزایش یافت که یک واحد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده بود و بالاترین میزان از ماه مه را ثبت کرد.

این رقم در ماه قبل معادل 67.9 به ثبت رسید. به گفته کارشناسان این افزایش به دلیل بهبود شرایط خرید کالاهای بادوام بود که ناشی از قیمت‌های مطلوب‌تر برای مصرف‌کنندگان بود. با وجود تضعیف دیدگاه‌ها در بازار کار، انتظارات سال آینده برای امور مالی شخصی و اقتصاد بهبود یافتند. در همین حال، انتظارات تورمی برای سال پیش رو از 2.8 درصد به 2.7 درصد کاهش یافت و بازارها انتظار داشتند که این عدد در 2.8 درصد باقی بماند. برای محاسبه این شاخص، ماهانه تقریبا 50 سوال طرح می‌شود که هر یک جنبه متفاوتی از نگرش‌ها و انتظارات مصرف‌کننده را دنبال می‌کند. همچنین برای این منظور، هر ماه حداقل 500 مصاحبه تلفنی انجام می‌شود. ترامپ در رابطه با جلسه آتی فدرال رزرو گفته بود که کاهش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند شانس هریس را برای پیروزی در انتخابات افزایش دهد. چراکه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، می‌تواند کامیابی‌های فدرال رزرو در هدایت سیاست‌های پولی را به نام دولت دموکرات بایدن بزند و جایزه آن را از آن خود کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان