موشک بالستیک مافوق صوت جدید، سامانه نظامی اسرائیل را دور زد

ردپای انصارالله تا قلب تل‌آویو

شماره روزنامه: ۶۰۱۰۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ...

image+copy

یک موشک دوربرد از یمن شلیک شده و بدون اینکه موشک‌های اسرائیلی بتوانند آن را رهگیری کنند، به قلب تل‌آویو اصابت کرده است. به گزارش الجزیره و به گفته ارتش اسرائیل، یک موشک بالستیک دوربرد که از یمن شلیک شده به مرکز اسرائیل اصابت کرده است. آنها همچنین تصاویری از قطعه‌ای را نشان دادند که روی پله برقی در ایستگاه قطار در مرکز شهر مودین فرود آمد. ماگن دیوید آدوم، مسوول خدمات اورژانس اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که 9نفر هنگام جست‌وجوی سرپناه جراحات جزئی دیده‌اند. همچنین صداهای مهیبی نیز در منطقه شنیده می‌شد که به گفته ارتش از رهگیرهای موشکی اسرائیل می‌آمد. این سازمان افزود که دستورالعمل‌های حفاظتی آن برای اسرائیلی‌ها بدون تغییر است.

 خبرگزاری صبا وابسته به انصارالله اعلام کرد که سامانه موشکی اسرائیل نتوانست موشک یمنی را که باعث آتش‌سوزی شد، ساقط کند. نصرالدین عامر، یکی از مقامات رسانه‌ای انصارالله در ایکس نوشت: «یک موشک یمنی پس از عبور از رهگیری 20موشک به اسرائیل رسید.» یحیی سریع، سخنگوی نظامی انصارالله اعلام کرد که مواضع نظامی دشمن اسرائیلی در منطقه یافا را با موشک بالستیک مافوق صوت جدید هدف قرار داده‌اند که موفق به فرار از سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل شده است.

«کمپین همبستگی» انصارالله

انصارالله کنترل اکثر مناطق یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور را در دست دارد. این کشور از ماه نوامبر به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و خلیج عدن، تنگه باب‌المندب حمله می‌کند که به گفته آن کمپین همبستگی با فلسطینی‌ها و علیه ادامه جنگ اسرائیل علیه غزه است. این امر شرکت‌های کشتیرانی را مجبور کرده است که کشتی‌ها را به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف آفریقای‌جنوبی تغییر دهند. ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده از ژانویه اهداف حوثی‌ها را بمباران کرده است؛ اما گروه یمنی به حملات خود ادامه داده است. این گروه همچنین پهپادها و موشک‌هایی را از سراسر دریای سرخ به سمت «ایلات»، شهر بندری جنوب اسرائیل شلیک کرده است. در ماه ژوئن، یحیی سریع، سخنگوی نظامی این گروه گفت که دو عملیات نظامی مشترک با مقاومت اسلامی در عراق علیه کشتی‌ها در بندر حیفا اسرائیل انجام داده است. در ماه ژوئیه، انصارالله در یمن یک پهپاد دوربرد را به سمت تل‌آویو شلیک کردند که طی آن یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. اسرائیل متعاقبا حمله هوایی بزرگی به اهداف نظامی حوثی‌ها در نزدیکی بندر حدیده یمن انجام داد که در آن دست‌کم سه نفر جان باختند و 87 نفر زخمی شدند.

ادعای ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل روز یکشنبه گفت که یک موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است. در پی انتشار اخباری از حمله موشکی به تل‌آویو، ارتش اسرئیل در بیانیه‌ای منبع این حمله را یمن اعلام کرد. ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مدعی رهگیری یک موشک زمین به زمین بر فراز منطقه فرودگاه «اللد» بین تل‌آویو و بیتالمقدس شد. ارتش اسرائیل در بیانیه خود گفته این موشک از یمن شلیک شده است. تل‌آویو با این حال مدعی است «هیچ تغییری در دستورات جبهه داخلی ایجاد نشده است.» سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد: «موشکی که از یمن پرتاب شد، در منطقه‌ای خالی از سکنه در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد و سرنگون شد. نتایج رهگیری‌ها در دست بررسی است.»

دیگر به گنبد آهنین اعتماد نکنید

در پی خبرها درباره حمله موشکی یمن به تل‌آویو، منابع یمنی در صنعا تاکید کردند سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در برابر توان نظامی این کشور ناتوان است. در پی گزارش ارتش اسرائیل مبنی بر حمله موشکی به تل‌آویو از سمت یمن، منابع یمنی می‌گویند «درباره عملیات ارتش یمن نمی‌توان به روایت اسرائیل اعتماد کرد.» این منابع آگاه به شبکه المیادین گفته‌اند: ارتش یمن قول داده که عملیات دقیق و غافل‌گیرکننده‌ای انجام بدهد و بدون استثنا به همه وعده‌های خود عمل خواهد کرد و در این راستا صرفا یک پاسخ وجود نخواهد داشت، بلکه عملیات دقیق، مدبرانه، راهبردی، ویژه و مستمر را به دنبال خواهد داشت.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه با اذعان به ناتوانی این رژیم در رهگیری موشک شلیک‌شده از یمن، از برخورد موشک به منطقه‌ای در نزدیکی تل‌آویو خبر دادند. منابع یمنی در مصاحبه با المیادین تاکید کردند: دشمن اسرائیلی از این پس نباید به سامانه‌های پدافندی خود متکی باشد و به آنها اعتماد کند؛ چراکه یمن قبلا پهپاد یافا را به هدف خود رساند و با سلاح‌های جدید گستره‌ای از اهداف استراتژیک را هدف قرار خواهد داد. این منابع یمنی خاطرنشان کردند: «یمن فناوری‌های جدیدی را توسعه داده که برخی از آنها برای هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی در دریا مورد استفاده قرار گرفتند و آنها نتوانستند این فناوری‌ها را رهگیری کنند.»

منابع مذکور اضافه کردند: «ارتش یمن به خوبی سامانه‌های پدافندی دشمن را مورد بررسی قرار می‌دهد و پیش از این نیز سامانه‌های پدافندی ناوهای آمریکایی در دریای سرخ را بررسی کرده بود.» در همین راستا، شبکه العربیه نیز به نقل از یک مقام انصارالله یمن گزارش داد: «حمله به تل‌آویو پاسخ یمن به تجاوز الحدیده نبود، بلکه مقدمه و زمینه‌ای برای این پاسخ بود.» جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه (30تیر) مناطقی را در الحدیده یمن هدف قرار دادند. جنبش انصارالله یمن در این باره اعلام کرد در نتیجه تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی که تاسیسات مدنی در بندر الحدیده را هدف قرار داد، سه‌نفر شهید و 87نفر دیگر زخمی شدند. نیروهای مسلح یمن نیز چند ساعت پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به الحدیده تاکید کرده بودند که در حمله به «اهداف حیاتی» در اراضی اشغالی تردیدی نخواهد داشت. پس از آن «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک اظهارنظر تلویزیونی گفت که آنها برای یک نبرد طولانی آماده می‌شوند و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که تل‌آویو دیگر امن نیست.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان