نوشتن رزومه با هوش مصنوعی هم می‌تواند متقاضیان را متمایز کند و هم می‌تواند به ضرر آنها تمام شود

دریای شباهت در درخواست‏‏‌های شغلی

شماره روزنامه: ۶۱۰۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ...

«گوویند بالاکریشنان»، معاون اول پلت‌فرم تولید محتوای خلاقانه ادوبی اکسپرس می‌‌‌گوید: «اما این جریان یک نکته منفی هم دارد و آن این است که همه با «دریایی از شباهت» دست ‌‌‌به گریبانند، چون محتواهای تولیدی بسیار مشابه یکدیگرند.» یعنی اغلب سی‌‌‌وی‌‌‌ها و معرفی‌‌‌نامه‌‌‌ها از فرمت مشابهی پیروی می‌کنند و اغلب فاقد ویژگی‌‌‌های فردی هستند. یکی از دلایل این اتفاق این است که بسیاری از متقاضیان صرفا یکی از قالب‌‌‌های از پیش تعیین‌شده رزومه‌‌‌ای را انتخاب می‌کنند که نرم‌‌‌افزار مصرفی‌‌‌شان ارائه می‌دهد. درست است که می‌توان این قالب‌‌‌ها را با متن و تصاویر شخصی‌‌‌سازی کرد، اما معمولا شبیه هم هستند. با این حال اخیرا بالاکریشنان گفته که شاهد افزایش تعداد کاربرانی است که کارهای تازه‌‌‌ای انجام می‌دهند؛ مثلا به رزومه خود انیمیشن اضافه می‌کنند یا کلا رزومه‌‌‌ای ویدئویی تهیه می‌کنند. بالا‌کریشنان می‌‌‌گوید: «همه ما می‌‌‌دانیم متمایز شدن و جلب توجه افراد چقدر سخت است، به‌خصوص زمانی که تیم استخدامی زمان محدودی دارد و با دریایی از رزومه‌‌‌های مشابه روبه‌‌‌روست. با این حال برای آزمون و خطای قالب‌‌‌های جدید رزومه محتاط باشید و دست به عصا حرکت کنید. اگر انتخاب معقول و متعادلی نداشته باشید ممکن است بیش از حد مصنوعی شود و نتیجه عکس بدهد.»

کانوای سیدنی، یکی از رقبای ادوبی است که ابزارهای طراحی مشابهی ارائه می‌دهد و سال گذشته بیش از 900 میلیون کاربر در پلت‌فرمش رزومه ساختند. در نظرسنجی که کانوا از بیش از  پنج‌هزار مدیر استخدامی به عمل آورد، 39‌درصد از مدیران بزرگ‌ترین مشکلشان با این رزومه‌‌‌ها را حجم زیاد متن عنوان کردند.

دانکن کلارک، رئیس بخش اروپای شرکت می‌‌‌گوید: «روند تازه‌‌‌ای در حال ظهور است. به این صورت که افراد در رزومه خود لینک قرار می‌دهند که به اطلاعات بیشتری منتهی می‌شود یا پرتفوی کاری جداگانه‌‌‌ای را ضمیمه می‌کنند. به این ترتیب رزومه خود را به شکل سندی مختصر و مفید و جذاب درمی‌‌‌آورند که نکات اصلی را به صورت بسیار خوانا و خلاصه ارائه می‌دهد. چیزی که این اواخر شاهدش بوده‌‌‌ایم، عطش فزاینده‌‌‌ای نسبت به ارتباطات بصری است و ابزارهای دیجیتال این امکان را برای جویندگان کار فراهم کرده‌‌‌اند که بدون هیچ تخصص یا آموزشی بتوانند رزومه خود را با فرمت بصری جذابی ارائه دهند.»

متقاضیان می‌توانند با تغییر ویژگی‌‌‌های طراحی همچون رنگ و ساختار و گرافیک، جذابیت بصری محتواهای ارسالی خود را افزایش دهند. همچنین تحقیقات کانوا نشان داده که 45‌درصد از جویندگان کار برای ساخت، به‌روزرسانی و بهبود رزومه خود از هوش مصنوعی مولد استفاده کردند که نتایج مثبتی را به همراه داشته است. در سال گذشته چت‌‌‌بات‌‌‌های هوش مصنوعی همچون چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی و بارد تولید متن‌‌‌های عریض و طویلی را آسان کرده‌‌‌اند که از نظر کیفیت قابل قیاس با کیفیت نوشتار انسانی هستند. از آنجا که این تکنولوژی با انبوهی از داده‌‌‌های متنی تعلیم دیده، به خوبی به زبان طبیعی مسلط است. ‌‌‌به همین دلیل متقاضیان کار به راحتی می‌توانند شرح شغلی را در یک چت‌‌‌بات وارد کنند و از آن بخواهند توصیه‌‌‌نامه مناسب را بنویسد یا به سوالات مشخصی پاسخ دهد. همچنین می‌توانند سی‌‌‌وی خود را در سیستم بارگیری کنند و از چت‌‌‌بات بخواهند که بازخورد بدهد یا اصلاحات لازم را اعمال کند تا متن، تناسب بیشتری با الزامات آن شغل داشته باشد. با تمام اینها، هوش مصنوعی مولد به ارائه پاسخ‌‌‌های تکراری و سرقت ادبی‌‌‌اش مشهور است که به ارائه نتایجی منجر می‌شود که از نظر محتوایی یکسان‌‌‌اند.

«کیاتی سوندارام»، مدیرعامل پلتفرم استخدامی اپلاید می‌‌‌گوید: «پدیده‌‌‌ای که ما شاهدش هستیم این است که بسیاری از افراد صرفا فرم درخواست کار را در چت‌‌‌جی‌‌‌پی تی کپی پیست می‌کنند. نتیجه خروجی‌‌‌های خالی از خلاقیت و بسیار مشابهی هستند که می‌‌‌بینیم. در بدترین موارد با سرقت ادبی هم مواجه هستیم، چون کاربر بدون کنترل این مساله صرفا پاسخ چت‌‌‌بات را کپی پیست کرده است.»

متقاضیانی که از هوش مصنوعی به این شیوه حاضر و  آماده استفاده می‌کنند به سرعت رد می‌‌‌شوند و به این دلیل خیلی زود مستاصل و دلسرد می‌‌‌شوند. از آن طرف هم برخی از کارفرمایان به خاطر حجم نفس‌‌‌گیر درخواست‌‌‌های تولید‌شده با هوش مصنوعی مستاصل شده‌‌‌اند.

شرکت مشاوره منابع انسانی نئوروسایت در کنت با شرکت‌هایی همچون ویرجین مدیا، ان‌‌‌اچ‌‌‌اس و آوتو تریدر همکاری می‌کند تا ارزیابی‌‌‌های پیش از استخدام آنلاین تولید کند و برای حذف تبعیض‌‌‌های موجود در آزمون‌‌‌ها پیشنهادهایی را ارائه دهد. جیمی بتس، بنیان‌گذار و مدیر محصول نئوروسایت می‌‌‌گوید: «این نگرانی وجود دارد که مردم از هوش مصنوعی استفاده کنند تا نسخه‌‌‌ای غیرواقعی از خود را به نمایش بگذارند و شرکت‌ها می‌‌‌ترسند این خطر به استخدام‌‌‌های نامناسبی منجر شود.»

او توضیح می‌دهد: «در حال حاضر، افراد ساده‌‌‌لوحانه از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و مستقیما پاسخ چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی را در متن ارسالی خود می‌‌‌آورند، اما من فکر می‌‌‌کنم ده دوازده بار که رد شوند یاد می‌‌‌گیرند چگونه از دستورات درستی استفاده کنند که به سادگی قابل شناسایی نباشد.»

نیکی هاچینسون، مشاور شغلی و کاریابی در دانشگاه اکستر، می‌‌‌گوید با دانشجویانی برخورد کرده که برای نوشتن رزومه و سی‌‌‌وی خود از هوش مصنوعی مولد استفاده کرده‌‌‌اند و نقش‌‌‌های متعددی را از دست داده‌‌‌اند. او می‌‌‌گوید: «وقتی همه از یک چت‌‌‌بات استفاده کنند، طبیعتا جملات یکسان و کلیشه‌‌‌ای می‌‌‌شوند. هوش مصنوعی ابزار بسیار مفیدی است اما به نظرم وقتی تلاش می‌کند بیش از حد به شما خدمات بدهد شخصیت منحصربه‌‌‌فرد شما را از بین می‌‌‌برد.»

به اعتقاد هاچینسون بهتر است ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید سوالات احتمالی آزمون‌‌‌های استخدامی یا کمک به ساختاربندی درخواست‌‌‌ها استفاده شوند تا متقاضیان بتوانند با ویژگی‌‌‌های مختص شخصیت خود آن را کامل کنند. او هشدار می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی مولد یا قالب‌‌‌های آماده برای رزومه‌‌‌ها بدون توجه کافی یا شخصی‌‌‌سازی مناسب، می‌تواند به نتایج «بسیار بی‌‌‌روحی» منجر شود. توصیه او به کسانی که می‌‌‌خواهند رزومه‌‌‌شان ظاهر جذاب‌‌‌تری داشته باشد این است که مراقب باشید ویژگی‌‌‌های بصری جذاب‌‌‌تر به قیمت محتوای رزومه تمام نشود، چون گاهی‌‌‌اوقات طراحی‌‌‌ها، یک‌‌‌سری محدودیت‌های فضایی به وجود می‌‌‌آورند.

منبع: Financial Times

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان