ویتنام و مالزی مقصد جدید سرمایه‌گذاران غربی هستند

مهاجرت آمریکایی‌ها از چین

شماره روزنامه: ۶۱۰۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ...

بر اساس گزارشی که روز پنج‌شنبه توسط یک گروه تجاری آمریکایی منتشر شد، شرکت‌های آمریکایی در چین شاهد سودهای کم سابقه پایین هستند و اعتماد تجاری در بحبوحه تنش‌های آمریکا و چین و کندی اقتصاد چین به پایین‌ترین حد خود رسیده است. به نوشته مجله تک‌لایف، بر اساس گزارش تجاری چین که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای منتشر شده است، از 306شرکت مورد نظرسنجی، 66درصد در سال2023 سودهای پایین به‌دست آورده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که 47درصد از پاسخ‌دهندگان به چشم‌انداز کسب‌وکار خود در چین طی پنج سال آینده خوش‌بین بودند که کمترین میزان در تاریخ بیش از دو دهه از این نوع نظرسنجی است. پکن و واشنگتن در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تجارت و تولید و همچنین ادعاهای چین بر سر دریای چین جنوبی با هم اختلاف داشته‌اند. چین همچنین با کند شدن اقتصاد داخلی، با تقاضای ضعیف مصرف‌کننده و فشارهای کاهش تورم حتی پس از کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کند. در این گزارش آمده است که تنش‌های ژئوپلیتیک بین هر دو کشور چالش اصلی برای فعالیت‌های تجاری در چین بوده است.

اریک ژنگ، رئیس آم‌چامِ شانگهای، در یک کنفرانس خبری قبل از انتشار گزارش گفت: «این تعادل بین ریسک و پاداش است.» او گفت: «خطرات درک‌شده از انجام تجارت در چین در چند سال گذشته افزایش یافته است. در عین حال بازار با تقاضای ضعیف و ظرفیت مازاد در حال کُند شدن است.»  ژنگ تصریح کرد که اکنون بسیاری از کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری‌های خود را به مناطق دیگر مانند ویتنام، مالزی و جنوب آسیا هدایت می‌کنند. گزارش آم‌چام نشان می‌دهد که 25درصد از شرکت‌های مورد نظرسنجی، سرمایه‌گذاری در چین را در سال2023 کاهش دادند که عمدتا ناشی از نگرانی‌ها درباره کندی رشد چین است. درحالی‌که بیش از نیمی از شرکت‌های آمریکایی انتظار دارند درآمدشان نسبت به سال گذشته افزایش یابد، تنها 37درصد انتظار دارند رشد چین در سه تا پنج سال آینده از رشد جهانی پیشی بگیرد.

گزارش آم‌چام یک روز پس از آن منتشر شد که اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین گزارشی با احساسات مشابه درباره افزایش خطرات تجارت در چین منتشر کرد. این گزارش بر عدم اجرای اصلاحات وعده داده‌شده و محیط تجاری که به‌طور فزاینده سیاسی شده است، تاکید کرد. گزارش اتاق اروپا نشان داد که برای برخی از شرکت‌های اروپایی، ریسک سرمایه‌گذاری در چین در حال افزایش است. ینس اِسکلوند، رئیس اتاق اروپا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما نگران وجود یک نقطه عطف در حال حاضر هستیم و بنابراین از دولت چین درخواست تغییر جریان داده‌ایم.»

او گفت: «چین دیگر به اولویت اصلی تبدیل نمی‌شود، بلکه به‌طور فزاینده‌ای به سه یا پنج مقصد برتر تبدیل می‌شود. ما معتقدیم که جذابیت چین در حال از دست رفتن است و وضعیت رو به وخامت خواهد رفت، مگر اینکه به برخی از این نگرانی‌ها رسیدگی شود.» گروه تجاری اروپایی از چین خواست تا رشد اقتصادی و اصلاحات را در اولویت قرار دهد و اعتماد سرمایه‌گذاران را با هموار کردن زمینه‌های بازی برای همه شرکت‌ها در این کشور افزایش دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان