انفجار پیجرها در سراسر لبنان قریب به ۳۰۰۰ زخمی برجا گذاشت

آماده باش در بیروت

شماره روزنامه: ۶۱۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ...

صدها تن از اعضای حزب‌الله روز سه‌شنبه در جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت بر اثر انفجار پیجرهایی که از آنها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، به‌شدت مجروح شدند. «خبرگزاری ملی لبنان» (NNA)، اعلام کرد که «بعد از انفجار پیجرها با استفاده از فناوری پیشرفته، صدها مجروح به بیمارستان منتقل شدند.» یک منبع امنیتی بلندپایه لبنان در همین رابطه انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت و افزود: «اسرائیل دستگاه‌های ارتباطی فردی را هک و آنها را منفجر کرده است.»

گزارش‌ها حاکی است که این رویداد فقط محدود به ضاحیه نبود، بلکه در سرتاسر لبنان رخ داد و همزمان برخی از بی سیم‌ها، تلفن‌های همراه و پیجرها منفجر شدند.«زینا خودِر» در گزارشی برای الجزیره نوشت: «بدون شک، این یک تحول بزرگ در جنگ جاری بین اسرائیل و حزب‌الله است.» این گزارشگر افزود: «ما تصاویری از سرتاسر لبنان از مردانی دیده‌ایم که روی زمین افتاده و زخمی شده‌ و در حال خونریزی هستند. ما گزارش‌هایی از درخواست خون از بیمارستان‌ها را دیده‌ایم.»

این گزارشگر در روایت خود از این حادثه امنیتی افزود: خیابان‌ها خلوت است، مردم نگران و وحشت زده هستند و بیمارستان‌ها مملو از زخمی‌ها. سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، چند ماه پیش از رزمندگان خود به‌ویژه آنهایی که در خط مقدم در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائیل هستند، خواست استفاده از تلفن‌های هوشمند را متوقف کنند؛ زیرا اسرائیل فناوری نفوذ به آن دستگاه‌ها را دارد. به نظر می‌رسد این هشدار نصرالله به واقعیت پیوسته و اسراییل موفق به نفوذ به سیستم‌های ارتباطی و منفجر کردن آنها شده است. وزارت بهداشت لبنان از همه بیمارستان‌ها خواست در حالت آماده‌باش حداکثری قرار گیرند و سطح آمادگی خود را افزایش دهند. این وزارتخانه از شهروندانی که دستگاه‌های پیجر دارند، خواست فورا آنها را دور بیندازند.

همچنین «خبرگزاری ملی لبنان» اعلام کرد: اکثر بیمارستان‌های جنوب، محله ضاحیه و بقاع پذیرای مجروحان بر اثر انفجار پیجرهایشان هستند. این خبرگزاری گفت که بیمارستان‌ها از شهروندان می‌خواهند که خون اهدا کنند. «الیجا مگنیر»، یک تحلیلگر نظامی، به الجزیره گفت که حزب‌الله برای جلوگیری از رهگیری ارتباطاتش از سوی اسرائیل، به پیجرها بسیار متکی است. حدس این تحلیلگر این است که این پیجرها قبل از توزیع بین اعضای حزب‌الله باید دستکاری شده باشند. وی افزود: «این یک سیستم جدید نیست. در گذشته هم از آن استفاده شده است. بنابراین در این مورد خاص، یک طرف سوم در آن دخالت داشته است؛ برای اجازه دسترسی به‌منظور فعال کردن انفجارها از راه دور.» اوایل روز سه‌شنبه، اسرائیل از گسترش اهداف جنگی رسمی خود خبر داد. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بامداد دیروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کابینه سیاسی-امنیتی عصر امروز [سه شنبه] اهداف جنگ را به روز کرد؛ به‌طوری‌که این اهداف شامل بخش زیر است: بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌های خود.» احتمال دارد انفجار پیجرهای حزب‌الله و اختلال در سیستم ارتباطی این گروه هم در زمره بحث‌هایی باشد که در کابینه اسرائیل درباره آن بحث شده اما هیچ اطلاع‌رسانی‌ای درباره آن صورت نگرفت.

بیانیه اول حزب‌الله پس از انفجارهای لبنان

ساعاتی پس از این انفجار، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام که توسط تعدادی از کارمندان واحدها و موسسات مختلف حزب‌الله استفاده می‌شوند، منفجر شده و سه نفر شهید و تعداد زیادی زخمی شدند. نهادهای ذی‌صلاح در حزب‌الله در حال حاضر در حال انجام تحقیقات گسترده برای یافتن دلایل وقوع این انفجارهای همزمان هستند و بخش‌های پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند. از مردم محترم می خواهیم که مراقب شایعات و اخبار نادرست و گمراه‌کننده باشند؛ به‌ویژه که این امر با سخنان تهدیدآمیز دشمن صهیونیستی و آنچه وی آن را تغییر وضعیت در شمال می‌خواند، همراه است. ‌ما تاکید می‌کنیم که مقاومت در همه سطوح و واحدهای مختلف در بالاترین آمادگی برای دفاع از لبنان و مردم ثابت‌قدم آن است.

 آمار و ارقام ضد و نقیضی در مورد تعداد کشته ها و زخمی ها اعلام شده است. اگرچه بیانیه حزب الله از شهادت یک دختر 10 ساله و دو عضو حزب الله خبر می‌دهد، اما منابع دیگر تا 8 شهید و نزدیک به 3 هزار زخمی خبر می دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان